Remonthälta / unghästkarpiter

LinnéaL

Trådstartare
Min erfarenhet av unghästkarpiter är begränsade - jag har endast sett en häst med kraftiga överben under karpus, för flera år sedan. Men jag skulle vilja veta mer!

Ser alla överben likadana ut när det gäller unghästkarpiter eller finns det olika grader (det borde det väl göra?)? Hur utvecklas de - är de små först och blir större, eller är det bara "färdigvuxna" överben som plötsligt bara sitter där på insidan av skenan under karpus? När är hästen tillräckligt gammal för att man inte ska behöva oroa sig för att de ska utveckla unghästkarpiter?

Lär mig! :)

Sv: Remonthälta / unghästkarpiter

Oj vad är detta?
Har aldrig hört talas om????? Helt plötsligt en dag hade min unghäst ett överben på insidan av skenan under framknät.
Jag vill def. veta mer.

/T

LinnéaL skrev:
Min erfarenhet av unghästkarpiter är begränsade - jag har endast sett en häst med kraftiga överben under karpus, för flera år sedan. Men jag skulle vilja veta mer!

Ser alla överben likadana ut när det gäller unghästkarpiter eller finns det olika grader (det borde det väl göra?)? Hur utvecklas de - är de små först och blir större, eller är det bara "färdigvuxna" överben som plötsligt bara sitter där på insidan av skenan under karpus? När är hästen tillräckligt gammal för att man inte ska behöva oroa sig för att de ska utveckla unghästkarpiter?

Lär mig! :)

Det kallas även för kompensatoriska överben, ses ofta tillsammans med exteriöra avvikelser såsom parallellförskjutning och felaktig inskening.

Ja, som ett sätt för skelettet att kompensera den mer eller mindre stora exteriöra avvikelsen, inte sant? Men unghästar kan ju också få det av att få gå för hårt, gärna på djupt underlag - inte sant?

Är det alltid vila som gäller vid upptäckt av unghästkarpiter? Jag kan förstå att det är det om överbenen utvecklats på grund av att hästen har fått gå för hårt. Men om det är kompensation för exempelvis parallellförskjutning, borde det inte vara nyttigt för hästen att gå i kontrollerad (och förstås begränsad) träning för att skelett och leder ska bli så starka som möjligt?

Linnéa spekulerar vidare... :)

jag trodde att karpiter var en inflammation i karpalleden...
uppstår isåfall om hästen tränat mycket på lösa underlag och ger galliga/svampiga framknän.
jag tror inte att det är samma sak som överben:confused: .

hannacecilia skrev:
jag trodde att karpiter var en inflammation i karpalleden...
uppstår isåfall om hästen tränat mycket på lösa underlag och ger galliga/svampiga framknän.
jag tror inte att det är samma sak som överben:confused: .

Du har helt rätt.
Karpit är helt enkelt inflammation i carpus.
Kompensatoriska överben uppträder medialt strax under carpus.
Orsakerna kan däremot vara exakt de samma.

LinnéaL skrev:
Ja, som ett sätt för skelettet att kompensera den mer eller mindre stora exteriöra avvikelsen, inte sant? Men unghästar kan ju också få det av att få gå för hårt, gärna på djupt underlag - inte sant?

Är det alltid vila som gäller vid upptäckt av unghästkarpiter? Jag kan förstå att det är det om överbenen utvecklats på grund av att hästen har fått gå för hårt. Men om det är kompensation för exempelvis parallellförskjutning, borde det inte vara nyttigt för hästen att gå i kontrollerad (och förstås begränsad) träning för att skelett och leder ska bli så starka som möjligt?

Linnéa spekulerar vidare... :)

Unghäst och djupt underlag är alltid en vansklig kombination.
det blir lätt överansträngning med inflammation som följd.
Jag tror absolut träning är bra och nödvändigt för att stärka upp hästen så den kan kompensera för sina exteriöra avvikelser.
Men givetvis inte så länge hästen har en inflammation.

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, inte lätt det här. Min 6 åring fick överben i sensomras. Plopp bara sådär. Började smörja och massera med liniment och la av ridningen. Började köra in honom istället för att kunna fortsätta nån form av träning på sikt utan onödig belastning ovanifrån. Överbenen nästan helt försvann!

Nu har jag börjat smått att rida honom igen, varvat med körningen. Och plopp så har överbenen vuxit igen. Smörjer nu med Hirudoid och fortsätter träna i lugnt tempo.

I vårt fall så vill jag tro att det är en komplex helhetsbild. Dels har han problem med patellupphakning på båda bak, vilket gjort att han inte riktigt vågat använda bakdelen som han ska, och därmed belastat fram onödigt mkt. I kombination med en kraftig övervikt i somras och med den ökade ridning så kom överbenen.

Har försökt banta honom, men eftersom jag inte haft någon motionsform som varit fullt ut användbar på honom så har det lyckats dåligt. Nu är han inkörd och vi kan ta lååånga skrittturer. Detta skall på sikt stärka bakknän och minska vikten och förhoppningsvis på stopp på utvecklandet av överben. Ökar överbenen mer så hoppar jag över ridningen helt. Men jag MÅSTE liksom få bukt med patellaupphakningen (och övervikten) för att få ordning på hela hästen.... :crazy:

en bekant till mig opererade sin ponny för patellaupphakningarna, med mycket gott resultat.

Ja, det är ett alternativ jag övervägt må du tro, men veterinärer tycker han är för ung och har för goda chanser att reda upp det genom träning. Så här matas det med protein och b-vitaminer och tränas så gott det går... :crazy: Men blir han inte helt som han ska i sinom tid, då opererar jag! Fram med kniven bara.... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 520
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur