remontnosgrimma på tävling?

I

_Ida_

har nyligen bytt till en sån och har inte full koll på vad man får och inte får ha. så nån som har koll?

Sv: remontnosgrimma på tävling?

Japp det får du ha. Oavsett hoppning eller dressyr.

oj förlåt jag glömde säga att det var i ponnyhoppning!

Ja, hur som helst så får du använda den på tävling :)

_Ida_ skrev:
har nyligen bytt till en sån och har inte full koll på vad man får och inte får ha. så nån som har koll?

Självklart får du ha det. :) både hopp o dress.

en remont grimma är väll en sån där engelsk nos grimma eller? som sitter liksom nedanför bettet? Gör inte den så att hästarna har lite svårare att andas än med exempelvis en pullarnosgrimma? Det kanske inte är det smartaste att ha i hoppning då, eller har jag fel?

diabla skrev:
en remont grimma är väll en sån där engelsk nos grimma eller? som sitter liksom nedanför bettet? Gör inte den så att hästarna har lite svårare att andas än med exempelvis en pullarnosgrimma? Det kanske inte är det smartaste att ha i hoppning då, eller har jag fel?

Enligt mig har du fel, Remontnosgrimman är framtagen för att vara den snälla nosgrimman, det är därför så många rider med den på sina unghästar. Den brukar också kallas unghäst nosgrimma. Remonten är så bra och snäll för att den ligger inte imot några tänder alls och att den hjälper bettet att ligga mer stila i hästmunen, att den täpper igen andningen, då undrar jag hur hårt folk drar igen igentligen :S jag menar inte med någon nosgrimma ska amn dra igen munnen. Så enligt mig och alla mina hästar/ponnyer som jag ridit med remontnosgrimma p har älskat den och aldrig visat teken på obehag eller andnings problem. :)

Panikie skrev:
Enligt mig har du fel, Remontnosgrimman är framtagen för att vara den snälla nosgrimman, det är därför så många rider med den på sina unghästar. Den brukar också kallas unghäst nosgrimma. Remonten är så bra och snäll för att den ligger inte imot några tänder alls och att den hjälper bettet att ligga mer stila i hästmunen, att den täpper igen andningen, då undrar jag hur hårt folk drar igen igentligen :S jag menar inte med någon nosgrimma ska amn dra igen munnen. Så enligt mig och alla mina hästar/ponnyer som jag ridit med remontnosgrimma p har älskat den och aldrig visat teken på obehag eller andnings problem. :)
Min trivs också super på det hon blev mycket nöjdare när vi bytte!:)
sen är det säkert möjligt att dra åt den så hårt att dom får svårt att andas men vem går det?:confused:

min ponny (som för övirgt har haft väldigt mkt problem med munnen och inte har viljat bgå i form) blev 100 ggr bättre med en remontnosgrimma! :love: känner ingen som inte trivs med det! :D

Många ridskolehästar har remont grimma. Särskilt känsliga hästar. :)

diabla skrev:

Om nosgrimman klämmer åt näsborrarna är den fel avpassad! en rätt avpassad remontgrimma gör det inte.

Engelsk nosgrimma o remontgrimma är inte samma sak. En engelsk nosgrimma spänns ovanför bettet, innanför sidstyckena. Engelsk nosgrimma = kombinerad nosgrimma utan underrem.

Jag undrar bara, är det dumt att sätta på en remontnosgrimma på en häst som tuggar mycket och inte vill gå i form? Kör på aachen nu, men han är så irriterad. Ska jag prova? Hur hårt ska man spänna den? Hur långt ner ska den sitta?

Jag undrar bara, är det dumt att sätta på en remontnosgrimma på en häst som tuggar mycket och inte vill gå i form? Kör på aachen nu, men han är så irriterad. Ska jag prova? Hur hårt ska man spänna den? Hur långt ner ska den sitta?

Du kan ju alltid prova och se om det blir bättre.
Min häst gapar när man rider och ingenting fungerar utan remonten.
Man ska spänna den så man får 2 fingrar mellan nosgrimman och hästen...så här ska den sitta: http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_73_78/products_id/3246

Man ska spänna den så man får 2 fingrar mellan nosgrimman och hästen...så här ska den sitta: http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_73_78/products_id/3246

Enligt mig och vad jag lärt mig sitter den där remontnosgrimman på tok för långt ner... Upp 2-3 hål skulle jag sätta den.

Som sagt den sitter för lågt. Min sätter jag precis under bettet. Jag andvänder remont för att "min" häst gapar och tar bettet i princip. Remont är det ända som funkar då :smirk:

Är det på nosgrimman han är irriterad på? eller är det i munnen han är irriterad. skulle tro att han är irriterad i munnen, och då är det en bra idé att låta någon kolla honom i munnen, kanske något som måste raspas, eller prova lite nya bett. :idea: Jag säger annars som någon tidigare, har aldrig upplevt att någon häst inte trivts med remontnosgrimma, den är väldigt snäll. och om hästen inte kan andas av den, så har man satt den för långt ner och spänt den för hårt

Remont grimma är tillåtet, och somsagt den bästa nosgrimman du kan ha! ( Iallafall enligt mitt tycke :D )

*Kl*

Olika hästar är ju olika skapade. Visst finns det hästar som har "för kort mule", eller hur jag ska uttrycka mig, och då finns nog risken att man täpper till luftvägen lite, men en sån häst skulle ju inte gå bra med den, hästar visar ju missnöje! Min häst går med remont, och han har ganska lång mule, sas, så den ser nästan ut som en vanlig engelsk, men den sitter där den ska! :D

DSC00024.jpg

Diabla: P.S, en engelsk nosgrimma är en vanlig, hög, som en achen fast utan den nedre remmen. :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Svar
223
· Visningar
9 331
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar