renovera badrum

Lilla_Gubben

Trådstartare
Är det någon som har ett hum om vad det går på att totalrenovera ett badrum?
Jag förstår att det helt beror på vad jag väljer för kakel etc, men jag har precis tittat på en lägenhet, som är jättefin förutom badrum som inte är åtgärdat sen -78, dvs brunrandiga våtrumstapeter och brunt golv...

Så det jag funderar på är hur mycket jag bör räkna på att jag kommer behöva lägga ut på att renovera det. Helst m kakel/klinkers. Det spelar ju sin roll när man ska buda på lägenheten

Sv: renovera badrum

Kakel och klinker är det billiga i sammanhanget.

Hur dyrt det blir beror på var du bor, vad det är för väggar sedan tidigare, betong, gips? Är det reglad vägg måste väggen gipsas om med typgodkända gipsplattor för våtrumsbruk.

Om det gäller bostadsrätt så kolla upp att inte BRF kommer att genomföra en stamrenovering av badrummen inom de närmsta åren. I samband med stamrenoveringen brukar badrummen rivas, även om de är nyrenoverade.

Om jag skulle buda på en lägenhet med renoveringsbehov av ett badrum skulle jag vika av 100 000 tkr till det och det efter rotavdraget. Men det är väldigt grovt mellan tummen och pekfingret. Bara arbetskostnaden för vårt badrum plus golvläggning och målning av en 24 kvm stor tvättstuga landade på 110 tkr.

Kan du göra något själv..?

Vi ska totalrenovera vårt badrum i vår brf-lägenhet till våren. Vi räknar på att landa mellan 15'-20' om inte allt för mycket oförutsett inträffar. Då gör vi allt själva utom möjligtvis rördragning och el (fast vi känner både vvs och elare) och köper material för inköpspris.

Om man får kan jag tänka mig att man kan spara några tusingar på att bara riva ut allt själv. Rotavdraget är ju också trevligt. Men mellan 50-100 skulle jag tippa på.

Kan du göra något själv..?

Vi ska totalrenovera vårt badrum i vår brf-lägenhet till våren. Vi räknar på att landa mellan 15'-20' om inte allt för mycket oförutsett inträffar. Då gör vi allt själva utom möjligtvis rördragning och el (fast vi känner både vvs och elare) och köper material för inköpspris.

.

Tänker ni återvinna den gamla badrumsinredningen? Nyfiken då vi kommer att komma upp i din summa för enbart inhandling av kommod, blandare, toalettstol, duschväggar etc.

Nope, men har möjlighet att köpa väldigt förmånligt, dessutom får vi inte plats med i stort sett någonting eftersom badrummet är minimalt.

Man brukar säga ca 100.000:- för totalrenovering.

Läs på om hur det fungerar med försäkring och fuktspärrar om ni har tänkt att göra det själv.

Se efter om det är stambyte på G. Inte roligt om ens nya badrum måste rivas direkt.

Tack snälla för alla svar. Då är jag inte ute och cyklar i mitt bud. Jag hade turen att få se lägenheten 2v innan visning, så jag tänkte lägga ett bud, men var lite skeptisk till var jag skulle lägga mig, just med tanke på badrummet.

Om jag får lägenheten ska jag definitivt kolla med brf innan jag gör något åt badrummet, vore ju trist att kasta bort 100' finns så mycket annat roligt man kan göra med de pengarna:D
/m

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 694
Senast: Daff
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 066
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 046
Senast: Niyama
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar