Reklamera eller inte?

Sv: Reklamera eller inte?

Hästen har ingen banansena. Strukturen är jämn och fin, ingen värmeökning, ingen hälta och ingen reaktion vid palpering.
Det enda är att vänster framben är lite tjockare över senorna, med betoning på lite och du måste verkligen jämföra för att upptäcka det.

Har fått kontakt med säljaren och vi avvaktar både veterinärens utlåtande.

Nu blev jag förvirrad. Är DET den misstänkta senskadan? Att hästen är opåverkad men om man känner jättenoga och jämför väldigt noga med det andra benet är lite, lite tjockare över senorna?

Hästen är inte halt, öm eller varm - utan du har känt jättenoga och hittat en assymetri över senorna och antar den är skadad?

Jag kan säkert gå ut och palpera benen på min oridna treåring och hitta någon slags assymetriavvikelse..
 
Sv: Reklamera eller inte?

För att jag vill ha en öppen och ärlig dialog med säljaren. Jag har inte anklagat eller varit otrevlig, bara berättat hur det ligger till och att veterinärtid är beställd.

Det andra gör inte att jag vill lämna tillbaka, då skulle jag försökt göra det från början. Jag ville bara berätta hela historien.
Jag hoppas att den biten kommer lösa sig med tiden om allt är ok med benet.

Jag fattar nog inte syftet ändå . Kontakta säljaren gör man väl skademässigt om befogad finns i fråga om dold skada eller mörkad skada som isåfall diagnosticerats av vet ? Varför ska säljaren dras in i förväg pga ett svullet ben öht ? Att du är trevlig har väl inget med saken att göra i detta läge - varför kontaktas säljaren öht i detta läge om det är en svullnad på ett ben , hästen är ohalt , och du ännu öht inte fått den veterinärt analyserad ?
Hanterings/beteende problemen du postade tråden om utöver gör att jag starkt ifrågasätter din bild av köp av häst i fråga om att reklamera. Känns konstigt att säljaren kontaktas i detta läge vad menar du med öppen dialog i det avseendet ? Om hästen har en skada/tillfällig svullnad i ett ben och du inte vet vad det är , varför ska säljaren öht ringas om detta i det läget ? Ska den ringas 2 år framöver för allt annat som kan uppstå också ? Eller hur menar du ?
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera eller inte?

Kl

Jag förstår varför så många svenska uppfödare slutar avla. Jag hade aldrig vågat och velat jobba med att sälja häst idag.

Hade jag köpt en häst där jag inte undersökt det jag kan och provridit massor i olika lägen(inne, ute etc etc) hade jag sett det som dyra läropengar.
Dressyrteamet tycker jag har en sund inställning till eget ansvar och gnidenhet.

Snart kommer vi alla vara tvungna att köpa importer som inte fått gå på stora ytor och stärkts i kroppen eller skötts enligt svensk, bra och kontrollerad djurskyddslag.

HAR man blivit LURAD är det en grej. Men att felsöka systemet för egna kryphål är ngt annat.

Precis som några andra sagt tror inte jag det här håller i rätten om inte förra ägaren skriftligt intygat att häst är frisk och har så varit och man nu kan påvisa gammal skada.
Är det en jäkligt dyr häst kan man tvista. Annars är det inte värt kostnaderna.
Alla jurister kommer hävda att man har en chans. De tjänar ju på tiden även innan TR om de ska sköta ärendet innan och skicka papper etc.
Även om man faktiskt har rätt behöver det inte gå att bevisa tillräckligt för fällande dom.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Jag fattar nog inte syftet ändå . Kontakta säljaren gör man väl skademässigt om befogad finns i fråga om dold skada eller mörkad skada som isåfall diagnosticerats av vet ? Varför ska säljaren dras in i förväg pga ett svullet ben öht ? Att du är trevlig har väl inget med saken att göra i detta läge - varför kontaktas säljaren öht i detta läge om det är en svullnad på ett ben , hästen är ohalt , och du ännu öht inte fått den veterinärt analyserad ?
Hanterings/beteende problemen du postade tråden om utöver gör att jag starkt ifrågasätter din bild av köp av häst i fråga om att reklamera. Känns konstigt att säljaren kontaktas i detta läge vad menar du med öppen dialog i det avseendet ? Om hästen har en skada/tillfällig svullnad i ett ben och du inte vet vad det är , varför ska säljaren öht ringas om detta i det läget ? Ska den ringas 2 år framöver för allt annat som kan uppstå också ? Eller hur menar du ?

Jag tror som så att man har köpte ett fullblod som visade sig vara lite mer krut och känslighet än vad man har kunskap om
 
Sv: Reklamera eller inte?

knapplån

Jag köpte en häst som visade sig vara ganska tråkig att rida ut på. Jag sökte en trygg häst men den var allt annat än trygg. Inte försökte jag lämna tillbaka den för det, jag sålde den istället och var ärlig med att den kunde vara sån ute till spekulanterna.

Funkar man inte med en häst så kan man välja att jobba med problemet om man anser det värt eller sälja den vidare.

Snyggt och prydligt, sammanfattar i stort sett vad jag tänker om hästaffärer.
Tillsammans med Tuas kommentar "har man blivit lurad så...".
 
Sv: Reklamera eller inte?

"Hästen har ingen banansena. Strukturen är jämn och fin, ingen värmeökning, ingen hälta och ingen reaktion vid palpering.
Det enda är att vänster framben är lite tjockare över senorna, med betoning på lite och du måste verkligen jämföra för att upptäcka det."

- Dvs hästen har inga andra symptom än att man med förstoringsglas & måttband märker att hästen inte är helt symmetrisk på alla fyra ben?
& det är ett fullblod?
Du skriver att du verkligen inte alls vill lämna tillbaka hästen, men du är redo att starta en process med att reklamera för DET? :cautious:
Eller är det att du inte är nöjd med hur hästen är i skogen?
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: Unhappy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 793
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 933
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp