Jag tog en till titt på Key och tycker också att det ser bra ut. Gjorde en snabb beräkning och ser att jag skulle kunna sluta med de extra burkarna jag pytsar med nu. Men priset! Först tänkte jag att det kanske är mer koncentrerat så att man vinner på det ändå iom mindre dagsgiva, men jag skulle behöva ge ungefär samma totalmängd mineraler som jag ger idag. Idag betalar jag 529 kr för 15 kg och Key skulle kosta 2149 kr för 14 kg.
Nu har jag inte i huvudet vad jag sammanlagt betalar för mina lösa mineraler (just nu zink, koppar och fosfor), men det är inga enorma summor.. Även om jag sparar in lite på att inte behöva köpa extra lösa mineraler så blir det ju en extrem skillnad.
Jag vet att det är ett problem med överdosering av järn, men jag har å andra sidan inte varit med om att det faktiskt skapat hälsoproblem för hästarna (endast läst om det här). Hur motiverar man att betala fyra gånger så mkt för mineralerna?
Ingen kritik till er som gör det alltså, all heder åt er. Jag försöker bara förstå om det är något väsentligt jag har missat
Jag har märkt skillnad på min hästs tagel och päls, vilket får mig att misstänka att det nog skulle märkas i långa loppet om jag fortsatte ge för mycket järn. Däremot har jag inte märkt det på min ponny, som alltid (sen hon var tre månaders foster) fått Forageplus, men får ständigt kommentarer om hur fin hon är i pälsen tom när hon har vinterpäls. Hon glänser liksom oavsett årstid. Så det är ju en sån där sak som man inte märker av när man gör, men kommer märka av om man inte gör. Långsiktigt tänkande alltså. Vilket inte är så skoj när mineralerna är svindyra och man har sämre mineraler som ingår i hyran. Men mina hästars välmående går före pengar.