Rena rånet

Sv: Rena rånet

Ett råd till er som vill rekommendera någon form av mat till andra kattägare.

Berätta vad det är för foder, varför ni tycker att det är bra, vilka skillnader det har gjort för er katt/katter päls, hälsa osv...

Berätta var det går att köpa, svara på frågor men överlämna beslutet åt kattägarna att själva välja foder åt sin katt. Då har ni gjort vad ni har kunnat utan att stöta er med någon och kanske fått någon intresserad.
Att envist hävda att det är det enda som är bra för katten och "idiotförklara" andra som är av en annan åsikt är inte något vidare och ger inte fler kunder till det foder ni vill att andra ska köpa.

Nu lämnar jag denna tråd.

Jag hoppas att inte jag är någon du tycker "slår in med slägga":crazy:?

Det som gör mig bekymrad är när någon hävdar att ett foder är av god kvalité när det bevisligen (genom att läsa på innehållsförteckningen) inte är det!
Och att man inte hört talas om ett foder bör göra att man blir mer intresserad när man får veta att det faktiskt finns andra alternativ. Och förhoppningsvis sedan själv kollar sig ikring och bildar sin egen uppfattning!

Att en katt klarar sig på ett foder och tycker det är gott (p.g.a. smakförstärkare) är en sak, att sedan få veta att man kan ge ett ännu mer optimalt foder är bra kunskap att ta till sig. Både ekonomiskt (varför betala dyra pengar för spannmål när man kan få mer kött för pengarna?) och hälsomässigt för katten (klart den mår bättre på mer ursprunglig kost).

Sedan har ju det praktiska stor betydelse, inte alla orkar "barfa" men man kanske kan tänka sig att gå över mer till burkmat? Ens katt kanske också är allergisk mot något och så spelar det ingen roll hur optimal den maten borde vara, katten klarar inte av den ändå.

Man bestämmer ju själv hur man vill göra men då kanske man måste klara att också bli ifrågasatt?! I slutändan bestämmer man själv och jag tror nog de allra flesta vill ge sitt djur det bästa inom rimliga ekonomiska och praktiska gränser.

Men att ha åsikten "lexikonet ljuger" gör att man inte kan ta åt sig av informationen som kanske skulle kunna göra sin katthållning bättre. Även en lekman (som jag som inte alls är någon expert!) kan ju faktiskt bedöma en innehållsförteckning när man fått klart för sig att katten är köttätare och inte betjänt av spannmål. Sedan finns det säkert sjuttielva andra olika saker man ska tänka på i fodret. Själv hoppas jag få lära mig mer eftersom.

Lev gott med kissen/kissarna
/Sar

Jag följer bara de rekommendationer jag har fått(andra gör säkert detsamma) och som hittils har funkat bra. Om katten efter 10år med samma foder fortfarande mår bra så är det för mig ett gott rennome´och att sedan bli påhoppad från andra håll där jag mfl får höra att detta är fel och man ska använda andra foder (som jag ej hört talas om innan förutom eukanuba) nja då drar jag öronen åt mig. Ser inte seriöst på människor som med slägga vill slå in saker i andras huvud bara för att de har blivit övertygade om att det är det "enda" rätta.

Det måste ges utrymme att få fundera och reflektera och göra egna bedömningar utifrån de erfarenheter man har. Hoppar inte på poppis tåget utan att ha sett att det funkar.

Jag kommer än mer hålla mig till det foder som mina katter mår bäst på.

Ett råd till er som vill rekommendera någon form av mat till andra kattägare.

Berätta vad det är för foder, varför ni tycker att det är bra, vilka skillnader det har gjort för er katt/katter päls, hälsa osv...

Berätta var det går att köpa, svara på frågor men överlämna beslutet åt kattägarna att själva välja foder åt sin katt. Då har ni gjort vad ni har kunnat utan att stöta er med någon och kanske fått någon intresserad.
Att envist hävda att det är det enda som är bra för katten och "idiotförklara" andra som är av en annan åsikt är inte något vidare och ger inte fler kunder till det foder ni vill att andra ska köpa.

Nu lämnar jag denna tråd.

Det är väl just det vi gör, berättar varför vissa näringsämnen är bra för katter och varför vissa är rent skit.

Att ha en åsikt som man inte på nåt sätt kan backa upp med ventenskap utan bara tyckande är för mig inte speciellt mkt värt. Personligen vill jag att folk ska köpa mer kött, benmjöl och omega 3/6-oljor...
Jag bryr jag mig inte om ifall någon blir stött av att jag kommer med fakta och de inte kan ta till sig och utvärdera den. Mot dumhet kämpa även gudarna förgäves och det är inte min huvudvärk om man ger sin katt dåligt mat, huvudsaken är att mina djur får för dem anpassad föda. Hästen får sitt, hunden får sitt och katterna sitt, tänk om jag skulle blanda och börja ge hö till katterna, eller rent av havre... Eller vänta, det är ju just det många gör, föder upp sina köttätare på spannnmål...
Beslutet att välja foder till sin katt tror jag ingen kan ta ifrån en djurägare såvida det inte är ren misskötsel och då är det väl närmast en djurskyddsinspektör som ska tillkallas.

Jag följer bara de rekommendationer jag har fått(andra gör säkert detsamma) och som hittils har funkat bra. Om katten efter 10år med samma foder fortfarande mår bra så är det för mig ett gott rennome´och att sedan bli påhoppad från andra håll där jag mfl får höra att detta är fel och man ska använda andra foder (som jag ej hört talas om innan förutom eukanuba) nja då drar jag öronen åt mig. Ser inte seriöst på människor som med slägga vill slå in saker i andras huvud bara för att de har blivit övertygade om att det är det "enda" rätta.

Det måste ges utrymme att få fundera och reflektera och göra egna bedömningar utifrån de erfarenheter man har. Hoppar inte på poppis tåget utan att ha sett att det funkar.

Jag kommer än mer hålla mig till det foder som mina katter mår bäst på.

Om du haft lite mer kunskap om näringslära så hade du kunnat utvärdera dessa nya foder bara genom att titta på innehållsförteckningen... Det underlättar när man ska välja vilket tåg man ska hoppa på och när man ska stanna kvar på perrongen. Man kan rent av få veta när man har hoppat på fel tåg så man hinner ta sig av innan ändhållplatsen.

Man väljer själv om man vill ta till sig kunskap och söka vidare själv och bilda sig en uppfattning baserad på fakta eller om man vill stoppa huvudet i sanden. Om man letar fakta och läser grundläggande näringslära och ÄNDÅ kommer fram till att spannmål är bra för katter eller att de tar upp protein från vegetabiliska källor lika bra som från animaliska så visst. Men om man bara sätter sig på tvären som en femåring av ren trots för ingen ska minsann komma och tala om för mig vad som är bra för min katt, ja då finns det inte så mkt att tillägga. Om du nu vet vad som är bra för din katt, varför blir du så provocerad?

"knapplån"

Tänk vad lätt det är att hoppa på någon som står för sina åsikter.

Flera missade poängen med mitt sista inlägg så här kommer en förtydling.

Fakta och erfarenhet efterfrågas.

1. Hur länge har du haft katt?
2. Vad fodrade du med innan?
3. Varför bytte du foder och till vilket?
4. Hur länge har du använt det nya fodret?
5. Vilka synliga klara skillnader har skett efter foderbytet? t ex mager katt får normalhull, överviktig katt får normalhull, bättre tandstatus hos äldre katt, kräsna katter äter bättre, katter med känliga magar mår bättre? Tovig katt får blank och fin päls?
Vad exakt har dessa underfoder gjort för era katter?
6. Finns det info om katter som levt hela sitt liv på den mat du ger?
7. Prisskillnader?

Svara på detta i stället för att komma dragandes med samma näringslära och tråkiga attityd efter vartannat. (en gång räcker med samma närings info och en trevligare attityd efterfrågas utan nedvärderingar eller person angrepp).

Min katt när han fick vara ute en sommar älskade att jaga en form av bönsyrsor/vårtbitare/gräshoppor inga 60/70% vatten i dem inte men gott tyckte han.

Maten jag ger mina katter innehåller INTE smakförstärkare, konstgjorda färgämnen eller konserverings ämnen. Och majs står som tredje ingrediens efter kött och fett.

Knapplån.

Jag skulle gärna ta emot tips bra bra TORRfoder. Jag har läst många gånger att MJAU's blötfoder är bra, hur är deras torrfoder?

Det har redan varit uppe exempel på bra torrfoder i tråden, se t.ex. Reykurs inlägg #63.

Mjaus torrfoder (kalaskyckling) innehåller:

Kött och köttbiprodukter (varav minst 4% färskt, svenskt kycklingkött), spannmål, vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mejeriprodukter, melassjäst, mineraler vitaminer.

D.v.s. ganska mycket spannmål som ju inte är det bästa för en katt.

"knapplån"

Tänk vad lätt det är att hoppa på någon som står för sina åsikter.

Flera missade poängen med mitt sista inlägg så här kommer en förtydling.

Fakta och erfarenhet efterfrågas.

1. Hur länge har du haft katt?
2. Vad fodrade du med innan?
3. Varför bytte du foder och till vilket?
4. Hur länge har du använt det nya fodret?
5. Vilka synliga klara skillnader har skett efter foderbytet? t ex mager katt får normalhull, överviktig katt får normalhull, bättre tandstatus hos äldre katt, kräsna katter äter bättre, katter med känliga magar mår bättre? Tovig katt får blank och fin päls?

Vad exakt har dessa underfoder gjort för era katter?
6. Finns det info om katter som levt hela sitt liv på den mat du ger?
7. Prisskillnader?

Svara på detta i stället för att komma dragandes med samma näringslära och tråkiga attityd efter vartannat. (en gång räcker med samma närings info och en trevligare attityd efterfrågas utan nedvärderingar eller person angrepp).

Min katt när han fick vara ute en sommar älskade att jaga en form av bönsyrsor/vårtbitare/gräshoppor inga 60/70% vatten i dem inte men gott tyckte han.

Haft katt nästan hela livet, alldeles snart 30 år.

Mina birmor fick RC sensible 33 - den ena dog av njursvikt 5,5 år gammal. Den andre var då 6 år och hade påverkan på njurvärdena också. Han bor numera hos mn pappa som ger honom blötmat, företrädesvis sheba eftersom han är en kräsen sak och hans njurvärden håller sig någorlunda i schack på detta, han fyllde 12 i år.... Han håller också sin vikt rätt ok, var magrare innan men så har han också lite trasslig mage, vilken blivit bättre på blötmaten. Skulle gärna förse pappa med BARF-blandningar men kattfan är som sagt jäkligt kräsen och skulle med största sannolikhet hellre dö än äta rått kött.
Redan när han åt torrfoder var han kräsen och gillade bäst RC S33 som ju är ett extra smakligt foder.
RC är kända för att ha hög smaklighet på sina foder och det är inte för inte som torrfoderjunkie är ett begrepp i kattvärlden. Framförallt märker man det om man vill börja ge färskmat.

De katter jag har hemma, är mellan 2,5 och 0,5 år får BARF, MJAU tetror och Acana eller Orijen. Framförallt den äldsta äter helst torrfodret för det är hon uppväxt på. Jag baserar valet helt och hållet på mina kunskaper i näringslära, både vad gäller människor, hästar, hundar och katter. Var och en ska ha det som de är evolutionärt anpassade för. Således ger jag inte kött till min gräsätande häst och inte säd och hö till mina köttätande katter. Hunden är någonstans däremellan men han får färskmat från BRAVO. Vad gäller mig själv så är jag allt för förtjust i mat för att äta rent paleolitiskt men jag vet att jag borde.

Kattern är fina och blanka i pälsen, i bra hull (förutom en som man får vakta lite men hon har det i generna, hennes tre bröder och pappa är ännu större/tjockare, och de äter bara torrfoder....) Bajset luktar nästan ingenting och korvarna är fasta. Tänderna är fina, den ena fick lite tandsten borttaget när hon kastrerades för en vecka sedan och vet sa att det var minimalt. NÄr man ger större köttbitar, kycklinghjärta, kycklig mage etc så ser man ju hur katterna riktigt får ta i och tugga med sina kindtänder. Jämfört mer torrfoder som de på sin höjd krossar mot gommen och sväljer.

Jag har inga katter som levt hela livet på det jag ger nu, om man menar tills de dog. Men de vi hade när jag växte upp fick bara blötmat och de blev 12 och 14 år.

Katter har under årmiljoner levt på liknande föda som mina BARF-röror, det är ett hyfsat bevis för mig.

Prismässigt vet jag inte. Torrfodret kostar väl som torrfoder gör mest, 450 kr/7 kg. Mjau har jag inte räknat på men mina barfröror ca 50 kr kg och då äter en katt knappt 200 g/dag om jag bara ger det = 300 kr/ mån.

Priset är dock mindre intressant för mig. De får det som jag tycker är tillräckligt bra. Däremot betalar jag inte för stora reklamkampanjer och glassiga påsar utan jag är intresserad av innehållet.

Jag tycker att det är intressant att vissa människor bara är intresserade av vissa delar av sitt djurägande. Kamma och borsta och dutta kan de flesta göra men när det kommer till riktig omvårdnad då falerar det. Och det gäller allt från hovvård till foderstatseräkning och avmaskning för häst till näringslära för katter. Det är liksom jobbigt och då struntar man i det. Vet en människa i ett stall der jag stått. Hon kunde lägga tid på att stå och skära morotsslantar till hästen en god stund varje dag men när hon klagade på att hästen var så pigg och jag påpekade att det var väldigt bra värden på höet så hon kanske skulle ta och skippa havren nej då var det nog ändå bäst att ge havre "för säkerhets skull".... Jodå så att...

De flesta som har barn tycker nog att de ger dom bra mat men att läsa på lite om näringslära för djuren det är liksom överkurs. Om man klarar att laga mat till sina barn så klarar man nog att blanda ihop köttröror till sina katter, det är inte atomfysik det handlar om och inte tar det speciellt mkt tid heller.

Senast ändrad:

Javisst!
Och jag vill understryka att OM man ska börja barfa, så måste man sätta sig in i vad katten behöver. Det är inte bara att ge den rått kött och säga att man barfar.
Det blir lätt så att vi som Barfar rekommenderar det till alla andra för att vi själva har så bra erfarenheter, men vi glömmer ibland att påpeka att det faktiskt är viktigt att katten får i sig en viss del ben, kött, hjärta och lever.
Även om det inte är noga på grammet, så bör man inte underskrida eller övervskrida rekommenderad mängd.

Detta var svar på inlägg 96. Jag tryckte på fel knapp så jag fick inte med ursprungsinlägget

Senast ändrad:

Jag skrev att de sällan blir UNDER 13. 13 kanske låter som en låg ålder men med tanke på att de lever större tiden av sitt liv ute och som vilda djur så är naturligtvis skaderisken något högre än om de lever inne bakom stängda dörrar tyvärr.
jag kanske hellre borde skriva att jag aldrig behövt avliva en katt pågrund utav dålig hälsa.

Självklart har utekatter större risk att råka ut för skador än innekatter. Å andra sidan tror jag att en utekatt som inte råkar ut för vilda djur eller bilar lever ett hälsosammare liv än innekatter, dels pga kosten och dels pga frisk luft och motion.

Jag tar för givet att de allra flesta torrfoder har ngn sorts smakförstärkare. Annars har jag svårt att tro att det skulle vara så smakligt som de flesta katter upplever det. En katt skulle knappast sätta i sig ex.vis malt spannmål annars.

Jag är inte nog kunnig ang. smakförstärkare i alla sorters torrfoder som finns, kanske någon annan har svar eller är bättre på att googla.

Mina birmor fick RC sensible 33 - den ena dog av njursvikt 5,5 år gammal. Den andre var då 6 år och hade påverkan på njurvärdena också.
Han bor numera hos mn pappa som ger honom blötmat, företrädesvis sheba eftersom han är en kräsen sak och hans njurvärden håller sig någorlunda i schack på detta, han fyllde 12 i år.... Han håller också sin vikt rätt ok, var magrare innan men så har han också lite trasslig mage, vilken blivit bättre på blötmaten. Skulle gärna förse pappa med BARF-blandningar men kattfan är som sagt jäkligt kräsen och skulle med största sannolikhet hellre dö än äta rått kött.
Redan när han åt torrfoder var han kräsen och gillade bäst RC S33 som ju är ett extra smakligt foder.
RC är kända för att ha hög smaklighet på sina foder och det är inte för inte som torrfoderjunkie är ett begrepp i kattvärlden. Framförallt märker man det om man vill börja ge färskmat.

De katter jag har hemma, är mellan 2,5 och 0,5 år får BARF, MJAU tetror och Acana eller Orijen. Framförallt den äldsta äter helst torrfodret för det är hon uppväxt på. Jag baserar valet helt och hållet på mina kunskaper i näringslära, både vad gäller människor, hästar, hundar och katter. Var och en ska ha det som de är evolutionärt anpassade för. Således ger jag inte kött till min gräsätande häst och inte säd och hö till mina köttätande katter. Hunden är någonstans däremellan men han får färskmat från BRAVO. Vad gäller mig själv så är jag allt för förtjust i mat för att äta rent paleolitiskt men jag vet att jag borde.

Kattern är fina och blanka i pälsen, i bra hull (förutom en som man får vakta lite men hon har det i generna, hennes tre bröder och pappa är ännu större/tjockare, och de äter bara torrfoder....) Bajset luktar nästan ingenting och korvarna är fasta. Tänderna är fina, den ena fick lite tandsten borttaget när hon kastrerades för en vecka sedan och vet sa att det var minimalt. NÄr man ger större köttbitar, kycklinghjärta, kycklig mage etc så ser man ju hur katterna riktigt får ta i och tugga med sina kindtänder. Jämfört mer torrfoder som de på sin höjd krossar mot gommen och sväljer.

Jag har inga katter som levt hela livet på det jag ger nu, om man menar tills de dog. Men de vi hade när jag växte upp fick bara blötmat och de blev 12 och 14 år.

Katter har under årmiljoner levt på liknande föda som mina BARF-röror, det är ett hyfsat bevis för mig.

Prismässigt vet jag inte. Torrfodret kostar väl som torrfoder gör mest, 450 kr/7 kg. Mjau har jag inte räknat på men mina barfröror ca 50 kr kg och då äter en katt knappt 200 g/dag om jag bara ger det = 300 kr/ mån.

Priset är dock mindre intressant för mig. De får det som jag tycker är tillräckligt bra. Däremot betalar jag inte för stora reklamkampanjer och glassiga påsar utan jag är intresserad av innehållet.

Jag tycker att det är intressant att vissa människor bara är intresserade av vissa delar av sitt djurägande. Kamma och borsta och dutta kan de flesta göra men när det kommer till riktig omvårdnad då falerar det. Och det gäller allt från hovvård till foderstatseräkning och avmaskning för häst till näringslära för katter. Det är liksom jobbigt och då struntar man i det. Vet en människa i ett stall der jag stått. Hon kunde lägga tid på att stå och skära morotsslantar till hästen en god stund varje dag men när hon klagade på att hästen var så pigg och jag påpekade att det var väldigt bra värden på höet så hon kanske skulle ta och skippa havren nej då var det nog ändå bäst att ge havre "för säkerhets skull".... Jodå så att...

De flesta som har barn tycker nog att de ger dom bra mat men att läsa på lite om näringslära för djuren det är liksom överkurs. Om man klarar att laga mat till sina barn så klarar man nog att blanda ihop köttröror till sina katter, det är inte atomfysik det handlar om och inte tar det speciellt mkt tid heller.

Då förstår jag varför du är så anti RC.

Jag tar för givet att de allra flesta torrfoder har ngn sorts smakförstärkare. Annars har jag svårt att tro att det skulle vara så smakligt som de flesta katter upplever det. En katt skulle knappast sätta i sig ex.vis malt spannmål annars.

Jag är inte nog kunnig ang. smakförstärkare i alla sorters torrfoder som finns, kanske någon annan har svar eller är bättre på att googla.

Tar för givet? Varför läser du inte innehållsförteckningen? För man måste väl deklarera smakförstärkare?

Knapplån.

Jag skulle gärna ta emot tips bra bra TORRfoder. Jag har läst många gånger att MJAU's blötfoder är bra, hur är deras torrfoder?

Jag ger mina Iams kitten, jag tycker det är bra. (min gamling fick det när han växte upp)
Eukanuba rekommenderas av andra och de har visst samma återförsäljare.

Mjaus torrfoder skulle inte jag köpa (de har säkert förbättrat sitt foder men jag vill inte chansa) hmm har inte köpt torrfoder i matbutik på ca 20 år.

Mina birmor fick RC sensible 33 - den ena dog av njursvikt 5,5 år gammal. Den andre var då 6 år och hade påverkan på njurvärdena också.

Fick dom bara torrfoder??

Det är ju allmänt känt att endast torrfoder som föda riskerar att skapa njursten och bara blötfoder skapar en sämre munhälsa... Så om man inte har kunskapen om att BARFa så är det väl att rekommendera att man ger bådadera.

Fick dom bara torrfoder??

Det är ju allmänt känt att endast torrfoder som föda riskerar att skapa njursten och bara blötfoder skapar en sämre munhälsa... Så om man inte har kunskapen om att BARFa så är det väl att rekommendera att man ger bådadera.

Munhälsan är ju lätt att råda bot på. Borsta tänderna eller ge kycklingben att tugga på. Även torrfoderdjur får tandsten och annat, det är långt ifrån nått mirakelfoder.

Forts.

I "människomat" så byts smakförstärkarna (med E nr som många reagerar på) ibland ut mot jästextrakt.

Jag är inte nog kunnig i kemi men jag reagerar på ex.vis "hydrolyserat skaldjursextrakt". Det känns som mer smak än innehåll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka