Rena rånet

Sv: Rena rånet

Ja, burkmat innehåller vatten, och det är jätteviktigt att katterna får i sig tillräckligt med vätska. Katter dricker oftast inte tillräckligt med vatten.
Den andra geggan du menar är antagligen kött. Kött är naturlig mat för katterna.
RC torrfoder innehåller bland annat spannmål, ngt som katten inte behöver. Dumt att betala dyra pengar för ngt som katten inte behöver och inte är bra för dem. Köp du hellre Mjau burkmat. Både din plånbok och kattungarna mår bättre!

Nej, den andra geggan va inte kött jag menade.
Om du läser tidigare inlägg så har det diskuterats och gåtts igenom dom andra grejerna redan.
Min katt gillar ej burkmat ,ej heller vissa torrfoder,bla Mjau.
JAG har inga kattungar.

OT
katter ute käkar ju möss etc, som i sin tur äter spannmål osv. Alltså får ju katterna i sig av detta iaf!!!!???
Dessutom käkar ju katter faktiskt gräs och jag ser emellanåt stallkatterna knapra på både hästpellets och hö:eek: :grin:

Hur stor är en råttmagsäck? Dvs hur mycket spannmål rymmer en sån? Jämfört med torrfoder som innehåller 30-50% spannmål? Ganska usel liknelse ;)
Gräs äter dom för att kräkas upp hårbollar, dvs absolut inget dom behöver näringsmässigt.

Hur stor är en råttmagsäck? Dvs hur mycket spannmål rymmer en sån? Jämfört med torrfoder som innehåller 30-50% spannmål? Ganska usel liknelse ;)
Gräs äter dom för att kräkas upp hårbollar, dvs absolut inget dom behöver näringsmässigt.

Det va ingen jämförelse utan jag undrade, för att jag själv inte visste riktigt.

Men i hästpellets och hö? Ex. min katt och hund käkar lite allt möjligt av grönt och spannmål som dom hittar, och kräks inte.
De få ggr hon kräks har hon just inte ätit ngt särskilt innan. Det kommer en sån där härlig hårboll "naturell":crazy:

Vad var det för burkmat / hur såg geggan ut / vad tror du det var? Jag är bara nyfiken :)

Så som jag förstått det,(inte alls säkert det är så, men jag har absolut fått den uppfattningen) så består den flesta burkmaten av alldeles för mkt vatten,och att köttet är väldigt utblandat. "gegga" skrev jag mest för det dom blandar ut med, vilket jag inte exakt vet vad det skulle vara,då jag hört att det varieras, men mest sådant som blir över från andra produkter.

Alltså, jag tror att INGEN av dessa alla djurfoderstillverkare är HELT och hållet "ärliga" med va som är i.
Men så som jag fick lära mig så va det ungefär såhär och nu tar jag bara det som exempel,och jämför med människo-hårprodukter.

Schampoo+balsam från frisörer är det som verkligen noga analyseras och är det bästa för håret.
Samma tillverkare av dessa dyra frisör schampoo har så att säga bolag som dom stödjer,typ dotterbolag,och säljer det till som "blir över" och inte gärna används i dessa dyra schampoo,då det är konstaterat att det sliter mer på håret och det är onödiga kemikalier i. Dessa andra schampo säljs då i ex. Ica,ullared,hemköp osv.
Och så har jag fått lära mig att det är med djurmaten från Zoo vs. mataffärens.

Det dom "dyrare" märken får som slaggprodukt åker in i förpackningar som säljs billigare i våra mataffärer.

Detta har jag fått höra för länge sedan och vet ju inte om det stämmer, men jag går nog lite på den linjen att det ev. skulle kunna va så.

Men, oavsett om det gäller schampo lr djurmat så tycker jag att man ska gå efter vad som passar individen.

Mina djur som får zoo-torrfoder kanske är så vana vid spannmål från valpstadiet att dom mår bra av det och behöver det. Vem vet? Mina djur gillar iaf majs,makaroner etc som innehåller massa "förbjudna" saker.:)

Lite flummigt inlägg, men jag är inge vidare på att få fram det jag tänker:p

Det skulle vara intressant att veta vad som finns i deras Babycatburkar. Har du lust att skriva mer innehållsförteckningen.
Vad jag hört ska helt vanliga Mjau burkmat eller tetra, som du köper i mataffären vara den bästa maten du kan ge och helt tillräckligt att föda upp kattungar på. Däremot deras kittetorrfoder "Föräldrafritt", skulle jag inte ge till en kattunge.

Fullspec på RC.

http://www.royalcanin.se/Katt2/Produkter/Draktig-hona/1352/Analysvarden-Kitten-Instinctive-12/

Min kattunge älskar den maten men har börjat byta ut lite mot Mjau då jag blir ruinerad annars... 1080/ månaden är inte acceptabelt..

Men burkar så tror jag att det är dessa påsar som jag oxå köper...

Nej, den andra geggan va inte kött jag menade.
Om du läser tidigare inlägg så har det diskuterats och gåtts igenom dom andra grejerna redan.
Min katt gillar ej burkmat ,ej heller vissa torrfoder,bla Mjau.
JAG har inga kattungar.

OT
katter ute käkar ju möss etc, som i sin tur äter spannmål osv. Alltså får ju katterna i sig av detta iaf!!!!???
Dessutom käkar ju katter faktiskt gräs och jag ser emellanåt stallkatterna knapra på både hästpellets och hö:eek: :grin:

Ja, jag såg att mycket av det jag skrev hade diskuterats redan. Borde läst HELA tråden innan jag svarade. Antar att det inte var rent kött utan biprodukter som du kallade gegga. (Eftersom det redan diskuterats så svarar jag inte mer på det här)
Jag håller med dig om att en viss mängd spanmål och vegetabilier ingår i en katts normala föda. Men hur mkt av det finns det i en råtta? Inte mycket.
Hö, har jag aldrig sett att mina katter ätit, däremot är hönsfodret populärt bland både hundar och katter. :confused:

Så som jag förstått det,(inte alls säkert det är så, men jag har absolut fått den uppfattningen) så består den flesta burkmaten av alldeles för mkt vatten,och att köttet är väldigt utblandat. "gegga" skrev jag mest för det dom blandar ut med, vilket jag inte exakt vet vad det skulle vara,då jag hört att det varieras, men mest sådant som blir över från andra produkter.

Alltså, jag tror att INGEN av dessa alla djurfoderstillverkare är HELT och hållet "ärliga" med va som är i.
När man skriver att burlkmaten innehåller vatten, får jag det intrycket att de tillfört vatten. Kanske man skulle skriva att det innehåller si och så många procent vätska istället. Vätskan finns ju naturligt i köttet. Nu har jag inte kollat, men jag hoppas verkligen de inte tillför vatten)
Det finns säkert olika typer av biprodukter, som blandas i maten. Men vissa biprodukter är faktiskt bra som djurfoder. (Dock inte näbbar och klor och sådant)
Och självklart är inte foderproducnterna helt ärliga. De vill gärna få oss att tro att de lagt i de finaste kycklingfilebitarna i fodret när de skriver att det innehåller utvalda bitar av kyckling. Men skulle det vara så, skulle vi nog få betala mkt mer än vad det allra dyraste fodret kostar.

Nu har jag läst innehållsförteckningen. Är det ngn som kan förklara för mig vad derivat är?

Jag har kopierat från Wikipedia

Derivat i allmän mening är något som är bildat eller härlett ur något annat.

Inom kemin är derivat ett ämne som bildas ur ett annat, eller som kan teoretiskt härledas ur ett annat genom mindre förändringar i den kemiska strukturen. Den sistnämnda betydelsen är vanligt inom den organiska kemin, medan man inom biokemin oftast avser molekyler som reellt bildas i biologiska processer.

Vilken innehållsförteckning har du läst?

Jag tycker att det luktar avsevärt mer om avföringen som också blir lite lösare om jag bara ger komersiellt blötfoder jämfört med om jag ger BARF-röror. Jag ser det som bevis på att mina blandningar har högre smältbarhet.

Jag blandar blötfoder från butik (sorter utan sädprodukter), egna BARF-röror och Orijen eller Acana´s torrfoder. Tycker dock att det nya fodret Applaws verkar vara det bästa fodret på marknaden och ska prova det när mitt förråd av Acana börjar sina.

Vad man ska tänka på är att torrfoder som ex Royal Canin innehåller smakförhöjare och har katten väl blivit invand kan det vara svrt att få den att äta blötmat fr butik eller färskt kött. Har man planer på att göra egen mat eller ge blötmat gör man alltså bäst i att blanda redan från början och märker man att katterna börjar bli kinkiga så bort m torrfodret ett tag. Katter klarar inte svält särskilt bra och man kan därför inte bara tänka att de äter nog när de blir hungriga utan man får vara lite förutseende och inte sätta käppar i hjulen för sig själv.

Katter är gjorda för att smälta protein från kött och har svårare att ta upp protein från spannmål, detta är ett skäl till att läsa innehållsförteckningen noga. Protein och protein är nämligen inte samma sak.

Vattenhalten är ett stort aber precis som spannmålet/kolhydratinnehållet. Katter har svårt att spjälka och använda energi från kolhydrater.

Det handlar om att läsa näringslära för katt, se vad som är deras naturliga föda. Vad de ätit under miljoner år är det som är bra för dem. att vi kommit på att torrfoder är praktiskt och fodertillverkarna att säd och vegetabiliskt protein är billigt ändrar inte kattens matsmältningssytem. Det handlar om en yttepytte liten del av kattens evolution som torrfoder funnits. När det finns bra alternativ, varför välja ett sämre.

Jag skulle köpa en stor säck torrfoder och blöta lite i början. Dom vänjer sig snabbt.

Burkmat innehåller så mkt vatten och annan gegga, och mättar inte på samma sätt som bra torrfoder. Därför blir det nästan dyrare i längden med burkmat och det luktar mer.

Fel fel fel! Katter ska ha så mycket vatten i sej som möjligt. Tänk vad ett bytesdjur som tex mus innehåller - 65-75% vatten!

TS;

Ge BARF eller ett högkvalitativt foder som Orijen istället för RC. 20kg kostar runt 900,- och har MYCKET bättre och näringsanpassat innehåll!

Du menar sådant som vi inte vill äta, typ hud, ben, inälvor och annat "mums"?

Mina djur som får zoo-torrfoder kanske är så vana vid spannmål från valpstadiet att dom mår bra av det och behöver det. Vem vet?

Ja men hundar är ju allätare på ett annat sätt än katter, så det är inte riktigt jämförbart ;)
Om du syftar till katter, är det mer lite som att säga "Men mitt barn har fått McDonalds hamburgare sen hon var liten, så hon kanske är så van vid det att hon mår bra av det och behöver det".

Min gamling vill ha gräs varje dag han mår bättre då och han kräks inte upp hårbollar mer än ca varannan vecka så gräset har mer än bara betydelse som kräkmedel. Har för mig att det underlättar matsmältningen (men jag är å andra sidan inte utbildad på kattens näringslära).

Jag har kopierat från Wikipedia

Derivat i allmän mening är något som är bildat eller härlett ur något annat.

Inom kemin är derivat ett ämne som bildas ur ett annat, eller som kan teoretiskt härledas ur ett annat genom mindre förändringar i den kemiska strukturen. Den sistnämnda betydelsen är vanligt inom den organiska kemin, medan man inom biokemin oftast avser molekyler som reellt bildas i biologiska processer.

Vilken innehållsförteckning har du läst?
Till RC babycat (våtfodret)

Jahaja, då vet jag precis vad derivat är :laugh:

"knapplån"

Lite allmänt bara. För oss som inte är intresserade av att blanda eget foder till våra katter (tidsbrist, intressebrist eller svårt att sätta sig in i allt vad katten behöver) för oss är torrfoder/burkmat bra ur den synvinkeln att chansen är större att katten får ett jämt foderintag med jämn vitamin/mineral balans större än om vi skulle börja laborera själva.

Vi har fått mycket information om olika sorters torrfoder och att mjau är bra burkmat så nu är det ju upp till var och en att fatta de beslut som passar just dem och deras katt.

Men du, jag tycker inte att 13 år är ngn hög ålder på en katt. Om min katt dog vid 13, skulle jag verkligen undrar vad som var orsaken.:confused:

Jag skrev att de sällan blir UNDER 13. 13 kanske låter som en låg ålder men med tanke på att de lever större tiden av sitt liv ute och som vilda djur så är naturligtvis skaderisken något högre än om de lever inne bakom stängda dörrar tyvärr.
jag kanske hellre borde skriva att jag aldrig behövt avliva en katt pågrund utav dålig hälsa.

När man skriver att burlkmaten innehåller vatten, får jag det intrycket att de tillfört vatten. Kanske man skulle skriva att det innehåller si och så många procent vätska istället. Vätskan finns ju naturligt i köttet. Nu har jag inte kollat, men jag hoppas verkligen de inte tillför vatten)
Det finns säkert olika typer av biprodukter, som blandas i maten. Men vissa biprodukter är faktiskt bra som djurfoder. (Dock inte näbbar och klor och sådant)
Och självklart är inte foderproducnterna helt ärliga. De vill gärna få oss att tro att de lagt i de finaste kycklingfilebitarna i fodret när de skriver att det innehåller utvalda bitar av kyckling. Men skulle det vara så, skulle vi nog få betala mkt mer än vad det allra dyraste fodret kostar.

Ja, de borde skriva procent. KAnske man borde begära av fodertillverkarna?
tycker överhuvudtaget att det i vissa fall brister på info om vad det evrkligen innehåller

Min gamling vill ha gräs varje dag han mår bättre då och han kräks inte upp hårbollar mer än ca varannan vecka så gräset har mer än bara betydelse som kräkmedel. Har för mig att det underlättar matsmältningen (men jag är å andra sidan inte utbildad på kattens näringslära).

Jag tror att gräset håller igång magen på katten. Men från att gräs kan vara bra att äta då och då till att ge dom mat som innehåller mer spannmål än kött bara för att det är enkelt för ägaren är lååååång väg. Gräs är ju inte direkt samma sak som spannmål.

Jag följer bara de rekommendationer jag har fått(andra gör säkert detsamma) och som hittils har funkat bra. Om katten efter 10år med samma foder fortfarande mår bra så är det för mig ett gott rennome´och att sedan bli påhoppad från andra håll där jag mfl får höra att detta är fel och man ska använda andra foder (som jag ej hört talas om innan förutom eukanuba) nja då drar jag öronen åt mig. Ser inte seriöst på människor som med slägga vill slå in saker i andras huvud bara för att de har blivit övertygade om att det är det "enda" rätta.

Det måste ges utrymme att få fundera och reflektera och göra egna bedömningar utifrån de erfarenheter man har. Hoppar inte på poppis tåget utan att ha sett att det funkar.

Jag kommer än mer hålla mig till det foder som mina katter mår bäst på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka