Rena rånet

Sv: Rena rånet

Fick dom bara torrfoder??

Det är ju allmänt känt att endast torrfoder som föda riskerar att skapa njursten och bara blötfoder skapar en sämre munhälsa... Så om man inte har kunskapen om att BARFa så är det väl att rekommendera att man ger bådadera.

Ja dom fick bara torrfoder då. Det var innan jag började läsa på om näringslära...

Enligt torrfoderproducenterna så säljer de ju kompletta foder, undrar vad det mer är som de inte berättar.... Sen så fick inte katten njursten utan njursvikt vilket är en helt annan sak.

Att torrfoder skulle vara bra för munhälsan är en myt. Finns bara ett torrfoder med bevisad effekt vad jag hört. Prova själv att knapra knäckebröd...

Då förstår jag varför du är så anti RC.

Jag är anti RC av flera anledningar.

1. De marknadsför en produkt som inte håller måttet. Varför alla kolhydrater, varför så lite kött? Varför protein från vegetabiliska källor?

2. de försöker slå i folk att olika raser behöver olika mat. För att inte tala om kattungar, juniorer, högpresterande, lågpresterande, innekatter, utekatter, långhåriga,korthåriga, kräsna, smala, tjocka, njurkatter, medelålders, nästan gamla, gamla osv osv. Bara försäljningstrix.

3. De har stora reklamkampanjer, varför inte lägga pengarna på att förbättra fodren istället?

3. Det är ett multinationellt företag.

4. De sponsrar/köper sverak.

5. De har framgångsrikt lyckats lura i folk att torrfoder är bättre än blötmat och att katter visst får i sig tillräckligt med vätska. Men se nu har marknaden börjat ifrågasätta och vips så kommer de med blötfoder. Naturligtvis snuskigt dyrt i 100g-förpackningar.

kan säkert komma på fler anledningar om jag tänker efter.

Forts.

I "människomat" så byts smakförstärkarna (med E nr som många reagerar på) ibland ut mot jästextrakt.

Jag är inte nog kunnig i kemi men jag reagerar på ex.vis "hydrolyserat skaldjursextrakt". Det känns som mer smak än innehåll.

http://sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-ersatts-med-jast.html

ang jäst i människomat.

Naturligtvis kan man höja smaken på kattmat genom att koncentrera naturliga smaker.

Hydrolyserat innebär att man slår sönder proteinerna. och ett extrakt är ju en smaktillsats.

Forts.

I "människomat" så byts smakförstärkarna (med E nr som många reagerar på) ibland ut mot jästextrakt.

Jag är inte nog kunnig i kemi men jag reagerar på ex.vis "hydrolyserat skaldjursextrakt". Det känns som mer smak än innehåll.

Sådär, lite fakta är bättre ;)

Hittade detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrolaser
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extrakt

Dvs ingen smakförstärkare. Jag har aldrig sett att det skulle ha kunnat funnits smakförstärkare.

Ja dom fick bara torrfoder då. Det var innan jag började läsa på om näringslära...

Enligt torrfoderproducenterna så säljer de ju kompletta foder, undrar vad det mer är som de inte berättar.... Sen så fick inte katten njursten utan njursvikt vilket är en helt annan sak.

Att torrfoder skulle vara bra för munhälsan är en myt. Finns bara ett torrfoder med bevisad effekt vad jag hört. Prova själv att knapra knäckebröd...

Ja att knapra knäcke får du bättre tandkött o starkare tänder av, ingen nyhet!

Men det gäller ju allt torrfoder, inte bara RC. Sen är det inte torrfodrets "fel" utan problemet ligger i för dåligt vätskeintag.

Munhälsan är ju lätt att råda bot på. Borsta tänderna eller ge kycklingben att tugga på. Även torrfoderdjur får tandsten och annat, det är långt ifrån nått mirakelfoder.

Borsta tänderna är inget man ska hålla på med på en katt, är än så länge för dålig forskning på området om bieffekter... däremot kycklingvingar är bra.

Borsta tänderna är inget man ska hålla på med på en katt, är än så länge för dålig forskning på området om bieffekter... däremot kycklingvingar är bra.

Finns flertalet (även veterinärer) som gör det. Utan problem.
Det dåliga vätskeintaget beror ju på torrfodret. Ger man katten blötmat får man vätskeintaget ökat via maten. Ger man torrfoder blir vätskeintaget mindre pga den låga vätskehalten i maten.

Finns flertalet (även veterinärer) som gör det. Utan problem.
Det dåliga vätskeintaget beror ju på torrfodret. Ger man katten blötmat får man vätskeintaget ökat via maten. Ger man torrfoder blir vätskeintaget mindre pga den låga vätskehalten i maten.

Så sant, jag har inte sagt något annat heller ;) Jag ger både blötfoder och RC... Kommer att försöka mig in på BARF men då jag ännu inte har 110% kunskap så tänker jag inte laborera med min katts liv via födan :cool:

Sen vad en privat veterinär gör eller inte rör mig inte i ryggen utan jag vill ha gedigen fakta och undersökningar och studier på just katter innan jag hoppar på ett "poppis tåg"... Sen om något år så är det "ute" då man insett biverkningarna... brukar vara så.

Varför skulle mekanisk rengöring av kattänder vara sämre än mekansisk regöring av människotänder?

Det är en allmän rekommendation från veterinärer är min uppfattning och knappast något nytt. At man liggr lite lågt handlar mer om att man ínte kan rekommendera saker som är jobbiga till djurägarna, hur skulle det se ut då kanske man förlorar kunder....

Knäckebröd lägger sig garanterat i fickor och håligheter och blir en utmärkt grogrund för plack.

Matmässigt är det samma sak. Det är ju jobbigt att göra BARF så då skiter man i att ta reda på fakta, för det ska ju inte vara jobbigt att ha djur..... Undrar hur man lyckas sätta samman sin egen kost, eller sina barns..... Som sagt, det är inte atomfysik det handlar om. Å andra sidan träffar jag mkt folk i mitt arbete som inte ens kan ta hand om sig själv och jag slutar aldrig förvånas över hur rent ut sagt korkade många är så det kanske faktiskt är så att gå till djuraffären och köpa en färgglad påse är ungefär vad de klarar av.

Senast ändrad:

Så sant, jag har inte sagt något annat heller ;) Jag ger både blötfoder och RC... Kommer att försöka mig in på BARF men då jag ännu inte har 110% kunskap så tänker jag inte laborera med min katts liv via födan :cool:

Sen vad en privat veterinär gör eller inte rör mig inte i ryggen utan jag vill ha gedigen fakta och undersökningar och studier på just katter innan jag hoppar på ett "poppis tåg"... Sen om något år så är det "ute" då man insett biverkningarna... brukar vara så.

Har du sett undersökningar och opartisk fakta på att torrfoder är bra för katten då? Det har inte jag gjort nämligen. Bara tillverkarnas egna påståenden.

Har du sett undersökningar och opartisk fakta på att torrfoder är bra för katten då? Det har inte jag gjort nämligen. Bara tillverkarnas egna påståenden.

Ja jag skulle ju gärna vilja se studierna om knäckebröds välgörande egenskaper på människors tandhälsa....

Näe, varken för blötfoder, torrfoder eller BARF.
Har du sett någon?

Människotänder behöver det pga sover och all "vit föda" som vi intar. Katter har inte det problemet. Se även på urfolk som åt riktig föda, där behövdes ingen tandborstning, och där fanns inga hål heller.

Vänta bara när BARF-katterna börjar uppvisa brister och utvecklar nya sjukdomar pga besserwisser ägare som ska ge sig på något som de tror att de har grepp om. Däremot dom som verkligen kan sin sak ger jag all credd till och tycker är duktiga som tar sig an att läsa in så pass mycket fakta som det faktiskt krävs!

Åter till tandborstning på katter så efterlyser jag rapporter och statistik som gjorts på katter... men än så länge existerar inga, men ändå ska det vara så fantastiskt bra enligt vissa.

I rest my case tills fakta kommer fram :)

Varför skulle mekanisk rengöring av kattänder vara sämre än mekansisk regöring av människotänder?

Det är en allmän rekommendation från veterinärer är min uppfattning och knappast något nytt. At man liggr lite lågt handlar mer om att man ínte kan rekommendera saker som är jobbiga till djurägarna, hur skulle det se ut då kanske man förlorar kunder....

Knäckebröd lägger sig garanterat i fickor och håligheter och blir en utmärkt grogrund för plack.

Matmässigt är det samma sak. Det är ju jobbigt att göra BARF så då skiter man i att ta reda på fakta, för det ska ju inte vara jobbigt att ha djur..... Undrar hur man lyckas sätta samman sin egen kost, eller sina barns..... Som sagt, det är inte atomfysik det handlar om. Å andra sidan träffar jag mkt folk i mitt arbete som inte ens kan ta hand om sig själv och jag slutar aldrig förvånas över hur rent ut sagt korkade många är så det kanske faktiskt är så att gå till djuraffären och köpa en färgglad påse är ungefär vad de klarar av.

Människotänder behöver det pga sover och all "vit föda" som vi intar. Katter har inte det problemet. Se även på urfolk som åt riktig föda, där behövdes ingen tandborstning, och där fanns inga hål heller.

Jag måste missförstått något nu... Jämför du torrfoder med att vara "riktig föda" för katter?

Näe, varken för blötfoder, torrfoder eller BARF.
Har du sett någon?

Hur kan du våga ge dina katter torrfoder och blötmat utan att ha vetenskapliga studier på hur det påverkar dem på lång sikt...

Det finns faktiskt RDI för katter också. Tyvärr verkar nästan alla torrfodertillverkare strunta i dessa eftersom de stoppar i en massa kolhydrater och vegetabiliskt protein i sina foder...

Hur kan du våga ge dina katter torrfoder och blötmat utan att ha vetenskapliga studier på hur det påverkar dem på lång sikt...

Om du vill ha det på den nivån så drar jag mig ur diskussionen :cool:

Jag måste missförstått något nu... Jämför du torrfoder med att vara "riktig föda" för katter?

BARF är riktig föda. Men jag anser att en katt inte behöver ha tänderna borstade och den får bra torrfoder/blötfoder och med lite kycklingvingar och annat gott o nyttigt!

Men som jag alltid sagt, jag är beredd att ändra mig om någon kan överbevisa med studier och fakta i ämnet :)

Har ni någon smärtgräns när det gäller kattmaten eller får den kosta hur mycket som helst?

Anledningen till min fråga är att jag har gett mina två bus av Royal canin babycat fick tag på det på ett ställe för 33kr för fyra burkar a´100g. Dyrt tyckte jag men okej då det rör sig om en månad ungefär. Bad Granngården här beställa hem några fler till mig vilket de gjorde då skulle varje burk säljas styckvis för 15kr/st hmm...... mina skulle då enligt rekommendationen på baksidan ha 5-6 burkar/dag = 75kr/dag eller 2250kr/mån. Rena rånet tyckte jag.

Ringde och frågade på Royal och det var deras rekomendation 59kr/förpackning om fyra burkar. Fodret verkar bra men skulle ni ge det till era kattungar för det priset?

Nej fy fasen. Devisen "du får vad du betalar för" gäller inte. Kattfoder handlar idag som så mycket annat om marknadsföring. Egentligen inte om innehållet. De flesta foder på dagens marknad innehåller faktiskt i grund och botten samma sak. Några undantag finns men kollar vi på torrfoder är basen i regel ris, majs, torkad kyckling, fiskmjöl och betmassa. I blötmatsväg är det kött och köttbiprodukter, i vissa fall även spannmål.

Variationer på samma tema.

Jämför innehållsförteckningar och prova sig fram är det som gäller. Läsa på och använda skallen, det är tyvärr något vi konsumenter måste göra idag när tillverkarna tar till alla möjliga trick för att få oss att tro att just deras produkt är "premium", "ultra" osv.

Tankeexperiment:

Innehåll: Köttbiprodukter, kött och växtfiber.
Näringsanalys: 20% protein, 9% fett och 2% växtfiber. 70% vatten.

Vad tycks? Bra kattmat? Varför/varför inte?

Senast ändrad:

Åter till tandborstning på katter så efterlyser jag rapporter och statistik som gjorts på katter... men än så länge existerar inga, men ändå ska det vara så fantastiskt bra enligt vissa.

I rest my case tills fakta kommer fram :)

Det finns ett antal studier som visar att torrfoder enkom faktiskt inte räcker för att hålla kattens tänder vid bra hälsa. Dessutom är det ganska få torrfoder som har en bevisat positiv effekt på kattens tandhälsa.

Jag kan bara, tillsammans med min veterinär, konstatera att mina katter inte längre behöver få sina tänder borstade. Benen sköter det jobbet. Däremot var jag tvungen att borsta deras tänder när de bara åt torrfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka