Rena rånet

Sv: Rena rånet

Vilka fakta? Sedan när är inte ett extrakt en smaktillsats?!

Som ett exempel kan räknas när man gör likör och använder likörextrakt för att smaksätta spriten
(där använder man Lakning (eller maceration), infusion
eller perkulering för att få ut ett extrakt eller "smak").

Sådär, lite fakta är bättre ;)

Hittade detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrolaser
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extrakt

Dvs ingen smakförstärkare. Jag har aldrig sett att det skulle ha kunnat funnits smakförstärkare.

Senast ändrad:

Jag har sett en opartisk undersökning där man jämförde hälsan hos BARF-katter och katter som åt kommersiell föda. Generellt sett gav den en positiv bild av BARF.

Ohh spännande! Vart kan man på tag på den? :)

Vad menar du med fakta? Om vad, betydelsen av ordet extrakt eller har du genom länkarna visat på att det inte finns smakförhöjare i kattmat?

Fast extrakt är väl inte samma som typ glutamat-smakförstärkelse? För extrakt har jag inget problem att katten äter .. Däremot konstgjorda gifter till smakförstärkelse äter inte jag pga nervgifterna och ser gärna till så att min katt slipper sådant..

Studien heter Role of Diet in the Health of the Feline Intestinal Tract and in Inflammatory Bowel Disease och är utförd vid veterinärhögskolan UC Davis av Pedersen et al. Har tyvärr inte någon länk just nu men den ska gå att finna på nätet. Det är the Winn Feline Foundation som ligger bakom studien.

Studien heter Role of Diet in the Health of the Feline Intestinal Tract and in Inflammatory Bowel Disease och är utförd vid veterinärhögskolan UC Davis av Pedersen et al. Har tyvärr inte någon länk just nu men den ska gå att finna på nätet. Det är the Winn Feline Foundation som ligger bakom studien.

Kanon, ska googla o se om man hittar! :laugh:

Fast extrakt är väl inte samma som typ glutamat-smakförstärkelse? För extrakt har jag inget problem att katten äter .. Däremot konstgjorda gifter till smakförstärkelse äter inte jag pga nervgifterna och ser gärna till så att min katt slipper sådant..

Eftersom smakextrakt fungerar som smakförhöjare så kan man göra torrfodret smakligt för katten trots att det innehåller en massa spannmål och köttpulver och annat som inte är naturligt för katten. Många katter vägrar sen äta nåt annat än torrisar vilket ger väldigt beränsade möjligheter om man katten får sjukdomar som kräver tex mer vätska eller tex allergi där man behöver blanda till en diet med få ingredienser för att kunna spåra allergenet. Man gör sig själv en björntjänst genom att ge torrfoder.

Jag föder upp mina kattungar på en blandning men främst barf och blötmat eftersom det sällan är problem att få katterna att äta mer torrfoder medan det motsatta är vanligt.

Eftersom smakextrakt fungerar som smakförhöjare så kan man göra torrfodret smakligt för katten trots att det innehåller en massa spannmål och köttpulver och annat som inte är naturligt för katten. Många katter vägrar sen äta nåt annat än torrisar vilket ger väldigt beränsade möjligheter om man katten får sjukdomar som kräver tex mer vätska eller tex allergi där man behöver blanda till en diet med få ingredienser för att kunna spåra allergenet. Man gör sig själv en björntjänst genom att ge torrfoder.

Väl skrivet!:bow: Jag tror nog att du är bättre på att formulera vad jag tänker än jag är själv.:D

Jag föder upp mina kattungar på en blandning men främst barf och blötmat eftersom det sällan är problem att få katterna att äta mer torrfoder medan det motsatta är vanligt.

Jag har precis tvärt om med min, hon äter blötfoder och sällan eller aldrig torrfodret. Min uppfödare sa även att "skäm inte bort henne med blötfoder, för då får du henne aldrig att äta torrfoder" ... Det är den allmänna uppfattningen är ju att det är lättare med blötfoder!

Jag har precis tvärt om med min, hon äter blötfoder och sällan eller aldrig torrfodret. Min uppfödare sa även att "skäm inte bort henne med blötfoder, för då får du henne aldrig att äta torrfoder" ... Det är den allmänna uppfattningen är ju att det är lättare med blötfoder!

Nu blandar jag mig oxå i denna diskussionen och måste säga att här hemma och hos och hos mina katt-vänner är det precis tvärt om. Hopplöst att få katterna att äta blötmat när de fått smak på torrisar.

Då har vi olika åsikt om vad som är den "allmänna uppfattningen".

"knapplån"

Katterna har ju lite olika tycke och smak.
Hadde (13) kunde i sin ungdom svälta sig om han fick burkmat en gång om dagen och fri tillgång på torrfoder. Han föredrog burkmaten.

Hilda (4) hon vill ha lite av varje.

Milou gillar både burkmat och torrfoder.

Charlie älskar burkmat och husmanskost. Torrfodret ryker om det andra är slut (matvrak)

Verkar ju som om de föredrar en kombination av båda om de får välja

Jag har BARFat i 6 år och jag har hjälpt många kattägare på vägen och det är iaf min erfarenhet att katter som äter våtfoder oftare får en varierad kost (även om det "bara" handlar om variation inom utbudet av våtfoder) och därför är det lättare att få dem att äta annan mat. Katter som bara äter torrfoder ges oftast enbart torrfoder och av ett enda märke. Förutom att torrfodret är smak- och doftförstärkt (främst doftförstärkt eftersom katten inte har så många smaklökar) som gör dem "hooked" på maten äter de alltså även en ensidig kost vilket skapar "kräsenhet".

Sättet att få torrfoderkatter att gå över till BARF brukar vara att först gå över till blötmat vilket inte sällan kräver att man på sikt måste eliminera torrfodret ur huset helt och hållet. När man väl fått katten att äta blötmat är det sällan några problem att ge dem vilken annan mat som helst. Går du in på "Sveriges största kattforum" kan du nog hitta ett antal långa trådar som beskriver denna problematik.

Ja att knapra knäcke får du bättre tandkött o starkare tänder av, ingen nyhet!

Fär mig som är utbildad tandsköterska och jobbat inom tandvården i 20 år är det en nyhet. Du får inte starkare tänder av att äta knäckebröd. Däremot så får du inte lika mkt plack av det som av mjukt bröd, eftersom tuggandet gör att du får mer saliv i munnen som sköljer bort placken.
Varje gång du äter ngt, till och med knäckebröd, så fräter det på emaljen.
Men nu är det ju så fiffigt att saliven reparerar tänderna så om vi inte går och småäter fixar tänderna även att äta lite onyttiga saker i bland.

Detta har i och för sig inte med katter att göra, men jag kunde inte låta bli att svara när jag vet att det var ett felaktigt påstående.

Fär mig som är utbildad tandsköterska och jobbat inom tandvården i 20 år är det en nyhet. Du får inte starkare tänder av att äta knäckebröd. Däremot så får du inte lika mkt plack av det som av mjukt bröd, eftersom tuggandet gör att du får mer saliv i munnen som sköljer bort placken.
Varje gång du äter ngt, till och med knäckebröd, så fräter det på emaljen.
Men nu är det ju så fiffigt att saliven reparerar tänderna så om vi inte går och småäter fixar tänderna även att äta lite onyttiga saker i bland.

Detta har i och för sig inte med katter att göra, men jag kunde inte låta bli att svara när jag vet att det var ett felaktigt påstående.

Du tycker säkerligen att flour är bra oxå väl?

Förutom att torrfodret är smak- och doftförstärkt (främst doftförstärkt eftersom katten inte har så många smaklökar) som gör dem "hooked" på maten äter de alltså även en ensidig kost vilket skapar "kräsenhet"..

Jag håller på o läsa på lite om foder och än sä länge har jag inte hittat något foder med smak-doftförstärkning.

Kan du nämna vilka foder som innehåller det?

Nu blandar jag mig oxå i denna diskussionen och måste säga att här hemma och hos och hos mina katt-vänner är det precis tvärt om. Hopplöst att få katterna att äta blötmat när de fått smak på torrisar.

Intressant då jag upplevt tvärt om :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka