Rekommenderad minimi-giva.

A

Anng

Hej på er! Har en fråga ang hö/hösilage:
Rekommendationen är ju 1,5 kilo hö per dag och 100 kilo häst. Hösilage 2-2,5 kilo per 100 kilo häst.
Vem rekommenderar dessa siffror? Jag menar är det en myndighet eller så? Jag har en i stallet som inte tror på mig och fodrar med halva rekommendationen ungefär och jag skulle vilja hänvisa henne till något där hon kan läsa själv. Det får inte vara på typ Kraffts hemsida för då litar hon nog inte på det.

Vore supersnällt!! (så slipper jag arbeta i uppförsbacke hela tiden)
 
Sv: Rekommenderad minimi-giva.

Hm... Det kan du nog kolla med närmaste veterinär, då det är en "regel" som är framtagen av djurskyddsskäl.

Annars finns säkert info på Hippocampus hemsida, där borde det finnas forskarrapporter om hästens beteende och ätande.
 
Sv: Rekommenderad minimi-giva.

C. Planck m fl rekommenderar att minimigivan är minst 1 kg TS/100 kg häst, helst >1.2 kg TS/100 kg. Sen beror det ju på vilken TS höet eller hösilaget har hur mycket man bör ge. Men det är som sagt var rekommendationer. Om du går in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder så hittar du lite "matnyttigt" att trycka till henne med. :d ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 697
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 862
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 928
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp