@Petruska Ja vi har renoverat hektiskt till en början sen när vi väl kom in i huset slog vi av på takten. Inne är det egentligen inte så hemskt mycket som behöver göras. 1 toalett på nedervåningen, hallen samt måla trappen och en och annan list. Vi tar det nu i omgångar
Trots pressad budget så bor vi extremt billigt då huset i sig tack vare hur det såg ut var ruggigt billigt. Vi ville inte sätta oss med stora lån bara för att leja bort. Jag har hästar och sambon har mc som stort intresse och det var vi inte villiga att ge upp. Vissa grejer såsom el och en del rörmokeri har vi lejt bort
Vi var tvungna att flytta pga av min sambos barn så de kunde bo kvar hos oss varannan vecka. Vi fick inte skolskjuts då vi inte bodde i samma kommun och det var ett evinnerligt pusslande för att få iordning detta. Nu har vi 150m till busshållsplats.
Ingen utav oss ville flytta till lägenhet. Sambon har renoverat 2 hus tidigare och även byggt ett själv.
Vi vill få ned kostnaden så mycket som möjligt genom att göra det mesta själv. Efter värderinge på huset höjde vi upp lånen och kostnaden på det blev "bara" 100kr i månaden extra men det gjorde att vi kunde byta värmen (landade på 100 000,-) Blev vatten-luft istället för jordvärme som vi tänkte från början. Vi har fortfarande sen den höjningen en rejäl buffert sparad + att vi har tillräckligt för att fixa altan och förråd samt lite annat.
För det mesta har renoveringen gått bra. Jag (vi) stormtrivs i huset och hoppas bo kvar länge. Se hur det växer fram. Tyvärr är jag lite av den otåligare sorten och vill ha saker klara helst innan jag påbörjat samtidigt som jag kan tycka det är kul att lyssna på en ljudbok och pyssla lite. Se det färdiga resultatet är väldigt skönt. Jag räknar dock inte med att bli klar inom de närmsta åren heller efter som vi slagit ner rejält på takten och hittar nya saker som måste åtgärdas/göras men nu tar vi det med lite mer ro och försöker få en sak i taget klar.
Tror inte jag hade köpt huset från början om jag insett just hur mycket tid och ork det tog men samtidigt var vi ju tvungna att flytta i alla fall. Vi satt i lite tidsnöd. Lätt att vara efterklok.
Vi har inte så mycket folk hemma på besök men de som har kommit hem tycker huset är fantastiskt inuti (jämfört med utsidan i dagsläget) och nu kan jag inte tänka mig att bo någon annanstans. Visst ibland blir det för mycket och all motivation och vilja är som bortblåst men för det mesta är det kul/intressant att få huset växa fram. Jag har lärt mig massor under tidens gång.
Väldigt svävande svar men hoppas du förstod något av mitt svammel