Reklamera fästingmedel?

Gabbi

Trådstartare
Skickade husse att köpa fästingmedel härom sistens, och det blev Frotline. Dyrt, men ok, nåt måste man ju ha. Men det funkar ju inte ett jota. Rådi har haft flera fästingar i nackn, på skuldrorna och på huvudet, och det är ju där man sätter medlet. (nacken)
Jag är rätt sugen på att reklamera. Vad tror ni om det?

Sv: Reklamera fästingmedel?

Absolut, om det inte står något på förpackningen om att det inte är 100% skydd.

Jag skulle däremot inte vilja/våga sätta frontline på min hund. Jag har hört alldeles för många skräckhistorier om otäcka biverkningar.

Det är ju möjligt att de har friskrivit sig, får leta upp asken, men om det är så så är det skrutt tycker jag. Man köper ju inte fästingmedel för trehundra kr för att hunden ska få sex fästingar precis där medlet sattes. Då hade hon ju ika gärna kunnat vara utan.

Ja det kan du göra. Konsumentköplagen ger dig stöd i reklamationsärenden när en köpt produkt inte lever upp till de förväntlingar som kunden skäligen kunde förväntat sig vid användadet = Men skälig förväntning menas här att du kunde förväntat dig att ha en skydd mot fästingar vid användandet.

Reklamera ska du göra inom skälig tid, vilket ses som inom 2 månader i rättslig mening. Men ju fortare du reklamerar, ju smidigare brukar det gå. Det är inte alltid personen som står bakom disken som har riktig koll på aktuella rättsregler så ibland får man stå på sig en del, men ja rätt till reklamation har du.

/Marika, om några år färdig jurist :bow:

Och alldeles förskräckliga biverkningar av fästingar! ;)

Att testa tycker jag gott man kan göra. Funkar det inte utan att hunden reagerar, skit i det DÅ, men inte utan att testa. Med tanke på hur många som använder olika fästingprofylax varje år så är det väldigt få som får biverkningar.

Sorry, lite OT, men anser att det gått lite överstyr det här med rädsla för att använda fästingprofylax.

Och alldeles förskräckliga biverkningar av fästingar!
Om min hund får fästingar (har inte fått någon ännu) ska jag försöka med andra fästingmedel innan jag går på just frontline :smirk:

Tycker du ska prova i alla fall! Funderar själv på att reklammera min ene hunds halsband eftersom han får fästingar i alla fall, funkade första veckan. Tänkte prova expot istället, fast det är väl samma egentligen? Och funkar inte det så får jag väl prova örthalsband, för frontline funkar inte alls, det är som att hälla på vatten.

Min vet. rekomenderade ett annat än Frontline sist för det verkar som Frontline biter mindre och mindre på fästingarna. Nu kommer jag dock inte ihåg namnet på det jag köpte...

Om jag inte fattat helt fel, så hindrar inte fästingmedel som t.ex. Frontline fästingarna från att bita, men dom dör och släpper alltså taget rätt snabbt, inom nåt dygn. Innan dess ska ev sjukdomar förhoppningsvis inte hunnit överföras.
Min hund får Frontline men vi hittar ändå fästingar på honom då och då, plus alla de som lossnar och hittas i sofforna och sängen... Men vi hittar inga stora fullpumpade exemplar på honom och det betyder väl att dom dör rätt snabbt?
Ska man hindra dem från att bita alls får man nog spraya på nåt som håller dom borta helt och hållet, som insektsmedel man använder på sig själv? Inte så kul att spraya på hundens päls.
Ett elände med dessa fästingar!! Vad gör dom för nytta i naturen egentligen?!? Grrr.

Med scalibor hade hon inga alls, men hon är dels en badgalning, och dels jobbar jag med fisk och har 8 akvarium hemma, så jag vill inte riskera att få det på händerna.

Utvidgar tråden! :laugh:

Finns det NÅGOT medel som fungerar ordentligt mot fästingar och/eller andra typer av insekter som vi vill hålla bort från våra djur? Tänker på hund, häst och katt.
Vi har provat det mesta på marknaden, men dom verkar mest bara vara skämt.

LIA

Det finns inget som funkar 100% på alla. Man får prova sig fram. Det senast jag hörde om var bernstenshalsband. När jag hade häst så sprayade jag på hundarna RB86 ibland innan promenader, det funkade bra.

scalibor funkar jättebra för mig. hade en fästing förra året, annars har de inte haft en enda under de tre eller fyra år som jag använt det. tidigare hade jag frontline och exspot och då hade de hur mycket fästingar som helst.

Scalibor är det enda som fungerat för mig, både uppe i Stockholm och sen även härnere i Skåne på landet. Både Frontline och Exspot går bet totalt.

NU står jag och velar dock, eftersom jag har en 1½ årig son, och funderar över om det är lämpligt eller ej. Dom sover förvisso inte ihop, men han ligger i hundsängen någon gång om dagen och myser lite. Han tar ibland på deras halsband, om han vill gå en låtsaspromenad eller så.
Så, dilemma ;)
Men det blir nog dom till slut ändå, och ännu mer uppsikt över sonen ihop med hundarna.

Absolut, om det inte står något på förpackningen om att det inte är 100% skydd.

Jag skulle däremot inte vilja/våga sätta frontline på min hund. Jag har hört alldeles för många skräckhistorier om otäcka biverkningar.

Är det verkligen frontline? För just frontline har inte alls många fall med biverkningar. Då är det värre med Expot.

Scalibor är det som fungerat bäst för mig. Tror inte hundarna haft en enda fästing då de haft det.
I år testar jag faktiskt bärnsten. Jag har svårt att tro på det, men ännu är det bara två hundar som haft en fästing var. Innan jag började med det så hade de en massa varje dag.
Nackdelen är att har man flera hundar och de leker som mina gör, så kan de tappa dom eller de går sönder. 3 av mina har tappat/sönder sina, så jag köper inga nya. Nu velar jag och vet inte vad jag ska ta istället :crazy:

Scalibor funkade helt klart bättre. Mitt dilemma är att jag jobbar med fisk (249 akvarier) och har 8 akvarier hemma själv. Både jag, husse och alla kollegor går och gosar med Rådi, och så stoppar man händerna i akvarierna. Det är jättegiftigt för vattenlevande djur. Hon badar ofta också, ute i naturen. Dessutom ligger hon i sängen, och gonar sig med kuddarna, och det får mig att tveka lite på scalibor.

Är det verkligen frontline? För just frontline har inte alls många fall med biverkningar. Då är det värre med Expot.
Det är vad jag hört. En pudel och en JRT som fått epileptiska anfall av frontline.

Peppar, peppar. Min hund har ff inte fått en enda fästing.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 082
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 116
Senast: EmmaW
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 750
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2