Rekommenderad läsning om marker?

-Remont-

Trådstartare
Om jag vill lära mig så mycket som bara möjligt om:
olika sorters marker (både under ytan och över ytan så som sandmark ihop med bete, eller lermark ihop med skog), vad man får och inte får göra när det gäller "omvandling" av marker, skötsel av marker, eu-stöd, lagar och rätter m.m. m.m.

Med andra ord lära sig så mycket om marker som bara möjligt (så klart inom hästbranschen på alla sätt och vis).

Vad bör jag läsa då?
Böcler, hemsidor...?

Sv: Rekommenderad läsning om marker?

Geolologi är läran om bergrund och jordarter, finns säkert mycket att hitta om du söker på internet annars finns läroböcker i ämnet som går att köpa billigt begagnade. Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) har massor med information på sin hemsida, bla jordartskartor över en stor del av Sverige, de kan säkert också tipsa om böcker (har själva också sålt).

Jordmånen är det övre lagret i jorden som påverkats av växterna, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, undervisar och forskar i detta ämne.

Länsstyrelsen har all (tror jag) information om vad som får göras när det gäller markanvändning mm. och tillsammans med Jordbruksverket även om vilka olika stöd som går att söka. Kolla deras hemsidor.

Fastighetsrätt, arrendefrågor bla., regleras i huvudsak i Jordabalken (lagen.nu). Den boken jag använde när jag läste detta hette Fastighetsrätt av Folke Grauers och inte så mycket har ändrats så den borde kunna fungera fortfarande men har det kommit ut någon nyare så är det nog att föredra, jag kommer inte heller ihåg om det stod så mycket om just jordbruksarrende i den. Juridiska institutionen har säkert någon kurs i ämnet där du kan kolla vilken kurslitteratur som rekommenderas. Annars kanske LRF har gett ut någon mindre skrift.

Tack för en hel del matnyttigt!

Nu har jag lite mer koll på var jag ska leta och läsa.

Nu kom jag ihåg vad ämnet som behandlar jordmån mm heter: Marklära.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Liten
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 044
Senast: Lobelia
·
Anläggning ja jag skulle vilja ha lite hjälp och åsikter/tankar kring detta med hagar och hur man skall planera hagarna/belastningen på hagarna...
2
Svar
24
· Visningar
2 815
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar