Reklamera sperma?

Sv: Reklamera sperma?

:D:D

Nä du . Snarare tvärtom.

Dyrare då märra säkert inte tar sig, löper om och det betyder fler skick :D

Ett skick kostar i stil med 300-350 kronor har jag för mig. Vi är bara mottagarstation så har inte riktigt koll på priset. Bara en massa lådor ;)

AM

Hmm, det var ju dumt, det hade jag kunnat tro faktiskt. :)

För visst är det väl som så att mindre dos=mindre chans att få sitt sto dräktigt? Dvs ju större mängd desto bättre möjlighet till föl.

Eller funkar det inte alls så?

En annan sak, om man får mycket, får man dela upp själv och seminera flera ston och på så sätt få flera föl på en dos? ;)

För det vore ju bra, då kan ju flera stoägare gå ihop och köpa tillsammans om det var dyrt.

Att betala så myclet som beskrivits här i tråden, 20 laxar och inte ens veta om man får föl av det, det verkar vara en stor risk.

För visst är det väl som så att mindre dos=mindre chans att få sitt sto dräktigt? Dvs ju större mängd desto bättre möjlighet till föl.
Eller funkar det inte alls så?
frysdoserna är ju mindre än skicken på TAI eller vid semin med AI, men med en bra seminvet så kan dr% ändå vara hög om vet är skicklig och kollar stona var 4:e timme dygnet runt.

En annan sak, om man får mycket, får man dela upp själv och seminera flera ston och på så sätt få flera föl på en dos?

Dom flesta hingstägare kräver tillbaka återstående doser om stoet blir dräktigt, det är mkt få som tillåter att man använder sperman året därpå utan att betala. Men det finns en del som tillåter det.

För det vore ju bra, då kan ju flera stoägare gå ihop och köpa tillsammans om det var dyrt.

Just det:), därför har nog dom flesta insett att där förlorar dom pengar om sperman är bra, veterinären är bra och stoet är fertilt.
Att betala så myclet som beskrivits här i tråden, 20 laxar och inte ens veta om man får föl av det, det verkar vara en stor risk

Ja, det är dyrt att använda bra hingstar, men å andra sidan så kanske fölen säljs för bra pengar, OM det blir någonting...

Många räknar kronor i uppstallning/dygn.
Man kanske väljer en som är billig och får sedan lägga ut tusentals kronor till att fodra upp skrället när hon kommer hem.

AM

Fast så vitt jag märkt så är det just de dyra stationerna som inte har tillgång till bete, och fodrar med sunkigt ensilage hela sommaren.

Dosens storlek har ingen betydelse hur vida stoet blir dräktig eller ej. Om du har en hingst som släpper små mängder men har en högkonsentration blir dosen liten men motaliteten är ändå hög. Om du har en hingst som har under 50% i motalitet får man inte skicka på den utan endast använda AI.

När sperman kommer fram och motaliteten är så dålig att seminstationen beräknar chanserna vara små för att stoet ska bli dräktigt kan det ha hänt något med dosen.
Man bör kontakta leverantör och se om fler doser skickats ut, kontakta dessa för att se hur motaliteten var på deras skick.
Detta ska seminstationen göra, inte sto ägaren.
Vi har fått doser från stora hingsthållare som varit fullständigt undermånliga och man undrar hur dom tänker som skickar detta.
Jag har fått sperma från en hingst där man fick leta länge innan man hittade något som simmade, det fanns tyvärr inga döda spermier heller, men vi hittade en.... fast denna gång räckte det inte med en!

Man ska som seminstation raportera tillbaka motaliteten. Men reklamera sperma kan man väl endast göra om man kan bevisa att det var stationens eller hingstens fel!

Jag tycker synd om alla som tänker beställa på en av de nya prestations hingstarna som blev godkända nu i år, för när vi förhörde oss om honom visar det sig att han släpper i snitt så det räcker till 5 ston på skick eller 10 ston på station! Inte mycket om man ska vara favorit hingst i år! Halvblod var det!

Jag förstår faktiskt inte varför man inte gör en koll på sperman innan de tas till bruksprov. Det är ju en otroligt liten kostnad jämfört med allt annat i den vevan. Sen kan ju spermakvalitén gå upp och ner, men ser man då att en hingst släpper så lite att det i princip inte går att ha den i aveln blir det ju onödiga kostnader för alla. Om man gjorde ett test i november och ett i januari innan bruksprovet har man ju en liten aning iaf. Får jag någonsin fram ett hingstämnde ska det garanterat kollas. Ett bruksprov är ju svindyrt, kul att sen stå där med en hingst som är infertil...

En av mina hingstar lämnade plötsligt mindre under en vecka förra året (unghingst). Det var när trycket var som högst så klart. En kund blev utan som ringde och beställde väldigt sent, men då fick de självklart byta till en av de andra hingstarna om de ville. De valde dock att vänta till nästa brunst. Nu föll det sig dock så att en annan dos som skickats till Sverige tidigare inte behövdes fr stoet redan släppt, så de kunde åka och hämta den. (Det var otrolig tur, i det här långa landet är det annars alltid i fel ände.)

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 098
Senast: viltmilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 859
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka