Rekommenderat proteintillskott vid cushing?

Albatross

Trådstartare
Då en häst i stallet sannolikt har drabbats av cushing, har mitt intresse väckts för denna sjukdom (både för hästens skull och för min egen). Det finns en hel del råd vad gäller utfodring av cushinghästar (bland annat att stärkelsen skall minimeras). Min fråga är nu om det finns något särskilt "proteintillskott" (jag tänker då på soja, lucern, krafft protein etc.) som är mer lämpligt vid cushing jämfört med andra.

Senast ändrad:
Sv: Rekommenderat proteintillskott vid cushing?

Soja, lusern. linfrökaka är proteintillskott som är bra för en häst som inte ska äta stärkelse.
Spannmål är definitivt inte bra!
Kraffts protein innehåller potatisprotein och en del spannmål. När det gäller potatisprotein är jag osäker eftersom potatis innehåller mkt stärkelse så jag vet inte. Men KP innehåller ju stärkelse ändå.

Sv: Rekommenderat proteintillskott vid cushing?

Men tänk på att linfrökaka har en ogynnsam aminosammansättning för häst och kan ge proteinbrist trots att behovet är uppfyllt på pappret.
Soja och lucern är de som har bäst sammansättning för häst.

Personligen tycker jag att hackad lucern utan något tillsatt (var man nu får tag i det) är det absolut hästvänligaste, oavsett frisk eller sjuk.

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 818
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 938
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 567
Senast: kem
·
M
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka