Reklamera eller inte?

Osaker

Trådstartare
För två månader sedan köpte jag en ridhäst för träning och tävling.
Jag är privatperson och säljaren är näringsidkare. Jag provred två gånger i ridhus pga dåligt väder och hästen var väldigt trevlig.
Besiktades utan röntgen, inga anmärkningar, jag var dock ej närvarande.
Hästen hämtades en vecka efter beskitning.

Jag var väldigt noga med att jag ville ha en säker häst som ej är tittig och säljaren intygade att denna häst är superstabil.
Det är den inte, är mer i luften än på marken när vi rider ut. Rädd för det mesta och går mer på två ben än på fyra.
Jag reder ut detta och blir inte rädd men det var inte vad jag ville ha.

Pga dåligt väder samt att hästen som skulle varit lättlastad är svårlastad har vi inte varit iväg och tränat än.
Vi har tagit det väldigt lugnt, mycket tömkörning och promenader. Ridit pass på runt 30 minuter med ordentlig fram och avskrittning för hand.

Sadeln är utrprovad till mig och häst av aukt sadelinpassare och tänder är kollade.
Hagarna är bra utan massa lera.

Nu står hästen med en misstänkt senskada, veterinärtid för ultraljud och ev röntgen är beställd.

Hur skulle ni gått vidare med denna häst?
Reklamerat den pga att den inte är vad som utlovats och blivit skadad utan påfrestning när den är såld som tävlingshäst?
Eller bitit i det sura och jobbat vidare och insett att ni har en häst som ev inte kommer hålla för det ni vill göra.

Jag tycker om hästen, den är väldigt trevlig att rida på ridbanan och den är mycket bra i all hantering.
Att hästar kan bli skadade är jag fullt införstådd med, det är just att det inte finns ngn "bra" anledning till skadan och givetvis är jag rädd att det är något gammalt skit som finns där.

Jag har hört av mig skriftligen till säljaren om våra problem och om skadan.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Du lär ju få svårt att reklamera en häst som är nyskadad, för inte är det väl en gammal skada som gått upp? Det finns ingen hållbarhetsgaranti på hästar, de kan skada sig timmen efter att du köpt dem.

I övrigt tycker jag det verkar som ett dåligt upplägg att vila en upptränad häst i form. Stallmod och tester kommer som ett brev på posten. Hästen verkar ha stämt med säljarens utfästelser såtillvida att den uppförde sig när du provred. Det är inte alls ovanligt att hästen ändrar sig när den byter omgivning, det är inget en säljare kan garantera.
 
Sv: Reklamera eller inte?

det är det jag inte vet, om det är en gammal skada eller inte.

Hästen såldes inte i tävlingskondition, han gick tre till fyra dagar per vecka och har här gått fyra till fem pass per vecka för att byggas upp i muskler och kondition.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Sk lynnesfel går aldrig att reklamera. Det är ett djur och det är så mycket som spelar in hur en häst ska uppföra sig. Det är ju klassiskt att hästen förändrar sig till sättet med ny ryttare, miljö och utrustning.

Sen kan du inte reklamera en skadad häst så länge den är skadad. Eftersom den blev skadad hos dig. Ingen människa kan garantera att en häst är hållbar.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Jag säger som dom andra att det är inte alls ovanligt att hästen ändrar beteende när den byter ägare och miljö.
Om nu det var väldigt viktigt att du inte ville ha en tittig häst så borde du kanske ha provridit den utanför ridhuset, trots dåligt väder. Då hade du kanske redan där känt att denna häst inte var nåt för dig.
Tror att det kan bli svårt för dig att reklamera hästen.
 
Sv: Reklamera eller inte?

absolut, det är lätt att vara efterklok och jag litade på säljaren men som sagt, jag reder ut det och förhoppningsvis ger det sig med tiden.

Jag är mer oroad över att hästen blivit skadad utan ansträngning, det är det som gör att jag är rädd för att det är något gammalt. Enligt veterinären kan det vara väldigt svårt att åldersbestämma.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Vad tråkigt och som någon nämner så kan du inte reklamera i efterhand efter att röntgen och liknande är gjort.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Jag är mer oroad över att hästen blivit skadad utan ansträngning, det är det som gör att jag är rädd för att det är något gammalt. Enligt veterinären kan det vara väldigt svårt att åldersbestämma.

Som veterinären säger är det svårt att åldersbestämma skador -men en skada uppkommer så lätt, det behöver inte ha med ansträngning att göra. Ett snedsteg (även i en torr, fin hage) kan räcka.
Jättetråkigt att det inte blivit som du tänkt dig. Hoppas att du reder ut det och ni får kul ihop ändå, tror reklamation blir väldigt svårt i ett sånt här fall.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Du säger att du inte själv varit med på besiktningen och du har inte heller röntgat hästen.

Du säger även att du inte gjort särskilt mycket med den sedan den anlände i din vård samtidigt som du påstår att hästen mest står på två ben när du är ute och rider vilket i sig är ett alldeles ypperligt tillfälle att dra på sig en senskada

Utöver det är tömkörning enligt mina erfarenheter en ganska så påfrestande form av arbete om man gör det rätt. Även där kan en senskada uppstå.

En senskada kan uppstå i boxen i hagen eller när man som i ditt fall uppenbarligen försökt att lasta en vad du säger svårlastad häst.

Jag är nog inte känd för att vara politiskt korrekt men det luktar inte så lite "jag besiktigade inte min häst ordentligt och så visade det sig att fanskapet är lite svårridet och först (redan..) NU när den är skadad tänker jag som så vilket perfekt tillfälle att reklamera det jag själv haft sönder och eller inte kollade upp innan köpet genom att efter mer än två månader efter köpet hävda att hästen är svårriden i skog och mark".

Om du är helt okunnig och blivit lurad tycker jag verkligen synd om dig men det är många motsägelser i din i historia som uppenbarligen gör mig misstänksam.
 
Sv: Reklamera eller inte?

KL

Jag får väl gå lite mot strömmen då, att du kan testa reklamera och se vad som händer.

Kanske finns där nåt som säger att det är en gammal skada trots allt..har nyss sett en affär gå tillbaka pga information som det visat sig att säljare undanhållit lite i hopp om att det inte skulle vara ett problem, vilket det visade sig bli rätt snart i det nya hemmet där hästen inte ens reds ett handfull gånger så kom problemen..
I denna affär tittade köparen inte ens på hästen och enligt den historian skulle det vara helt tabu att ens tänka reklamation, men det gick vägen pga man lyckades anse att säljaren faktiskt presenterat hästen på fel sätt.

Så försöka går ju alltid och det kanske är bättre odds när det gäller affär mellan privatperson/näringsidkare..I många fall är det motiverat att man får byta mot likvärdig vara/häst.

Jag tycker också det är en rätt luddig grund att stå på, men somsagt..det går alltid att försöka..
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera eller inte?

Självklart har du rätt i sak, ursprungsfrågan måste besvaras med "Ja, om du som köpare tycker det är mödan lönt".

Vi andra har väl egentligen svarat på frågan "har jag en chans att få rätt om jag reklamerar?"
 
Sv: Reklamera eller inte?

Jag har efter att beskådat den reklamationen ändrat uppfattning lite, att det inte är så tvärsäkert heller att anse att det skulle vara tvärkört/inte mödan värt.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Beror ju helt på vad man lägger in. Kan man inte själv sköta reklamationen utan måste från första kontakt ha ett ombud, då kan det nog ses som rätt riskabelt att man förlorar pengar i härvan.

Sköter man det själv fram till ev. tr-förhandling, ja, då blir det ju genast en annan sits. Och allt beror givetvis på vilka grunder man kan presentera för sin reklamation.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Ja du får tro vad du vill.
Hästen har inte bara stått i en hage utan är motionsriden och tömkörd varvat med promenader för att den ska lära känna omgivningen. Jag delar inte din åsikt om arbete på töm alls.
Jag har som jag redan skrivit inga problem med stegrandet utan tänkt att det kommer ge sig

Anledningen att jag börjar fundera nu när hästen är skadad är att jag är rädd att det är en gammal skada.
Att säljaren var oärlig om att hästen är enkel ute och därför oärlig om att hästen är fullt frisk.

Det behöver inte alls vara så utan hästen kan ha skadat sig i hagen som mooi skriver.

Kommer inte göra något mer innan veterinär undersökt hästen.

Hade inte köpt hästen om jag inte tyckt om den och jag hoppas på det bästa.
Visar det sig att det ser ut att vara en gammal skada kommer jag givetvis ta hjälp av ett ombud.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Ta den till veterinär innan du tar nåt beslut.

I fallet jag känner till så var det samma känsla, att affären skulle ha varit för bra för att vara sann eftersom att det var så mycket på en gång som inte stämde på så kort tid..och det visade sig bla genom veterinärundersökning..så absolut att du åker och kollar hästen samt "gräver runt" lite under tiden om du kan hitta något som helst som tyder på att säljare varit oärlig/inte berättat allt fullt ut.
Skadan den har nu kan tex vara nåt sekundärt, så börja i den ändan att checka hästen grundligt.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Absolut, det är så jag har tänkt.

Har inte fått något svar från säljaren, varken nu eller bä vilket jag tycker är konstigt. Jag var saklig och vänlig, absolut inget anklagande.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Anledningen att jag börjar fundera nu när hästen är skadad är att jag är rädd att det är en gammal skada.
Att säljaren var oärlig om att hästen är enkel ute och därför oärlig om att hästen är fullt frisk.

Behöver inte alls vara så att säljaren varit oärlig. Jag sålde en häst senast i somras som var väldigt orädd ute, gick fram överallt och väldigt "stabil på jorden", även om den var ganska pigg -men aldrig tittig!! Köparen hörde sedan av sig och berättade att hästen dragit iväg, tvärstannat & vägrat gå fram osv.

Hästar är djur och sånt kan faktiskt hända; de kan ändra beteende. Hela deras värld ändras när de säljs! Nytt stall, ny ägare med annat kroppsspråk, ny foderstat, ny hage, nya kompisar, helt andra rutiner osv.

För våran del löste vi det så att jag åkte dit en gång, red hästen först och sen red köparen efter & jag hjälpte denna hur dem skulle lösa det. Efter det var det inga problem & nu fungerar det bra :)


-Konstigt dock att du inte fått något svar från säljaren .. Jag tar själv emot hästar på försäljning och skulle någon höra av sig & inte vara nöjd med sin nya häst så är iaf jag väldigt angelägen om att hjälpa till.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Fast en senskada kan ju uppkomma på många sätt? Min häst har en nu och den har han skaffat sig själv i boxen.
 
Sv: Reklamera eller inte?

Vid en veterinärbesiktning gör man böjprov, men man klämmer även på senor och muskler och letar efter saker som är avvikande. Visst kan det vara så att hästen har haft en uttröttning på senan redan vid försäljningen, men en sådan hittar man inte, om man inte ultraljudar. Och det är ju inte praxis någonstans att göra sådan besiktning vid köp. Hade hästen haft större skador, t ex en senskada under utläkning, så tar det dels väldigt lång tid för sådana att läka, och dels kan man ofta se/känna förändringar/ömhet under lång tid efter. Vilket jag förstår inte varit fallet enligt besiktningen som varit u.a.

En senskada, liten som stor, kan komma plötsligt. Det kan vara för djupt underlag för en häst som inte är van. Det kan vara bus i hagen, halkat i leran, slag på senan, rullat fast i boxen, you name it! Det kan också vara så att hästen gick från att bli riden 4 dgr/v till att den i och med flytten till dig reds 5 dgr/v.

Hursom fanns ingen påtaglig skada då du köpte hästen. Den har skett hos dig. Shit happens. Jag hade lagt krutet på att rehabilitera hästen istället för att leta syndabock och reklamera.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: Unhappy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 793
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 933
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp