Haft katt nästan hela livet, alldeles snart 30 år.
Mina birmor fick RC sensible 33 - den ena dog av njursvikt 5,5 år gammal. Den andre var då 6 år och hade påverkan på njurvärdena också.
Han bor numera hos mn pappa som ger honom blötmat, företrädesvis sheba eftersom han är en kräsen sak och hans njurvärden håller sig någorlunda i schack på detta, han fyllde 12 i år.... Han håller också sin vikt rätt ok, var magrare innan men så har han också lite trasslig mage, vilken blivit bättre på blötmaten. Skulle gärna förse pappa med BARF-blandningar men kattfan är som sagt jäkligt kräsen och skulle med största sannolikhet hellre dö än äta rått kött.
Redan när han åt torrfoder var han kräsen och gillade bäst RC S33 som ju är ett extra smakligt foder.
RC är kända för att ha hög smaklighet på sina foder och det är inte för inte som torrfoderjunkie är ett begrepp i kattvärlden. Framförallt märker man det om man vill börja ge färskmat.
De katter jag har hemma, är mellan 2,5 och 0,5 år får BARF, MJAU tetror och Acana eller Orijen. Framförallt den äldsta äter helst torrfodret för det är hon uppväxt på. Jag baserar valet helt och hållet på mina kunskaper i näringslära, både vad gäller människor, hästar, hundar och katter. Var och en ska ha det som de är evolutionärt anpassade för. Således ger jag inte kött till min gräsätande häst och inte säd och hö till mina köttätande katter. Hunden är någonstans däremellan men han får färskmat från BRAVO. Vad gäller mig själv så är jag allt för förtjust i mat för att äta rent paleolitiskt men jag vet att jag borde.
Kattern är fina och blanka i pälsen, i bra hull (förutom en som man får vakta lite men hon har det i generna, hennes tre bröder och pappa är ännu större/tjockare, och de äter bara torrfoder....) Bajset luktar nästan ingenting och korvarna är fasta. Tänderna är fina, den ena fick lite tandsten borttaget när hon kastrerades för en vecka sedan och vet sa att det var minimalt. NÄr man ger större köttbitar, kycklinghjärta, kycklig mage etc så ser man ju hur katterna riktigt får ta i och tugga med sina kindtänder. Jämfört mer torrfoder som de på sin höjd krossar mot gommen och sväljer.
Jag har inga katter som levt hela livet på det jag ger nu, om man menar tills de dog. Men de vi hade när jag växte upp fick bara blötmat och de blev 12 och 14 år.
Katter har under årmiljoner levt på liknande föda som mina BARF-röror, det är ett hyfsat bevis för mig.
Prismässigt vet jag inte. Torrfodret kostar väl som torrfoder gör mest, 450 kr/7 kg. Mjau har jag inte räknat på men mina barfröror ca 50 kr kg och då äter en katt knappt 200 g/dag om jag bara ger det = 300 kr/ mån.
Priset är dock mindre intressant för mig. De får det som jag tycker är tillräckligt bra. Däremot betalar jag inte för stora reklamkampanjer och glassiga påsar utan jag är intresserad av innehållet.
Jag tycker att det är intressant att vissa människor bara är intresserade av vissa delar av sitt djurägande. Kamma och borsta och dutta kan de flesta göra men när det kommer till riktig omvårdnad då falerar det. Och det gäller allt från hovvård till foderstatseräkning och avmaskning för häst till näringslära för katter. Det är liksom jobbigt och då struntar man i det. Vet en människa i ett stall der jag stått. Hon kunde lägga tid på att stå och skära morotsslantar till hästen en god stund varje dag men när hon klagade på att hästen var så pigg och jag påpekade att det var väldigt bra värden på höet så hon kanske skulle ta och skippa havren nej då var det nog ändå bäst att ge havre "för säkerhets skull".... Jodå så att...
De flesta som har barn tycker nog att de ger dom bra mat men att läsa på lite om näringslära för djuren det är liksom överkurs. Om man klarar att laga mat till sina barn så klarar man nog att blanda ihop köttröror till sina katter, det är inte atomfysik det handlar om och inte tar det speciellt mkt tid heller.