regn, regn och mera regn

Det blir inte så lerigt här men ridbanan fungerar inte när det regnar flera dagar på raken.

Jag avskyr dessutom regn så regndagar får de mat och ev täckesbyte.
 
Nu har vi inte haft så fasligt med nederbörd hos oss, dom dagarna det har regnat har grusvägarna blivit mjuka så man kan göra annat än skritta ute (har dåligt med bra ridvägar) så det uppskattas!

Jag tycker det är värre som det är nu, fruset och stenhårt överallt ute inkl ridbanan. I manegen några kilometer bort som vi i vanliga fall är flitiga besökare i under vinterhalvåret håller på byta underlag så där kan vi inte heller vara just nu.

Jag längtar efter en riktig vinter så man kan vara ute och galoppera längs vägarna varvat med träning i manege :)
 
Här har det bara regnat enstaka dagar så det är inte så stort bekymmer. Jag rider i ridhuset om det vräker ner, regnar det bara lite grann kan jag rida ut eller på banan också.
Hagarna brukar inte bli jätteleriga utan mest vid grinden, då brukar vi använda en annan grind. Men det är klart, när det är lerigt mest överallt så är det ju svårt att få helt lerfritt. Har täcken med hals så blir det inte så mycket att borsta bort.
 
Har ridhus och en anlagd ridväg som håller mot typ allt vatten i världen så det enda som blir är att variationen i uteridningen är noll trist m samma runda men det är som det är. Utebanan är plaskvåt och klättervägarna oridbara
Jag bor inte så långt från dig och den senaste tiden tycker jag att det har varit ganska varmt. Jag har hästen hemma utan tillgång till ridbana. Om jag vill rida på ridbana så är det ett par km hemifrån och där brukar jag rida ngn gång per vecka. Annars rider jag i skogen. Då spelar det inte mig ngn roll om det regnar eller inte. Jag rider ändå, i alla fall om det är någotsånär varmt.
 
Jag bor inte så långt från dig och den senaste tiden tycker jag att det har varit ganska varmt. Jag har hästen hemma utan tillgång till ridbana. Om jag vill rida på ridbana så är det ett par km hemifrån och där brukar jag rida ngn gång per vecka. Annars rider jag i skogen. Då spelar det inte mig ngn roll om det regnar eller inte. Jag rider ändå, i alla fall om det är någotsånär varmt.
Ja varmt är det men det regnar ju varje dag?
 
Jag har en unghäst, så hon rids inte alla dagar, och därför kan jag utan större dåligt samvete låta henne stå om det är någon dag när det verkligen bara öser ner regn och är snålblåst. Jag tycker personligen att blåsten egentligen är värre än regnet, och får man då båda på en gång är det ingen höjdare.

Annars har jag täcke på hästen för att undvika att komma till en dyngsur och lerig häst som det tar flera timmar att få ren (typ...) och försöker tänka på varför jag egentligen gör det här, nämligen för att jag älskar hästar och älskar att rida. Ridbanan blir ofta under all kritik vid dåligt väder, men i skogen går det för det mesta bra att rida, så då försöker vi hålla oss där istället. Jag har heller inget ridhus, eller möjlighet att ta mig till ett, och måste alltid rida ensam.

Förr om åren när jag fortfarande tävlade var det enligt mig lite lättare att hålla motivationen uppe, för då fanns det alltid roliga träningar och tävlingar att se fram emot. Nu är det givetvis meningen att jag och unghästen ska komma dit vi också, men vi är inte där än, och i alla fall jag har lätt att tänka på allt negativt med hösten/kylan/regnet/leran/blåsten och allt positivt med att stanna hemma under en filt när jag egentligen inte "måste" rida. När jag väl är i stallet och rider bryr jag mig inte om regnet, så det är den där sparken i baken medan jag fortfarande går hemma och drar mig som behövs.
 
Hur hanterar ni häst livet när det dag efter dag öser ner regn som gör hagar, ridbanor och ridvägar till gyttja?
Har inte ridit på 4dagar pga regnet nu, all motivation är i botten och har inte ekonomi till att köra iväg till ridhus varje dag.

Hur klarar ni av vätan som är perioden höst-vinter-vår?

Alltså jag har aldrig fattat det där! Det regnar ju inte 24/7, iaf har det aldrig gjort det hos mig :p Men visst kan det vara så att det regnar den timme jag vill rida, och då antingen struntar jag i det (jag ryser av att blöta ner "finläder" som träns o sadel :o) eller anpassar mig, typ rider barbacka en sväng i grimma eller något.

Jag hanterar lera genom att:
* klippa av svansen: ska försöka låta bli i år, den har nästan hunnit växa ut till normalkort längd sedan förra hösten då den blev lite väl kort...
* klippa hästen: HELA underredet sas inkl ben o sånt = allt torkar direkt
* rider utan skydd i blött väder: gör jag iofs rätt ofta annars också
* har bra lösning för ut-insläpp: tar ett kliv ut när jag öppnar dörren och sedan går de lösa direkt in/ut
* har en plan för täcken på/av o var de ska hängas upp
* värme i sadelkammaren såklart så grejer torkar

Och sen så ska vi ta tag i o dränera hagarna ordentligt.
 
1 km grusväg t ridhus så dit e d ju framkomligt, i värsta fall kan jag lasta o köra dit. Min e dock extremt opåverkad av om hon får stå nån vecka, man kan typ hoppa upp barbacka ändå och bara rida iväg.
 
Här är hagarna hemska - inte mycket att göra åt att det kletar vid öppningarna. Resten av hagarna är rätt OK om än blöta. Funderar på att släppa några i sommarhagarna i någon vecka till, det är ganska gott om gräs i båda beteshagarna.

Grusvägen här är jättefin att rida på, perfekt underlag. Paddocken är det heller ingen fara med: om det är riktigt störtregn i flera timmar så kan det bli vattenpölar, men någon enstaka timme med uppehåll gör att det rinner undan. Väldränerat. Även med vattenpölar så blir det aldrig djupt eller kletigt, så alltid finns det någon del av paddocken som är fullt ridbar. Man får lägga volten någon annan stans än där det är mest vatten. Jag har 25X55m paddock så det finns tillräcklig yta.

Skogen ger jag mig inte ut i nu, dels eftersom det är för blött så jag skulle rida sönder marken, dels för att det förekommer jägare såhär tidigt in på älgjakten även om två av de lokala jaktlagen har "skjutit fullt".
 
Hur hanterar ni häst livet när det dag efter dag öser ner regn som gör hagar, ridbanor och ridvägar till gyttja?
Har inte ridit på 4dagar pga regnet nu, all motivation är i botten och har inte ekonomi till att köra iväg till ridhus varje dag.

Hur klarar ni av vätan som är perioden höst-vinter-vår?

Våra hagar är helt lerfria! Även ridvägarna. :) ridbanan är tung på vissa ställen dock.. Grusvägarna är fantastisk fina av allt regn!
 
Ridvägarna är det ingen fara med här utan de håller sig bra trots massa regn. Hagen är lerig men bara i ytan. Hästarna blir leriga max ett par cm över hoven efter en hel dag ute och det är bara vid grinden och matplatsen det är så. Resten av hagen är fin så det kommer undan om de vill :) Men vi har tyvärr ingen ligghall så det får komma in på natten för att torka om fötterna och få chans att ligga torrt. Men de går ute 15-16 timmar ändå. Ridbana och ridhus finns inom 5 km räckhåll men har inte tid och ork att lasta och åka. Tar hellre på mig regnkläder och rider ut som vanligt och tränar på grusvägen. Har mina två hästar hemma på gården så skötsel tar knappt någon tid alls även fast de är inne vissa nätter. Täcken används inte så ofta då det är håriga islandshästar jag har.
 
Hur hanterar ni häst livet när det dag efter dag öser ner regn som gör hagar, ridbanor och ridvägar till gyttja?
Har inte ridit på 4dagar pga regnet nu, all motivation är i botten och har inte ekonomi till att köra iväg till ridhus varje dag.

Hur klarar ni av vätan som är perioden höst-vinter-vår?

I stallet jag står i nu har vi rätt leriga hagar. Ridbanan har klarat sig hyffsat men jag håller mig mestadels i ridhuset då jag är ute rätt sent och vår ridbana är något hård då bla traktorn åker över där flera gånger dagligen..

I vårat nya stall (dit vi flyttar i helgen) så har både ridbanan och hagarna klarat sig bra från lera, trots mycket regn. Dom har gruset in/utgångarna i hagarna och har bra underlag på ridbana som hjälper vattnet att rinna undan. Ridvägarna är annars perfekta nu då det är lite fuktigt på marken!
 
Vädret ser ut att gå mot det bättre igen här ^_^, är dock strandsatt till att rida på grusvägen då ridbanan/gräs är för hal och åker kanterna är för gytjiga för att rida längst.
 
Mina hästar går i lösdrift och har stora uppgrusade områden samt betonggolv inne i sina ligghallar. De är sällan leriga, blöta blir dom -envetna islänningar- som dom är men annars som mest lera på hovarna. Det är skönt! Har ju kostat en del att grusa upp och gjuta betong men jag vill inte de skall behöva leva i lera. Vi har paddock och rundpaddock som blir blöta i regn men torkar upp fort o aldrig några stora vattenpölar i.

Om det hällregnar så rider jag oftast inte, kan gärna ta in o pyssla eller trickträna i stallgången/i en box. Om det bara duggar eller sporadiska skurar så tar jag på softshellridbyxorna och regnrocken o rider ut! Håller mig på vägar som tål ridning trots blöta, dvs grus, asfalt och preparerade skogsvägar. Funkar finfint! Om man dessutom rider på lite och har sällskap så hinner man inte märka regnet! Det kan tom vara kul att rida i regnet! Men då rider jag oftast bara en.häst, så får man gå in o byta kläder efteråt. Jag tycker inte det är kul att rida i paddocken vid regn. Har ett ridhus ca 3km bort som vi kan hyra in oss i enstaka gånger när andan faller på, men det måste "bokas" innan med ägarna o då känner jag mig besvärlig så jag undviker göra det för ofta.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 637
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 681
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 135
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp