D

dressyrryttare

Nu när det ösregnar ute, går min häsr ut, inpackad i både vanligt täcke och regntäcke. Mest står han och tittar i hagen och ser mest uttråkad ut.
Tror ni hade blvit "gladare" av att komma in efter lunch sådanan här dagar?
 
Nej, vad ska han titta på där? :confused: Boxväggen? Är han ute så ser han iaf vad som händer omkring sig, en häst som står inne har ännu tristar än en som är ute hela dagarna.
 
Kan bara svara för mina egna fåntrattar.

De går ute, har en fin ligghall ca: 80 kvm.
Varmt, gott och rent.

Först hade de bal i hagen så de kunde äta ute när de ville, men i detta j*kla regnväder blir balen förstörd och jag väljer att lägga in hö istället, i deras hall.

Jag kan ju tillägga att jag hade samvetskval för att jag tvingade dem vara ute iom. balen, och de var ju tvungna att äta!

Så, då började vi lägga in hö.
Vad gör de?
Äter upp, och går UT o ställer sig igen! I ur och skur!

De har rejäla utetäcken och blir inte blöta undertill, men ändå!

Här blåser det alltid om det inte stormar, ändå är de ute!

Så väljer de.

Fåntrattar-som sagt.

:smirk:
 
När mina hästar förut bodde i ett annat stall än nu, så var de som dina, limmade på grinden tidigt på em varje dag så fort gräset försvann. Det för att jag kunde inte ge dem foder i hagen.
De gick ut tidigast 08.00, och ville sedan in runt 13.00, ibland tidigare.

Nu har jag bytt stall, och de får lunchhö utomhus.
Nu går de ut vid 06.00 - 07.00 med morgonhöet i hagen, och de står sällan vid grinden och väntar när de ska in vid 16.30 snåret. Trots att det inte finns gräs längre!

Så om du ger din häst rejält med hö utomhus, så kanske även den vill vara ute längre om dagarna?
 
min ponny var sådan han avskydde (gör fortfarnade) allt vad regn och blåst är
Ösregnade det gick han inte ut alls och var de bara "dåligt" kom han in vid lunch.
 
Jag tror inte hästem mår varken sämre el bättre av att komma in. Den lär ju ändå bara stå still och titta i väggen om den står inne. Då kan den ju lika gärna stå i hagen och titta på vad som händer runt omkring.

Vårat varmblod kan enstaka gånger stå vid grinden och tydligt visa att hon inte alls trivs med vädret. Men det är om det blåser storm och/el regnar småspik. Ponnyn bryr sig inte oavsett vad det är för väder.

Ge hästen hö ute (om den inte redan får det) så har den nåt att göra. Om den redan får det och ändå ser uttråkad ut så släng ut stora grenar att gnaga på. Har den kompisar i hagen?
 
Hästen jag tar hand om hatar regn, blåst och dåligt väder.
är det lera utanför dörren står hon som fastvuxen i dörrhålet och bara blänger på eländet :angel: :smirk:
Såå när det regnar står hon i hagen och ser allmänt ledsen ut..En del dagar tar jag in henne tidigare för hon gillar verkligen inte att vara ute då..Så varför ska hon behöva stå där ute i hagen..?Nej hon får komma in i värmen :love:
 
Jag är ju av den åsikten att hästar bör få vara ute så mycket så möjligt. Visst kan de stå ett tag vid grinden och hänga men det är oftast när jag är ute på gården eller för sova en stund. Hur hästarna beter sig beror väl mycket på vad de är vana men mina 3 vill vara ute. Här är det fri tillgång på hö, lite skog som vindskydd som gäller. Täckade går de bara om den är rena snöstormen. Ingen av dem gillar täcke ute (med täcke ute rör de sig som de skulle vara stelopererade alla 3 om de rör sig över huvudtaget) men sätter utan protester på sig ett fleecetäcke när det kommer in om de är blöta.
 
nej, jag tror inte han blir gladare. hur kul är det att stå i en box timme efter timme. ute så händer alltid någonting så han kan alltid titta på sakerna som händer runt omkring.
våra hästar går inte inpackade i någonting och även om de ser lite uttråkade ut blir det bara ännu värre ungefär fem minuter efter att de kommit in i stallet om vi skulle ta in dem... :smirk:
 
Min kommer alltid ut, men ösregnar det och inte ger med sig får dom ofta gå in några timmar tidigare, det brukar dom uppskatta... :)
 
Vissa hästar gillar inte regn och blåst, andra bryr sig inte så mkt..... Brukar ta in mina tidigare om det regnar väldigt, det brukar dom uppskatta. Ute står dom bara och ser ledsna ut efter ett tag, även om dom har täcken och hö. Speciellt gammelhästen visar att han vill gå in.
 

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 461
Senast: Tonto
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp