Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Säljaren hade inte tänkt att lägga sig men köparen hade vunnit med största sannolikhet därav att de kom till förlikning i stället..
Vill även tillägga igen att hästen var ua vid besiktningstillfället också, men det föll ganska direkt i och med det man fann så kort tid efteråt. Så att hästen skulle vara ua blir betydelselöst om du kan överbevisa besiktningen
Jag var för några år sedan åskådare till en hästaffär som gick snett.
Säljaren näringsidkare, köparen privatperson.
Utfästelser gjordes om hästen, som skulle vara problemfri och välutbildad för träning och tävling.
Hästen visade sig ganska snabbt inte fungera i det nya hemmet, köparen informerade säljaren.
Köparen red för instruktör som säljaren rekommenderade. Eftersom problemen kvarstod, åkte köparen med hästen till den av säljaren rekommenderade tränaren.
Hästen utreddes också kroppsligt och man fann så småningom kissing spines i ländryggen (har jag för mig - men här är jag lite osäker).
Reklamation gjordes.
Hästens skick stämde inte med de utfästelser säljaren gjort.
Dessutom hade köparen gjort många försök att själv "rätta till felet".
Hästens pris var i detta fall sådant att man kunde förvänta sig en riktigt bra häst.
Säljaren beskrev hästen som helt frisk och problemfri. En tidigare medryttare hade en blogg där vissa problem beskrevs - en blogg som senare togs bort men köparen hade "skärmdumpat" och skrivit ut...
det fanns också uppgifter "bakvägen" om att hästen varit till veterinär för hältor.
Efter många turer, fick köparen rätt i tingsrätten och säljaren dömdes att ta tillbaka hästen.
Det blev dyrt även för köparen i slutänden, eftersom köparen försörjt hästen under ganska lång tid.
Så visst kan det finnas möjligheter att få rätt, dock är den aktuella senskadan problematisk eftersom hästen tycks ha varit veterinärbesiktad ua och nu har en skada.
Instämmer med dem som skriver om att senskador är relativt enkla att upptäcka - åtminstone ibland. Jag har en häst som för 1½ år sedan fick en traumatisk senkontusion. Den senan är fortfarande klart tjockare än motsvarande på andra sidan. Känns tydligt när man känner längs benen.
delvis knapplån
Verkar som flera har missförstått.
Jag är inte ute att få lämna tillbaka hästen för att jag inte är nöjd. Jag trivs väldigt bra med hästen och är fullt medveten om att hästar kan ändsras. Hade jag inte varit det hade jag gnällt direkt när den började bråka. Men jag är helt inställd på att ge den tid att lära känna mig och sitt nya hem.
Återigen, det som oroar är att det skulle vara en gammal skada. Den har lite överben vilket även står i protokollet, det är allt jag kunnat känna sen innan. Det är då jag vill veta om reklamation är rätt väg att gå.
Jag hoppas självklart att det bara är en midre skada och att allt ska lösa sig.
Som sagt så är veterinärtid för ultraljud bokad.
Det är ett fullblod. Hästen har varit hos säljaren sen innan inridning så jag blir mycket förvånad om säljaren inte skulle kännt till skadan, om den nu finns där.
Det är bara spekulationer än så länge och jag är tacksam för alla svar.
Inte enbart dolda fel.
i TS fall kan det ju faktiskt bero på något sekundärt också, altså det kan finnas en annan skada som leder till denna skada också, om än inte fullt lika vanligt men det förekommer så nej jag är inte alls så tvärsäker..