Reklamera sperma?

Sv: Reklamera sperma?

Tack för alla bra svar!

CK: Jag hade inte en aning om att de räknade ut på det sättet :o Tack för infon, nu har jag verkligen lärt mig något nytt :)
Jag trodde mest att de delade doserna beroende på hur många ston som skulle ha den dagen :o:o:o

Jag trodde mest att de delade doserna beroende på hur många ston som skulle ha den dagen :o:o:o

Nja..inte helt fel heller.
Hingstägaren kan faktist ringa och säga att nu är det dåligt med sperma och du får bara en kvarts dos...typ.

Det är i sådana fall som man måste tänka till vart stoet skall semineras.
Står hon på samma station som hingsten så får man bättre chans till dräktighet då hon semineras på färskt direkt efter tappning.

På frys-delen är det lite olika här.
Travhingstarna utomlands levererar strån som skall räcka till tre brunster.
Stoägaren betalar för levande föl.

På ridsidan har jag sett fall där stoägaren betalar mer strå.

Skall man seminera med fryst så bör nog märra allt stå på en bra seminstation där hon kollas kontinuerligt och inte enbart mån-ons-fre.
I alla fall om man betalar upp till 20 tusen för stråna.

AM

Skall man seminera med fryst så bör nog märra allt stå på en bra seminstation där hon kollas kontinuerligt och inte enbart mån-ons-fre.
I alla fall om man betalar upp till 20 tusen för stråna.

AM

Men skämtar du, det finns väl inga stationer som seminerar fryssperma och bara kollar tre dagar i veckan :eek:.

Det verkar ha kommit nya regler för semin i Tyskland. Hittade följande på Landesgestüt Sachsens hemsida där 3 hingstar inte längre står på TAI utan betäcker naturligt pga nytt strängare regelverk.

"Auf Grund der neuen Verordnung über die Anerkennung, Gewinnung, Abgabe und Verwendung von Samen von Zuchttieren werden an Samenspender hinsichtlich der Infektionsprophylaxe höhere Anforderungen gestellt.
Aus diesem Grunde sind die Hengste GIPSY KING, LEHNBACH und FRIEDER nicht mehr im Besamungseinsatz."

"Auf Grund der neuen Verordnung über die Anerkennung, Gewinnung, Abgabe und Verwendung von Samen von Zuchttieren werden an Samenspender hinsichtlich der Infektionsprophylaxe höhere Anforderungen gestellt.
Aus diesem Grunde sind die Hengste GIPSY KING, LEHNBACH und FRIEDER nicht mehr im Besamungseinsatz."

översätt gärna så en sådan som jag också förstår (kan bara räkna till typ 10 och säga tack) :)

Hingstägaren kan faktist ringa och säga att nu är det dåligt med sperma och du får bara en kvarts dos...typ.

AM

Ja, det har ju hänt.
Det bästa i det fallet, om man nu ändå vill ha den hingsten,är att sätta sig i bilen och hämta sperman, så man får seminera så fort det bara går.

Fast jag är övertygad om att många ringer och beställer spermalite onödigt tidigt ibrunsten "utifallatt".
Kan man sortera bort de stona så räcker sperman till de som behöver.

Ja, det har ju hänt.
Det bästa i det fallet, om man nu ändå vill ha den hingsten,är att sätta sig i bilen och hämta sperman, så man får seminera så fort det bara går.

Fast jag är övertygad om att många ringer och beställer spermalite onödigt tidigt ibrunsten "utifallatt".
Kan man sortera bort de stona så räcker sperman till de som behöver.

FAst då får man sätta stoägarna bakom ratten eller be dom boka hingstar som enbart finns i länet :D

Vi har klarat oss på med en eller två skick. Men där kan det vara besvärligt med beställnings-samtal nr 2.....
Men vad ska man göra om hon står med en 4,8 på onsdagen och 5,5 på fredagen??

Fast jag har hört dom som beställt 5-6 gånger på samma brunst...

Hoppas vi alla nu får ett bra seminår!!

AM

Jag måste ha haft mycket tur i de här sammanhangen. Det är så mkt konstigt som ni skriver om (detta är inte första gången) som jag aldrig varit i närheten av att uppleva.

Beror nog på att vi kanske har varit runt lite mer.
Innan vi startade seminstationen så körde vi märrar kors och tvärs i Sverige. Och hämtade dom då dom var klara.

I det här yrket får man se och höra mer än vad man vill.

CK i sin tur driver seminstation och har ju så klart ganska bra inblick hur många andra gör.

Det är bara att googla lite på dom svenska stuterierna.
Tar man emot FAI? Har man alla dom tillhörande tjänsterna?
Och i så fall hur ofta är veterinär på plats???
Kolla själv. Du kommer att bli förvånad. :D

AM

Ett år ringde de från en seminstation ca 30 mil härifrån.
Det var inte ordinarie tappningsdag, men damen ville promt ha sperma ändå, "för ni har väl service".
Hon skulle skicka stoägarna för at thämta sperman, så när kunde jag ha lådan klar?
Jag var inte överförtjust, utan frågade om hennes veterinär verkligen var säker på att det var så brådskande.
Efter ett långt hummande och tvekande kom det fram att de inte ultraljudat stoet alls på denna brunsten.

Ibland undrar jag hur stoägarna väljer station.
I en annan tråd skriver en person om att sto plus föl stått på seminstationen i 6 veckor utan att få komma ut.

Hur i hela friden ska stona kunna brunsta bra utan dagsljus och färskt gräs?
Och hur bra är det för att föl attstå på box sin första tid i livet?

Jag har själv bara lämnat ston på tre olika stationer, varav en av dem sysslar med fryst. Så nej, jag har nog inte så mycket att jämföra med....

Att de inte får komma ut på sex veckor... herregud. Jag inser att det finns en marknad för att driva en bra seminstation ;).

*KL*

"Vid skick svarar kunden för transporten"... detta drabbade bekanta till mig förra året när dom använde en tysk hingst via svensk spermaimortör, hingsten var endast tillgänglig på fryst sperma. När sperman kom var den upptinad och död, importören tog inte på sig någonting och kunden i detta fall (mina bekanta) förlorade närmare 20 000kr!!! Alla skyllde på alla, det var för lite kväve i equitainern därför hade den tinat, för dålig packning etc etc. Importören skyllde på Tyskarna, tyskarna på transportören osv och kunden fick betala doserna trots döda spermier!

Det gäller att lusläsa avtalen innan man skriver på och betalar så att man är förberedd på att ALLT kan hända och att det ENDAST är JAG som står risken! Övriga får betalt ändå....

Att de inte får komma ut på sex veckor... herregud. Jag inser att det finns en marknad för att driva en bra seminstation ;).

Om du har hagar med gräs...
och du kan leverera märrar som väger 70 kilo mer än när dom kom...
och har skaplig dräktighetsprocent...
och en fungerande telefonsvarare till kunderna..
en maskspruta tillgänglig till ungar vars mamma löper om...

Så får du häcken full med arbete och märrarna står på kö :D

AM

En liten undran från en som bara har gamla gubbar i stallet och inte alls är bevandrad i avelns värld..

Om man får "mindre dos" blir då även priset justerat efter detta?

Så borde det vara!

Faktist är mina punkter inte helt självklara på många ställen.

Ungar står inne med sina morsor dygnet runt.
Dom får en tapp hö och har eventuellt en fungerande vattenkopp.
Går dom ut så är det i hage full med parasiter

Och visst, stationen tillhanda håller fryst och är inte så långt bort så då åker stoägarna dit för att många ids inte kolla igenom flera ställen eller köra/använda transportör.

Många räknar kronor i uppstallning/dygn.
Man kanske väljer en som är billig och får sedan lägga ut tusentals kronor till att fodra upp skrället när hon kommer hem.

Sätt nu igång och fixa med din framtida seminstation!!!! :D

AM

En liten undran från en som bara har gamla gubbar i stallet och inte alls är bevandrad i avelns värld..

Om man får "mindre dos" blir då även priset justerat efter detta?

Så borde det vara!

:D:D

Nä du . Snarare tvärtom.

Dyrare då märra säkert inte tar sig, löper om och det betyder fler skick :D

Ett skick kostar i stil med 300-350 kronor har jag för mig. Vi är bara mottagarstation så har inte riktigt koll på priset. Bara en massa lådor ;)

AM

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 098
Senast: viltmilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 859
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka