Sv: Foder?

Du menar alltså att dina ponnyer får mellan 4-6 kg kraftfoder/dag?! :O :O

Det var nytt rekord för mig, måste jag säga. Har aldrig hört någon ge så extremt mycket kraftfoder till sina hästar.

Det jag undrar är då; varför så mycket kraftfoder när du nu har så bra hö? Då borde det inte alls behövas dessa mängder. Det är verkligen inte bra för en hästmage att få i sig så mycket kraftfoder varje dag. Tycker, som många andra här, att, för dina hästars skull, så borde du verkligen läsa på lite om foder. Glöm det som står på baksidan av säcken. Företagen skriver dessa rekommendationer för att, såklart, bara kunna sälja mer.
 
Sv: Foder?

Min ponny fick nära på 4 kg kraftfoder (På foderstaten jag fick med så stod det runt 2 kg krafft och 2 kg havre.)
när jag köpte henne. Hon hade mycket besvär med sina tänder. Självklart plockade jag bort kraftfodret
på henne. Helt plötsligt fick hon egen framåtbjudning!

Men det är nog inte så ovanligt som man tror att folk pyttsar i hästarna hejdlösa mängder foder.
 
Sv: Foder?

LÄS mina inlägg innan ni svarar!!!
Min ponny får INTE den rekomenderade mängden. Hon får 6 dl morgon, 6 dl kväll. Och till det får hon 6 dl havre både morgon och kväll. Och olja för energin.
jag skrev att det STÅR att man ska ge sina hästar så mkt men jag skrev aldrig att JAG gör det. 4åringen får 4 dl grund.
 
Sv: Foder?

Min ponny fick nära på 4 kg kraftfoder (På foderstaten jag fick med så stod det runt 2 kg krafft och 2 kg havre.)
när jag köpte henne. Hon hade mycket besvär med sina tänder. Självklart plockade jag bort kraftfodret
på henne. Helt plötsligt fick hon egen framåtbjudning!

Men det är nog inte så ovanligt som man tror att folk pyttsar i hästarna hejdlösa mängder foder.

Nej det borde vara skottpengar på Kraffts foderrådgivare!
Bad om hjälp med foderstat för några år sedan till vår lilla smäckra C-hopponny.De räknade på det och gav rådet att ge honom 4kg Krafft groov och toppa med lite extra Krafft sport till tävling till vårt ganska bra hö.......
Vi följde inte rådet......:angel:
 
Sv: Foder?

LÄS mina inlägg innan ni svarar!!!
Min ponny får INTE den rekomenderade mängden. Hon får 6 dl morgon, 6 dl kväll. Och till det får hon 6 dl havre både morgon och kväll. Och olja för energin.
jag skrev att det STÅR att man ska ge sina hästar så mkt men jag skrev aldrig att JAG gör det. 4åringen får 4 dl grund.

Jag tror att det är just det de som svarat i tråden har gjort.. Läst dina inlägg.
I ovanstående inlägg så ser ju foderstaten helt annorlunda ut än i dina tidigare inlägg.

Om man utgår från vad du skrev innan så kan man med enkel matematik räkna ut att du i så fall ger ditt ponnysto extremt mycket kraftfoder (och i enlighet med vad som anges på säcken)
Dvs.
1,2 liter Krafft väger ca 0,9 kg x 4 fodringar per dag = 3,6 kg per dag
6 dl havre väger ca 0,4 kg x 4 fodringar per dag = 1,6 kg per dag
Jag har full förståelse att läsarna reagerar över den mängden kraftfoder :)

Men efter att ha läst ditt senaste inlägg (som jag citerat här) så ser det ju helt annorlunda ut..
Ponnystoet får alltså 0,9 kg per dag av Krafft sport och 0,8 kg havre per dag :)
Men då kommer å andra sidan fodersäcken att räcka betydligt mer än 6 dagar..
Kanske du bara ska ge havre (om du är ute efter ett mer ekonomiskt alternativ)?
 
Sv: Foder?

Oj förlåt!
Jag glömde skriva att de får bara krafftfoder 2 gånger dag (morgon-kväll)
De får HÖ 4 gånger per dag :)
 
Sv: Foder?

:) Om du har ett bra hö, så antar jag att du med det menar både bra hygieniskt och bra värden? Om du har bra värden på ditt hö så kanske det räcker med att bara tillsätta havre och olja?
En fundering är, varför ger du Krafft idag? Dvs har du gjort någon foderstatsuträkning? Som andra skrivit i tråden så är det enklast att utgå från hövärdena och därefter tillsätta kraftfoder om det behövs.
Och som andra sagt så ska man ta vad som står på fodersäckarna med en nypa salt:) Jag har för mig att rekommenderade fodergivor på säckarna är angivna med mängd som behövs för att uppfylla dagsbehovet av mineraler/vitaminer (dvs antagligen innehåller färdigfodrena så lite mineraler/vitaminer att man måste ge 6 kg för att uppnå dagsbehovet). Har för mig att det står något i stil med "om ej rekommenderad mängd kraftfoder ges måste mineraler tillsättas i foderstaten".
Nu ger jag bara hö, havre, linfröolja och mineraler till mina hästar, men jag har några gånger i affären läst på säckarna och förundrats över vilka mängder som anges:)
 
Sv: Foder?

jag vill tillägga en liten luring. Dina hästar får inga mineraler, du vet antagligen inte värdet på höet eftersom du inte har kommenterat det. Och de får strax under 1 kg krafft foder. Det innebär att de får runt 0,3 mg selen. Behovet är runt 1,1-1,4, vilket innebär att du i så fall därför skulle bli "tvungen" o ge 3 kg krafft för att fylla upp det behovet. Det är antagligen därför de dära rekommendationerna på säckarna är som de är.... Så jag tycker att du ska ge mineraler eller selentillskott. Allra helst skulle du välja mineraler med vitaminer i o ge vardera pålle 60 gr om dagen (3/4 dl). Sen rekommenderar jag verkligen att du tar en analys på grovfodret. Det är nåt alla i stallet har nytta av det kostar bara omkring 500 kr. Sen kan jag eller nån annan hjälpa dig med att få till en bra foderstat, både för hästen o plånkan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 954
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp