Reklamera eller inte?

Sv: Reklamera eller inte?

Jag missade lite att ditt första inlägg refererade till ett annat fall. Det du skrev är helt riktigt.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Säljaren hade inte tänkt att lägga sig men köparen hade vunnit med största sannolikhet därav att de kom till förlikning i stället..

Vill även tillägga igen att hästen var ua vid besiktningstillfället också, men det föll ganska direkt i och med det man fann så kort tid efteråt. Så att hästen skulle vara ua blir betydelselöst om du kan överbevisa besiktningen
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera eller inte?

Säljaren hade inte tänkt att lägga sig men köparen hade vunnit med största sannolikhet därav att de kom till förlikning i stället..

Vill även tillägga igen att hästen var ua vid besiktningstillfället också, men det föll ganska direkt i och med det man fann så kort tid efteråt. Så att hästen skulle vara ua blir betydelselöst om du kan överbevisa besiktningen

Jag vet inte vad för skador hästen i ditt fall hade men det enda som man skulle kunna vinna i rätten är dolda fel och dit hör inte TS exempel in då en sena aldrig blir sig lik igen om den haft en brytning. Det går både att känna rent fysiskt och men ser det def på ul
 
Sv: Reklamera eller inte?

Jag var för några år sedan åskådare till en hästaffär som gick snett.
Säljaren näringsidkare, köparen privatperson.

Utfästelser gjordes om hästen, som skulle vara problemfri och välutbildad för träning och tävling.

Hästen visade sig ganska snabbt inte fungera i det nya hemmet, köparen informerade säljaren.
Köparen red för instruktör som säljaren rekommenderade. Eftersom problemen kvarstod, åkte köparen med hästen till den av säljaren rekommenderade tränaren.

Hästen utreddes också kroppsligt och man fann så småningom kissing spines i ländryggen (har jag för mig - men här är jag lite osäker).
Reklamation gjordes.

Hästens skick stämde inte med de utfästelser säljaren gjort.
Dessutom hade köparen gjort många försök att själv "rätta till felet".
Hästens pris var i detta fall sådant att man kunde förvänta sig en riktigt bra häst.
Säljaren beskrev hästen som helt frisk och problemfri. En tidigare medryttare hade en blogg där vissa problem beskrevs - en blogg som senare togs bort men köparen hade "skärmdumpat" och skrivit ut...
det fanns också uppgifter "bakvägen" om att hästen varit till veterinär för hältor.

Efter många turer, fick köparen rätt i tingsrätten och säljaren dömdes att ta tillbaka hästen.
Det blev dyrt även för köparen i slutänden, eftersom köparen försörjt hästen under ganska lång tid.

Så visst kan det finnas möjligheter att få rätt, dock är den aktuella senskadan problematisk eftersom hästen tycks ha varit veterinärbesiktad ua och nu har en skada.
Instämmer med dem som skriver om att senskador är relativt enkla att upptäcka - åtminstone ibland. Jag har en häst som för 1½ år sedan fick en traumatisk senkontusion. Den senan är fortfarande klart tjockare än motsvarande på andra sidan. Känns tydligt när man känner längs benen.


Fast om köparen vinner i rätten så har man rätt att få tillbaka det hästen kostat under tiden så köparen om de vinner i rätten förlorar def inga pengar på det.

Denna häst i ditt exempel hade ju ett dolt fel och dit kan knappast senskador räknas.
 
Sv: Reklamera eller inte?

delvis knapplån

Verkar som flera har missförstått.
Jag är inte ute att få lämna tillbaka hästen för att jag inte är nöjd. Jag trivs väldigt bra med hästen och är fullt medveten om att hästar kan ändsras. Hade jag inte varit det hade jag gnällt direkt när den började bråka. Men jag är helt inställd på att ge den tid att lära känna mig och sitt nya hem.

Återigen, det som oroar är att det skulle vara en gammal skada. Den har lite överben vilket även står i protokollet, det är allt jag kunnat känna sen innan. Det är då jag vill veta om reklamation är rätt väg att gå.
Jag hoppas självklart att det bara är en midre skada och att allt ska lösa sig.

Som sagt så är veterinärtid för ultraljud bokad.

Det är ett fullblod. Hästen har varit hos säljaren sen innan inridning så jag blir mycket förvånad om säljaren inte skulle kännt till skadan, om den nu finns där.

Det är bara spekulationer än så länge och jag är tacksam för alla svar.

Att det står att den har överben gör att du har utökad undersökningsplikt dvs den har en avvikelse på vetintyget

Om det är ett fullblod så är det lätt att kolla upp den, om du vill så pm mig namnet så kan jag kolla upp den till dig.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Inte enbart dolda fel.

i TS fall kan det ju faktiskt bero på något sekundärt också, altså det kan finnas en annan skada som leder till denna skada också, om än inte fullt lika vanligt men det förekommer så nej jag är inte alls så tvärsäker..
 
Sv: Reklamera eller inte?

Allt går att reklamera.

Till och med rena dumheter, som vi själva blivit utsatta för. Sedan är det upp till var och en vad man vill satsa och riskera på att förlora. Utan att det ens hinner till tingsrättsförhandling ligger kostnaderna runt 50-100 tusen i normalfallet.

Trots att vi gjorde bedömningen att oddsen var 90-10 i vår favör, valde vi förlikning mittemellan till slut - därför att 10% risk att råka på en smäll i 300.000 kronorsklassen för en häst såld för 35.000 kr är idioti + att slippa hela skiten att springa till tingsrätten och behöva lyssna på trams, lögner och förbannad dikt. Och då var hela reklamationsorsaken bara trams och åter trams.

Har man betalat flera hundratusen och kan bevisa tydligt att man är lurad är det kanske värt det. Skriftlig utsaga från säljaren som uppenbart inte är korrekt. Observera, inte bara enligt egen bedömning, utan med en objektiv bedömning som högst sannolik orsak. Det är stor skillnad. Det får inte finnas någon annan sannolik orsak.

Har man betalat några tiotusen verkar det ganska puckat att riskera att förlora några hundratusen.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Inte enbart dolda fel.

i TS fall kan det ju faktiskt bero på något sekundärt också, altså det kan finnas en annan skada som leder till denna skada också, om än inte fullt lika vanligt men det förekommer så nej jag är inte alls så tvärsäker..

Du kan hitta hur mkt fel som helst på en häst om du letar, det är ett levande djur. Det enda som är lätt att få rätt i rätten är om det rör sig om rena dolda fel som går att bevisa men man har fortfarande en undersökningsplikt och en upplysningsplikt.

Men tvivlar faktiskt på att denna häst är reklamerbar om det inte är så att förre ägaren ljugit om en gammal senskada.

Och hade den haft något annat som påverkar det vilket jag tvivlar på eftersom senskador oftast är av en akut orsak så hade detta upptäckts vid en bes.
 
Sv: Reklamera eller inte?

*KL och delvis off topic*

Det här med att gamla senskador skulle upptäckas vid besiktning. Ni som tycker det, menar ni då med UL eller med blotta ögat/palpering? För UL ingår ju inte som rutin i vetbes, och min som hade haft både en gaffelbandsskada och en skada på djupa böjsenan (samma ben, ett bakben) - där gick inte utan UL märka minsta av det. Däremot syntes ärrvävnad på UL.

Min nuvarande har haft gaffelbandsskador BF, samt en påslagsskada på ytliga böjsenan ena fram (vilket gav klassisk banansena i akut fas). Syns inte ett smack för ögat/vid palp. Krävs UL för att se. OM han hade haft en solidfärg hade man fått en ledtråd dock, då han fick vita hår av såret han fick av påslaget över senan. Fast han är skimmel så det syns inte nu.
 
Sv: Reklamera eller inte?

En riktig senskada syns tydligt genom bananformen och en veterinär känner garanterat förtjockningen som blir på området. Gaffelband är ju svårare att se. Jag menar vanlig senskada dvs böjsenan fram. Det är rätt ovanligt med senskador bak.

En senskada som är något att vara rädd för är just en sådan där fibrer varit av och det bildats hålrum. Dessa bygger aldrig upp sig igen och senan blir stum, dock brukar området bli starkare så själva skadan brukar inte gå upp igen när senan väl har läkts. Däremot finns risken att man kan få en ny skada i närheten av den förra.

Sedan finns det ju en väldigt många olika graderingar på senor där vissa bara är blåmärken till att vara helt avslitna.

En sena känns via palpering sas av någon som är kunnig dvs vet, för att avgöra graderingen måste man göra ett ul
 
Sv: Reklamera eller inte?

Måttlig var den på min herres böjsena, den som nu alltså inte går att se spåren av utan UL. Men han kan ju ha ovanligt gott läkkött med, och antar att det pga att det var en traumaskada syns mindre utanpå kanske. Samtidigt så förr när jag letade häst kollade jag på 2 fbl som såldes pga senskador (böjsenan, fram) och där det varit rejäla skador och de såldes under konvalescensen, den ena av den kände man senan var förtjockad, den andra kände man ingenting. Såg gjorde man inte på någon av dem.

Men var bara nyfiken om ni menade att TS borde/skulle kollat med UL eller bara menade de som syns utanpå. Just för att även om de flesta kanske syns utanpå, så gör ju inte alla det. (Sen borde risken för en senskda ska slås upp vara liten på en helt utläkt som inte läkt med såpass mkt ärrvävnad att det känns)
 
Sv: Reklamera eller inte?

Har väldigt svårt att tro att man inte upptäcker en senskada genom palpering. I så fall är det inte inom de gränser där fibrer gått av. Man brukar gradera dem genom procent dvs 40% är en allvarlig skada

Det är betydligt vanligare att det syns dvs känns vid palpering än att de inte gör det när senan väl läkt ut.

Men det är ju klart att man får inte glömma att den vanligaste skadan är på den ytliga och det var väl den jag tänkte på först och främst.

http://www.agria.se/hast/artikel/senskador-hos-hastar

Rätt intressant studie om just senskador, kanske lite ot här ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000530/01/EEF-VetMariaSjöström3.pdf
 
Sv: Reklamera eller inte?

Trauma skador är nog inte likadana som en uttänjning av senan, men de brukar inte heller leda till de problem som en uttänjning gör
 
Sv: Reklamera eller inte?

Hästen har ingen banansena. Strukturen är jämn och fin, ingen värmeökning, ingen hälta och ingen reaktion vid palpering.
Det enda är att vänster framben är lite tjockare över senorna, med betoning på lite och du måste verkligen jämföra för att upptäcka det.

Har fått kontakt med säljaren och vi avvaktar både veterinärens utlåtande.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Men - det låter inte som att hästen är särskilt allvarligt skadad?
Det krävs att felet är så gravt att du inte kan använda hästen för att du ska kunna reklamera.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Alltså jag blir beklämd av denna tråd ... Du antar i förväg att säljaren lurat på dig en häst med tidigare senskada, utan några som helst belägg , och funderar på att reklamera hästen för att den under tiden hos dig nu fått ett lite tjockt ben ?
 
Sv: Reklamera eller inte?

Nej det stämmer inte.
Jag undrar om man ska reklamera om det visar sig vara en gammal skada eller om det bara är att gilla läget.
Säger inte att det är det utan frågan är om.
Jag vill bara veta hur andra tänker.

Har skrivit det innan men igen, jag hoppas att det inte är något allvarligt utan att vi snart är igång igen ooch kan lösa de andra problemen.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Men varför isåfall har du redan kontaktat säljaren om "skadan" ? Det blir ju märkligt du har inte ens ngn veterinär diagnos på hästen . Är det en gammal senskada går det lätt att diagnosticera det av veterinär . Varför drar du öht in säljaren innan veterinär undersökt skadan ? Hästen är ju inte ens halt ...

Det du skriver därutöver stämmer ju heller inte . Du har en tråd där du redan från början skriver att hästen inte beter sig som du förutsätt /trott osv och sen "skadan" . Så enligt trådens grundinlägg finns det ju fler aspekter än en inte ens konstaterad tidigare dold skada som gör att du vill reklamera . Väldigt tråkig läsning verkligen ...
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera eller inte?

För att jag vill ha en öppen och ärlig dialog med säljaren. Jag har inte anklagat eller varit otrevlig, bara berättat hur det ligger till och att veterinärtid är beställd.

Det andra gör inte att jag vill lämna tillbaka, då skulle jag försökt göra det från början. Jag ville bara berätta hela historien.
Jag hoppas att den biten kommer lösa sig med tiden om allt är ok med benet.
 
Sv: Reklamera eller inte?

knapplån

Jag köpte en häst som visade sig vara ganska tråkig att rida ut på. Jag sökte en trygg häst men den var allt annat än trygg. Inte försökte jag lämna tillbaka den för det, jag sålde den istället och var ärlig med att den kunde vara sån ute till spekulanterna.

Funkar man inte med en häst så kan man välja att jobba med problemet om man anser det värt eller sälja den vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: Unhappy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 793
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 933
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp