Reklamera sperma?

Bellini

Trådstartare
Hur fungerar det om man får en oduglig dos semin?
Kan man reklamera och begära språngavgift tillbaka/ej behöva betala transportkostnader osv?

Frågan kom upp när vi satt och diskuterade här hemma. Det borde väl finnas nån föreskrift/lag/regel angående det som ska följas? Att det beror på vilken hingstägare det är och hur denne väljer att göra verkar ju lite vanskligt.

Sv: Reklamera sperma?

Just när det gäller semin så finns inga regler i någon lagtext för just detta. Så mycket kommer att hänga på vad det är som är fel och var det har gått fel någonstans.
Saker som kan gå fel behöver ju inte vara hingstens eller ägarens fel. Det kan ju lika gärna bli fel vid transporten eller vid ankomstens till seminstationen.

Det finns inte heller några som helst regler för hur stor en dos ska vara eller hur mycket spädning den får innehålla. Kan vara något att tänka på speciellt om man använder importsperma eller fryst.

Om det går att bevisa att det var fel i varan redan vid leverans så ska den väl gå att reklamera precis som vilken annan vara som helst? Det är en avtalsrättslig, eller möjligtvis köprättslig/konsumenträttslig fråga. Det är ju bevisningen som är det svåra.

Det finns inte heller några som helst regler för hur stor en dos ska vara eller hur mycket spädning den får innehålla.

Tja, rekommenderad dos vid TAI är ju 1 miljard motila spermier.
Vill de skicka mindre antal så brukar manfå veta det innan, och sen ta besluthur man villgöra.
Späder gör man så man får en hanterbar mängd, oftast minst 15 ml, men antal ml har inget med antal spermier att göra.

Tja, rekommenderad dos vid TAI är ju 1 miljard motila spermier.
Vill de skicka mindre antal så brukar manfå veta det innan, och sen ta besluthur man villgöra.
Späder gör man så man får en hanterbar mängd, oftast minst 15 ml, men antal ml har inget med antal spermier att göra.

Som du själv skriver "REKOMMENDERAT" och för icke svensk finns inte ens det.

Om det går att bevisa att det var fel i varan redan vid leverans så ska den väl gå att reklamera precis som vilken annan vara som helst? Det är en avtalsrättslig, eller möjligtvis köprättslig/konsumenträttslig fråga. Det är ju bevisningen som är det svåra.

Bevisningen kan ju egentligen inte vara svår, då sperman kontrolleras utav den veterinär som seminera stoet. Där jag seminera mina ston, den veterinären släpper ett par droppar utav sperman på en liten glas skiva och kollar kvaliten på sperman i ett mikroskop, som han seminerar, och jag som sto ägare får själv se hur sperman ser ut.
Så är sperman mkt dålig eller inte befintlig alls, så är ju veteinären som seminerar och plockar upp sperman ifrån skicket, den person som kan intyga att sperman är obefintlig.

Att sperman inte är funktionsduglig är ju ganska uppenbart och dessutom intygat av veterinär, det som är svårt att bevisa är ju som #2 skriver huruvida det skett under transport eller om den var oduglig från början, och om det skett under resan så är ju fråga om vem risken faller på. Vad är avtalat om risken? Är det hingstägaren som står för risken under transporten, eller har denne friskrivit sig och avtalat att risken övergår när sperman lämnar dess lokal?
Däremot kan man tycka att en hingstägare som använder sig av transport-/frusen sperma bör ha försäkringar som täcker den här typen av problem.

Tack för era svar!
Verkar inte så konstigt att vi var oense vid köksbordet om hurvida det fungerar.

Är ju en ganska intressant fråga, främst vid höga språngavgifter på hingstar.

Frysta seminen har kanske inte samma problem, där är väl sperman kontrollerad innan infrysning väl?

För många år sedan var jag missnöjd med väldigt låg motilitet och fick inte mitt sto dräktigt, hingstägaren bjöd på nya språng "strån" året efter. Hingsten togs så småning om ur avel pga av för dåligt kvalitet.

Och iom att jag är så besvärlig så råkade jag ut för samma sak 10 år senare, men från en annan hingstägare.
Seminören ansåg att det inte ens var värt att seminera..
Men den hingstägaren ansåg att andra hade fått dräktig på samma låga motilitet, så det var inget att orda om.

Tycker detta är klart en tanke ställare för dem som tar hem semin från utlandet! Vi själva provade en rätt så populär hingst i från Tyskland, och veterinären sa att det det var rekord lite sperma i utspädningen, att det inte skulle godkännas i sverige. Men hur reklamerar man sånt? Själv klart tog hon sig inte på det, och efter 3:e försöket (och många tusen kr fattigare i transport kostnader) så byte vi hingst till en i sverige och hon tog sig direkt...
Man får i o f sig förstå dem utlänska hingstägarna, dem ser ju till att serva sin marknad först, vi som bor långt bort har klart svårare att överklaga.
Som sagt en tankeställare för dem som beställer semin från utlandet där man inte följer några regler även om det säkert finns där också.

När jag seminerade mitt sto i somras var det ett skick (från Danmark) i brunsten som var i princip heldött! Min seminveterinär ringde upp importören och det slutade med att jag slapp stå för frakten på det skicket + att jag fick två doser i nästa skick. Som tur var släppte hon ägget sent så vi kunde seminera i samma brunst. All heder åt importör samt hingstägare som löste det utan några problem :bow: Nu väntas det en Cosmeobebis i dagarna :)

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Det finns även rekomendationer i Tyskland som följs på de flesta ställen, och det ser likadant ut som här. Att de utländska hingstarna ska serva sin marknad först är skitsnack. Alla ston drar in lika mycket pengar och hingstens sperma späds, delas upp och sen skickas doserna dit de ska. De utländska stationerna är oftast mycket proffsiga och servar ett stort antal ston varje år. Tyskland är ett mycket större avelsland än Sverige med MYCKET fler ston som betäcks och är det dålig kvalitét på sperman från en hingst så märks det tydligt då de betäcker så mycket mer än här.

Stationen där hingsten tappas ansvarar för att det har hög kvalitét när det lämnar stationen. SÅ FORT det lämnar stationen övergår ansvaret på stoägaren - det innebär även under transporten.

Jag skrev det här på min hemsida i våras:

Så här i början av säsongen får jag mycket frågor om hingstarna. Jag svarar gärna på frågor, ju fler frågor man får svar på - desto lättare blir det att matcha sto med rätt hingst.

En fråga som dock återkommer är självklart spermakvalitén. Det som är det svåra när det kommer till det är att det alltid varierar. En hingst som haft supersperma året innan kan ha sämre året efter, och en hingst kan få sämre kvalitét mitt under säsongen. Den sperma hingsten levererar tillverkades ca 2 månader tidigare, och var den då stressad, förkyld eller påverkad på ett eller annat sätt så kan kvalitén bli sämre. För min del är dock bra spermakvalitét en förutsättning för att jag ska ta in på hingstarna. Ju färre gånger man måste skicka sperma desto mindre jobb för mig. På årets önskelista till tomten skrev jag att jag vill att alla ston tar sig på första skicket.

I princip följer jag vare låda med sperma som går från Tyskland från det att den packas till att den är framme på stationen i Sverige. Via nätet kan jag följa lådan via Europa och se var den är. Det gör också att jag ibland kan se tidigt om något går fel. Förra året fick jag fram 94 av 97 skick. Hade jag inte följt lådorna så noga så hade inte riktigt lika många kommit fram... De fick åka extra flyg, de fick åka taxi osv. Det blir i princip ett dygnet-runt-arbete när det är som mest. (Konstigt nog så uppstod alltid mest problem i Sverige när posten körde det fel. )

En annan sak som man också ska komma ihåg är att hög motilitet inte är samma sak som hög fertilitet. Att spermierna simmar under förstoringsglas innebär inte att de simmar i stoet och tvärtom. Spermierna kan reagera olika på kylning och spädningsvätskor och det är först när det hamnar i sin rätta miljö i stoet som de verkligen vaknar till liv och gör det de ska. Spädningsvätska är dessutom inget som är skadligt för spermierna vilket många tycks tro. Spädningsvätskan ger dem mer utrymme "under resan" och ger dem extra energi.

Jag skulle ibland önska att man kunde fråga stoägarna hur fertila stona är och därefter välja sto till hingstarna. Lite bakvänt men enklare för mig och högre dräktighet på hingstarna...

Ett till problem är att de flesta hingstarna i Sverige betäcker så få ston att statistiken egentligen inte har något värde. Först vid hundra ston får du siffror som har någon säkerhet och är rättvis för hingsten, stonas fertilitet spelar ju också roll.

Så mitt mål under betäckningssäsong är alltså samma som stoägarens - få dräktigt på så få skick som möjligt.

Jag vill göra ett tillägg för att förtydliga att det ovan inte är någon reklam utan mer en information. Det finns ingen spermaimportör som vill sitta och ta in sperma med taskig kvalitét. Som sagt var, ju färre skick man måste skicka till varje sto, desto mindre arbete för alla inblandade!

Om man ser till de hingstar som verkar i Sverige på spermaimport så är det ju attraktiva hingstar och de är oftast godkända i flera andra förbund/länder i Europa och skicken ska lite överallt. Det är mycket arbete att få hingstarna godkända i alla olika länder och Sverige kostar det dessutom hingsthållaren 5000 kr för att lösa licensen. Det finns ingen som skulle göra det jobbet om sperman som kom genomgående höll dålig kvalitét.

Ska ni diskutera motilitet med era seminstationer bör ni dessutom fråga om de har värmeplatta i mikroskopet.

Otroligt många har det inte, och då simmar inte heller spermierna lika bra då de antingen är eller blir nedkylda på en kall glasplatta. Spermier beter sig inte likadant där som i ett varmt sto om man säger så!

*delvis KL*

Är det så att all fryst semin har kontrollerats innan nedfrysning? Känns ju onödigt att frysa ner en oduglig dos i flera år...

Förra säsongen försökte jag hela året med en tysk hingst på TAI utan att få dräktigt och där man betalar hela avgiften i språngavgift.

Skicken var av varierande kvalitet, från stendött till hyfsat i motiliteten, men ej bra.
I fallet med det stendöda tog den tyska stationen på sig det då de fått fel spädningsvätska och skickat ut fel även till tyska ston, jag fick då i det nästa skicket frakten betald ( fick dock vänta en brunst till då eftersom ägget gått efter det skicket med den döda sperman). När det gäller de andra skicken så var det antingen så att det var för få levande spermier från början eller så tålde de inte transport över natt, det senare var ej beprövat tidigare, motiliteten var aldrig superbra när de kom till min station. Nu behöver motiliteten, som Cyllene skriver, inte betyda att fertiliteten är dålig, men i detta fall tror jag det då bara 3 av 10 ston som använde hingsten tog sig i Sverige samt att mitt sto alltid tagit sig på 1:a försöket de tre år hon tidigare seminerats.

Det blir dyrt med många utlandsskick och ett tomt sto, men i år erbjöds jag fritt språng. Jag valde då att köra ner stoet till Tyskland och de sa att det var bäst att komma tidigt på säsongen eftersom hingsten betäcker färre ston då och chansen att få dräktigt är då större. Nu står stoet dräktigt i Tyskland dräktig på första försöket, går det vägen hela dräktigheten får jag föl i februari nästa år, men hellre det än inget föl alls...

Hingstarna kan dippa och ha olika dräktighetsresultat under säsongen, jag försökte från början av maj till slutet av juli förra säsongen och enligt importören var det inget fel på hingstens spermakvalitet i Tyskland. Om jag nu har ett såpass fertilt sto som jag tror jag har, och som hon nu även har visat i år, så borde det inte vara problem att få henne dräktig om sperman hade varit OK någon av dessa fem brunster hon betäcktes i förra året. Hade jag haft ett krångelsto eller en förstagångssto hade jag aldrig valt denna metod eftersom det är osäkrare än hemma. Nu kändes det ganska "säkert" eftersom jag hade en hel säsong på mig med ett fertilt sto, och en hingst enligt importören med "supersperma", men tji fick jag då.

Jag kommer nog våga ta TAI på utlandsbaserad hingst fler gånger, men om jag gör det igen så vill jag ha svart på vitt hur hingstens sperma klarar transporten hit innan jag bestämmer mig. Det är alltid en chansning att testa när hingsten är första året på TAI från utlandet, speciellt när man betalar hela avgiften i språnget.

Ska ni diskutera motilitet med era seminstationer bör ni dessutom fråga om de har värmeplatta i mikroskopet.

Otroligt många har det inte, och då simmar inte heller spermierna lika bra då de antingen är eller blir nedkylda på en kall glasplatta. Spermier beter sig inte likadant där som i ett varmt sto om man säger så!

Jag gör också ett litet tillägg och det var att min station hade värmeskåp som man lade spermierna i innan kollen ( om någon undrade).

*delvis KL*

Är det så att all fryst semin har kontrollerats innan nedfrysning? Känns ju onödigt att frysa ner en oduglig dos i flera år...

Jag har arbetat med andra typer av celler än spermier och där är det viktigt hur proverna förvaras, hur länge de är frysta och även upptiningsprocessen är viktig. Dvs celler som var super när de tinades upp för 5 år sedan och celler som frystes ner samtidigt som dessa och som tinas upp nu behöver ej hålla samma kvalitet.
Flytande kväve dunstar t ex väldigt fort, översta raden i de stora kvävetankarna blev förvånansvärt ofta torrlagda på det labbet jag arbetade, visst var det väldigt kallt i tanken ändå, men det blir sämre kvalitet om röret råkar stå på en rad som ej är täckt av flytande kväve.

Ska man frysa sperma från en hingst kräver det mycket arbete. Självklart ska hingsten ha sperma av mycket hög kvalitét på färskt. Sedan gör man otaliga kontroller på det frysta innan man börjar sälja det. Man fryser, tinar och testar osv.

Fryst är dock lite svårare att reklamera om vi nu pratar om det. Fryst sperma kan ju vara hur gammal som helst och vem ska man då "reklamera" det hos? Den som frös? Den som förvarat det? Hur många har förvarat det och hur? Osv. Dessutom är det inte alla hingstar som fryser bra som Elle skriver. Därför finns inte alla hingstar tillgängliga på FAI.

En bekant till mig köpte fryst på en utländsk hingt, död sedan länge. Det köptes från en svensk förmedlare som i sin tur betalat mkt pengar för det. När det tinades var det inte funktionsdugligt, det var katastrof, och lika illa med alla strån. Den svenska förmedlaren kunde inte göra mycket åt det, istället kontaktades tidigare hingstägare i Belgien som skickade upp nya strån kostnadsfritt.

I slutändan vill alla ha dräktiga ston, och min erfarenhet är att hingststationer, spermaimportörer mfl gör allt i sin makt för att få stona dräktiga. Däremot så det hänt mer än en gång att stoägaren knappt kollat upp om stoet är fertilt, inte tagit bakt prov och kommer dessutom med ett 15-årigt maiden sto direkt från tävlingsbanan och förutsätter att allt är hingstens fel om det inte tar sig på första skicket! Om jag nu ska hårddra! ;)

*delvis KL*

Har väldigt svårt att tro att någon tappar en hingst på sperma utan att kolla upp sperman.

Jag kan ge en beskrivning, eftersom det verkar vara krångligt att förstå.

Man tappar hingsten.
När man sen har sperman kollar man mängden. 50 cl.
Man kollar sen tätheten, dvs hur många spermier det är.
Sen kollar man motiliteten i mikroskop. Dvs hur många som lever och simmar. Kanske 80 %.
Har man då 20 miljarder spermier i de 50 ml sperma,får man räkna fram de motila.

Det är sedan det antalet man har att använda, och då räknar man ut hur många doser det räcker till.
En dos för direktseminering ska vara 500 miljoner st. Vid skick dubblar man antalet, dvs 1 miljard, för att det under transport och kylning kommer att dö ett antal spermier.
Spädning vid skickär minst 1 del sperma, 3 delar spädningsvätska.
Spädningsvätskan används inte för att lura stoägare att tro att de får mer sperma än de får, utan är nödvändig som färdkost för spermierna.
Är sperman väldigt tät på spermier, kan man späda man ännu mer, för att få en hanterbar volym.

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 098
Senast: viltmilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 859
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka