Sv: Renrasig ponny eller ridponny??
Sitter ju fortfarande och funderar på vilken ponny jag ska köpa men nu har funderingarna ökats på...
Jag vill ju ha en welsh ponny till dottern men så hittar jag ridponny och korsnings ponny och partbreed och hej vad de kallas så då börjar jag fundera på om jag kanske är trångsynt på nåt vis? Det kanske bara är en ponny i rätt storlek som jag ska söka efter..??
Men samtidigt så kanske jag vill ta föl på stoet sen och då måste ju en renrasig vara lättast att sälja eller..?
Ja vad säger ni som förstår nånting om ponnisar??
Har då kommit på att man kan betäcka det mesta för att få fram en ponny, så dotterns nästa ponny blir en hemgjord varmblodig islänning..
Ponnisar har då visat sig vara rena djungeln för mig...
Inget svar på alla Dina frågor men en fundering rent allmänt om ponnyköp.
Naturligtvis vill Du ha en trevlig, lätthanterlig ponny som Din dotter har glädje av.
Men som förälder kan man ju tänka lite framåt.
Hur gammal är dottern, vad väger hon, blir hon lång/tung snabbt kanske? Hur länge kommer hon att kunna rida en (mindre) ponny, 2 år? 4 år? Vad händer sedan. En del föräldrar säljer urvuxna ponnyer, en del gör det inte, barnet "tillåter" det inte. I så fall, om man har plats och möjlighet att behålla ponnyn så är det ju fördelaktigt om den inte blivit alltför gammal (och är ett registrerat sto med hyfsad stam) om man som förälder kanske är intresserad av avel eller kanske körning.
En förälder kan tänka framåt och även på ekonomin. Kanske en 18-årig läromästare är idealiskt men vem köper en 20-21 åring sedan. Tänker man lägga pengar och intresse på barnets ridning med utgifter för tränare etc etc så kanske det är bra att ponnyn inte är alltför gammal när barnet växer ur den och vill ha/behöver större. Då kanske man kan sälja ponnyn (som nu är bättre utbildad o kanske tävlad)för ett bra pris och få lite grundplåt till den "nya".
Jag tycker Du verkar vara väldigt klok som tänker först och handlar sedan (barn kan ju förälska sig i vad som helst och det behöver inte alltid bli så lyckat), så gör ju folk som ska köpa bil men sällan när de ska köpa ponny. En ponny får också ett icke föraktligt affektionsvärde och det är lätt att idag säga, vi säljer den sedan men alla gånger går det inte så smärtfritt.
Att köpa ponny för barnet att växa i är inte så klokt, risken är då att det går snett och barnet förlorar intresse.
Som alla vet finns det inga gratisluncher, man får oftast vad man betalar för och då är det klokt att från början köpa något bra.
Jag skulle alltså råda Dig att tänka efter och bestämma:
storlek på ponnyn (finns både mindre o större ponnyer inom de flesta raser)
ev ras (är ju en smaksak)
sto eller valack
ålder
- och sedan tittar man bara på det som passar och barnet kan välja.
Ring ponnyuppfödare och fråga om deras ponnyer o lynne, som uppfödare är nog de flesta angelägna om att det ska bli ett lyckat "äktenskap" - jag säger direkt ifrån om jag tror att min saluponny kommer nog inte att passa. Vissa ponnyer passar barn och vissa passar bättre tonåringar med lite erfarenhet. Uppfödare har ofta stort kontaktnät och kan ha information och tipsa om lämpliga saluponnyer.
Man ska inte vara blyg - det är en rätt stor affär både ekonomiskt och känslomässigt att köpa en ponny.