Rengöring av vattentank!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vimsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 12 000
V

Vimsa

Eftersom jag har väldigt långt till mitt sommarbete och har tre hästar har jag fått tag på en kubikstank att förvara vattnet i. Problemet är att det varit någon form av glykol i den. Jag har för mig att detta är livsfarligt för hästa (djur i allmänhet) och undrar om jag kan tvätta ur tanken för att använda den. I så fall hur? Jag har svårt att tänka mig att det räcker med att bara tvätta den med vatten, eller?

Jag är så lycklig över att ha fått tag på den och gråter floder om den är obrukbar. Någon som har erfarenhet?!? Det har inte varit diesel eller någon annan kemikalie i den, "bara" glykol...

Tips!!:cry:

Sv: Rengöring av vattentank!!

jag vet inte hur farligt det är.. men jag hade nog tagit till högtryckstvätt för att tvätta med iaf..

Glykol är extremt farligt för djur. Bla hundar och katter får oftast i sig glykol pga av attd et smakar sött. För en hund räcker det med ca 2 dl glykol för att den ska bli allvarligt förgiftad. Jag skulle försöka se mig om efter en annan förvaring. Du kan inte när du väl åker dit ta med vanliga vattendunkar då ?

Jag hade inte vågat använda den.
Prata med någon som kan det här ordentligt, tex giftinformationen.
Jag har lärt mej att där kemikalier har varit ska inte djurs mat och vatten förvaras.

Hej! Vi har oxå likadana "vattentankar" till våra hästar och har haft dem i 5-6 år nu. Inga som helst problem om du gör rent dem NOGA. Vi satte i en vattenslang och sedan fick den stå och spola ur flera gånger innan vi till slut fyllde den med rent dricksvatten.
Tänk på att låta dem fyllas och tappa ur flera gånger innan du använder dem, då är de suveräna!:)
Många bönder använder dem till sina kossor på sommarbetet.

Hej! Vi har oxå likadana "vattentankar" till våra hästar och har haft dem i 5-6 år nu. Inga som helst problem om du gör rent dem NOGA. Vi satte i en vattenslang och sedan fick den stå och spola ur flera gånger innan vi till slut fyllde den med rent dricksvatten.
Tänk på att låta dem fyllas och tappa ur flera gånger innan du använder dem, då är de suveräna!:)
Många bönder använder dem till sina kossor på sommarbetet.

Och du _VET_ att det var Glykol även i dina tankar som du tvättade ur ???

Eller tillhörde den de som haft livsmedel i sig dvs tex juice ?

**Skulle själv aldrig i livet använt en tank som det varit Glykol i och som man sen fyller med vatten som sen kanske får småavlagringar från plasten som det är glykolrester i som satt sig i plasten .**

Mvh Mia

Ja, det var inte livsmedel i dem, men du måste ju verkligen RENGÖRA dem. Det blir då inga avlagringar om de gör den riktigt ren. Men slarva inte med att spola den några gånger. De är ju, iallafall våra vita 1000 liters kuber så pass nya och fina och har bara använts en gång till glykol, så de är släta och fina inuti.:)
De är jättebra om du verkligen får dem riktigt rena, jätteviktigt, men det räcker med vatten;)

Hej, Vilken typ av glykol har det funnits i tanken ? Då det finns både ofarliga samt "giftiga" sorter bör du ta reda på exakt vad din tank har innehållit. De finns olika firmor runt i sverige som rekonditionerar dessa 1000-liters tankar för industrin, kan du kanske kolla hos dom om din tank kan efter rengöring användas för dricksvatten. Notera att du bör ha lika höga krav för vatten till din häst som till dig själv.

mvh
Saltomortal

man bör inte använda tankar som det har varit kemikalier i till vatten!!
Jag har oxå sådana tankar till mina hästar men är väldigt noga med vad det har varit i dom och jag har bara köpt dom som det har varit juice i.

Jag hade inte andvnt den. Man kaN lämna in dom på stllen som sanerar. Jag skulle då avråda dig.

Väcker denna gamla tråden till liv och undrar om det är fler här på bukefalos som kan svara på Ts fråga? Jag har nämligen samma möjlighet att få en kubikmetare som varit glykol i.

Känns sådär bra, men knappast kan ju alla bönders/hästägares tankar varit livsmedel i?
Jag har en kompis som jobbar på vattenlabb som kanske kan ta dricksvattenprov efter tvätt.

Nej säger jag, kolla om det inte finns tankar som har haft Urea som innehåll här krävs endast en ursköljning och ingen lukt eller annat kvarstår. Urea är kopiss som många bussar går på för den som inte vet.:D

Synd att vi inte använder Urea på jobbet... Här finns bara glykol-tankar att komma över.

Jaja, säkrast att fortsätta köra skottkärror till sommarhagen ;)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 284
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 859
Senast: yamyam
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 675
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka