Rena rånet

Sv: Rena rånet

Hmmm..
Ditt inlägg fick mig att hämta det jag har hemma och kolla innehållsförteckningarna.

Baby cat våt foder
79% vatten, 10.5% protein, 5.5% fett (en hit, alla äter)

Gourme våt foder
77% vatten, 11.0% råprotein, 7% råfett

Whiskas junior
står ej vatten mängd, 9% protein, 7.5% fett (ingen äter)

Mjau
82% vatten, 10.5% råprotein, 5% råfett

Rc hypoallergenic (torrfoder)
25.5% protein, 20% fett

Iams Kitten
34.5% protein, 22.5% fett, 8% vatten (en hit hos mina katter)
(innehåller minst 40% kyckling)

Har slängt påsarna till RC exigent och RC senior.

Jag gjorde lite tillägg till din uppräkning för att lättare kunna jämföra med andra foder.

Hmmm..
Ditt inlägg fick mig att hämta det jag har hemma och kolla innehållsförteckningarna.

25.5% protein, 20% fett
3 största delarna Ris, hydrolyserat sojaproteinisolat, animaliskt fett.
Jag gillar inte att det är spannmål och vegetabiliskt protein som två största delar.

Iams Kitten
.
Chicken, Chicken By-Product Meal, Corn Meal som 3 största ingredienser

Exigent
Torkad fågel, majsgluten, majs, 33% protein

RC senior

Majsmjöl, vetegluten*, torkad fågel, 28% protein (!)

Precis, det är just så här man måste "bryta ned" foder för att se fördelar och nackdelar, för att se kvalitéten. Ska man räkna på blötfoder får man räkna om det till torrsubstans för att få det jämförbart.

Orijen innehåller 70-75% animalier (Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl är de tre första, som du sa) 45% protein 20% fett

Olivers Petfood(Kycklingsmak) innehåller >70% kyckling (Kycklingmjöl, havre, färsk kyckling) 36% protein 20% fett

Eukanuba (maintenance chicken & Liver) Har inte köttprocenten i huvudet, men det ligger kring samma som Olivers och Orijen. (Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris) 35% protein 22% fett

Appalaws Innehåller 80% kyckling (ried chicken, dried potato, fresh chicken) 48% protein 21% fett

Detta är min definition av bra torrfoder. :)

Precis, det är just så här man måste "bryta ned" foder för att se fördelar och nackdelar, för att se kvalitéten. Ska man räkna på blötfoder får man räkna om det till torrsubstans för att få det jämförbart.

Orijen innehåller 70-75% animalier (Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl är de tre första, som du sa) 45% protein 20% fett

Olivers Petfood(Kycklingsmak) innehåller >70% kyckling (Kycklingmjöl, havre, färsk kyckling) 36% protein 20% fett

Eukanuba (maintenance chicken & Liver) Har inte köttprocenten i huvudet, men det ligger kring samma som Olivers och Orijen. (Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris) 35% protein 22% fett

Appalaws Innehåller 80% kyckling (ried chicken, dried potato, fresh chicken) 48% protein 21% fett

:bow:

Kan vi inte KLISTRA en tråd med sån här information?
Så slipper vi rabbla upp det vareviga gång någon säger att deras katt minsann mår jätte bra på Friskies (etc) och sen helt plötsligt får urinsten(etc) och inte kan förstå varför??
Och att bla bla bla torrfoder vs blötmat osv?
En tråd med fakta och med information om kattens grundläggande beteende och fysiologi? I rent informations syfte?
Och när jag ändå hallåar, kan vi inte försöka sprida info om kattungar och lagstiftningen om 12 veckor varför den är så viktig?
Finns ju ett otal trådar där folk hämtar hem kattungar i varierande olovlig ålder och inte förstår ett dyft. :(

Men du, nu kanske jag får tillfälle att fråga.:)
Är det någon skillnade på majs och ris jämfört med våra "vanliga" sädesslag eller räknas det som spannmål?
Och hur är det med potatis och sötpotatis, bra eller dåligt?

Skulle jag rangordna dessa torrfoder skulle min lista vara;
1. Appalaws
2. Orijen
3. Olivers Petfood
4. Eukanuba

Men du, nu kanske jag får tillfälle att fråga.:)
Är det någon skillnade på majs och ris jämfört med våra "vanliga" sädesslag eller räknas det som spannmål?
Och hur är det med potatis och sötpotatis, bra eller dåligt?

Det är olika vägar för att nå "samma sak" helt enkelt, bindemedel i fodret. Jag tycker inte att potatis, ris eller majs är varken bättre eller sämre än spannmål.

Skulle jag rangordna dessa torrfoder skulle min lista vara;
1. Appalaws
2. Orijen
3. Olivers Petfood
4. Eukanuba

Alla fyra är bra foder, det beror ju lite på vad man är "ute efter" också. Vissa ställer sig tveksamma till det höga fiskinnehållet i Orijen, olivers har en sort som är helt fri från kyckling (Många allergiska katter har allergi mot kycklingprotein, för att det är så vanligt i kattfoder). Jag är verkligen glad över att utvecklingen går mot hälsosammare kattmat och förhoppningsvis också kanske lite mer kritiskt tänkande gällande foder, och lite kunskap hos gemene man. :D

Hmmm..

Baby cat våt foder
79% vatten, 10.5% protein, 5.5% fett (en hit, alla äter)

Gourme våt foder
77% vatten, 11.0% råprotein, 7% råfett

Whiskas junior
står ej vatten mängd, 9% protein, 7.5% fett (ingen äter)

Mjau
82% vatten, 10.5% råprotein, 5% råfett

25.5% protein, 20% fett

Iams Kitten

Fullspec på RC.

http://www.royalcanin.se/Katt2/Produkter/Draktig-hona/1352/Analysvarden-Kitten-Instinctive-12/

Min kattunge älskar den maten men har börjat byta ut lite mot Mjau då jag blir ruinerad annars... 1080/ månaden är inte acceptabelt..

Senast ändrad av en moderator:

Royal canin är väldigt mycket pengar för fina påsar och stora reklamkampanjer, tyvärr. Det håller relativt låg kvalitét. Leta istället efter ett torrfoder med högre kötthalt. Olivers, Orijen eller Eukanuba kanske. Royal Canin lever på ett varumärke som inte lever upp till förväntningarna.

Royal canin sensible köper jag sen något år tillbaks då min honkatt långsamt blivit känslig mot annan kattmat.
Det är det enda hon kan äta utan att spy upp maten inom en timme. Så de lever visst upp till förväntningarna :cool:
Hankatten får någon burk gorme ibland för att lyxa till det. Honkatten har dock aldrig viljat äta burkmat, eller kokad fisk eller vad jag har försökt klämma i henne.

Till TS: Jag skulle aldrig i mitt liv köpa kattmat för 2000 kr i månaden. För samma pengar kan du köpa det finaste kött och laga egen mat till en betydligt billdigare peng.
Det smärtar mig när jag måste köpa Royal canin för över 600 kr för tio kilo dock är det det enda som man lilla ängel kan äta.
Har haft katter under hela min uppväxt och de har fått vanlig kattmat från mataffären och de har mått hur bra som helst och levt långa liv:angel:

Jag fick lära mig för x-antal år sedan att Iams och eukanuba var ungefär likvärdiga.

Har ni någon smärtgräns när det gäller kattmaten eller får den kosta hur mycket som helst?

Anledningen till min fråga är att jag har gett mina två bus av Royal canin babycat fick tag på det på ett ställe för 33kr för fyra burkar a´100g. Dyrt tyckte jag men okej då det rör sig om en månad ungefär. Bad Granngården här beställa hem några fler till mig vilket de gjorde då skulle varje burk säljas styckvis för 15kr/st hmm...... mina skulle då enligt rekommendationen på baksidan ha 5-6 burkar/dag = 75kr/dag eller 2250kr/mån. Rena rånet tyckte jag.

Ringde och frågade på Royal och det var deras rekomendation 59kr/förpackning om fyra burkar. Fodret verkar bra men skulle ni ge det till era kattungar för det priset?
Det skulle vara intressant att veta vad som finns i deras Babycatburkar. Har du lust att skriva mer innehållsförteckningen.
Vad jag hört ska helt vanliga Mjau burkmat eller tetra, som du köper i mataffären vara den bästa maten du kan ge och helt tillräckligt att föda upp kattungar på. Däremot deras kittetorrfoder "Föräldrafritt", skulle jag inte ge till en kattunge.

Jag skulle köpa en stor säck torrfoder och blöta lite i början. Dom vänjer sig snabbt.

Burkmat innehåller så mkt vatten och annan gegga, och mättar inte på samma sätt som bra torrfoder. Därför blir det nästan dyrare i längden med burkmat och det luktar mer.

Ja, burkmat innehåller vatten, och det är jätteviktigt att katterna får i sig tillräckligt med vätska. Katter dricker oftast inte tillräckligt med vatten.
Den andra geggan du menar är antagligen kött. Kött är naturlig mat för katterna.
RC torrfoder innehåller bland annat spannmål, ngt som katten inte behöver. Dumt att betala dyra pengar för ngt som katten inte behöver och inte är bra för dem. Köp du hellre Mjau burkmat. Både din plånbok och kattungarna mår bättre!

Om det bara rörde sig om en kortare tid och jag verkligen var övertygad om att just den maten var den bästa, skulle jag ge den.
Men när det finns billigare och lika bra eller till och med bättre, skulle jag inte göra det.

Jag tycker att det luktar mera. Men det tror jag beror på att det finns mera fukt i avföringen. När du ger torrfoder blir avföringen av naturliga skäl torrare.Torrt bajs luktar mindre än fuktigt bajs. Ganska självklart.:)
Om du tycker att lukten är besvärande kan du satsa på en bra finklumpande kattsand.

Har du sett en vild katt jaga konservburkar? :D

Finns det inget färskfoder för katter så som det finns för hundar? Det tycker jag känns som en bra kompromiss mellan att BARF:a och ge burkmat. (Mina katter blir jätterisiga i kistan av burkmat.)

Tyvärr inte. Jag hörde för flera år sedan att Nordic skulle börja med färskfoder till katt också, men det verkar dröja.

Först och främst ska det sägas att jag bor på landet så mina katter går alltså mycket ute så det jag ger dem är absolut långtifrån allt de äter.
Men när det är inne får det äta det som bjud, det vill säga fri tillgång till torrfoder av det som är billigt just då på affären.

Inte en ända gång har jag varit med något av katterna har haft mag eller urin problem och trots sin "dåliga kost" blir de väldigt sällan under 13 år.kostar bara min katt och dess ungar mår bra.

Du skriver att dina katter går ute, så större delen av det de äter är säkert mkt bättre än både RC och Mjau. (Råttor och fåglar, det är grejer det för en katt) Att de sedan får lite torrfoder, av vilken kvalite det än är, emellanåt har säkert inte så stor betydelse.

Men du, jag tycker inte att 13 år är ngn hög ålder på en katt. Om min katt dog vid 13, skulle jag verkligen undrar vad som var orsaken.:confused:

"knapplån"

En annan fråga såg en vatten automat för katter med ett reningsfilter är det någon som har någon erfarenhet av en sådan?

En av mina katter vägrar att äta annat än torrfoder, men var också väldigt dålig på att dricka. Jag köpte en Drinkwell och det var det bästa jag gjort. Dyr var den, men det märktes snabbt skillnad på katten. Hon fick en mkt finare päls och bättre hull.
Jag köpte som sagt en Drinkwell, men en nackdel med den är att filtren bara finns att köpa vid huveröds. Bor man inte i närheten kan man få det hemskicka, men det kostar MYCKET i frakt och expeditionsavgift. Så det kan vara ide att köpa en annan sort som har mer lättillgänliga filter.

kl

Det känns iofs lite geggigt och äckligt att mata katter med döda möss, men hur vore det för katten? Bra eller dåligt?

/kt
Det är säkert bra om du får katten att äta det. Men katter brukar ju inte vilja äta döda djur om de inte dödat de själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka