Regn och ont i ryggen

Agent Orange

Trådstartare
Det har ju som nog de flesta märkt regnat IHÅLLANDE i två dagar nu.. Iallafall här i smålandia. Är idag bara 10+C.. Usch och fy! Märkte idag att min pålle som är 17, hade mycket ont i ryggen när man drog med handen längs ryggraden... Han har aldrig förr haft minsta tillstymmelse till ont i ryggen, inte ens efter en mycket illasittande sadel...

Min fråga till er är nu, brukar era hästar också få ont i ryggen när de stått ute länge i regn? Kan det vara så att han är lite extra känslig pga av sin ålder? Eller bör jag fundera på om det är något allvarligare som hänt?

Orolig...

Sv: Regn och ont i ryggen

Hej!!
Visst kan dom få ont i ryggen om dom står och fryser då dom spänner sig. Vi har en 17:åring oxå i stallet och hon måste täckas vid ihållande regn, ett tunt regntäcke så att hon håller sig torr.
Mvh Jenny!!

Jag har en fryslort, han reagerar som din efter några h i ihållande regn. De andra två börjar inte skaka lika 'tidigt' som honom, och klarar ett längre tags skakande innan de ömmar i ryggen. Men om de en heldag stått i ösregn, dvs blivit genomblöta in på skinnet utan en chans att torka upp, och skakat timme ut och timme in - ja då reagerar de med i ryggen. Dock inte lika mycket/lika länge som valacken.

Ofta blir de mer känsliag med åldern ja. Ryggontet brukar vara ett resultat av att de står och kurar och skjuter upp ryggen, och skakar för att via muskelaktiviteten få upp värmen. Grejen är den att timmars skakande ger - träningsvärk.

Så, jag tycker inte du behöver oroa dig för något allvarligare, men att du bör ge din herre ett regntäcke när det regnar ihållande och är 'kallt'. Det finns trevliga, tunna regntäcken som är så pass tunna, andas och är solreflekterande, dvs som man kan lägga på 'om utifall att' de där dagarna det är tveksamt väder med. Utan att man riskerar att de blir för varma om solen kikar fram. Annars så duger vilket ofodrat regntäcke som helst bra, fast då kan det blir svettigt för dem om vädret vänder och solen börjar gassa, så man får avgöra lite utefter hur frusen hästen är, hur stor risk det är för regn och vilken möjlighet man har att 'passa' hästen/vädret.

Midsommardagen var det 11 grader varmt när vi släppte ut och sedermera blev det ihållande dagsregn. Våra hästar hade regntäcken hela högen. Min dam är 23 och stallkompisens är 26 och 12 (12-åringen tränas rätt hårt och tävlas) Stallkompisens hästar är tunnhudade och tunnpälsade, så det syns om de fryser.

Min travare blir jätteöm efter några timmar i regn om han inte fått täcke på sig. Han fryser sällan på vintern (enl. ägaren) men just regn är han väldigt känslig för. På med täcke så ska du se att det blir bättre.

Tack för alla svar.. Är genast lugnare.. Åkte upp i natta och tog in pållen och ryggen var inte alls öm på morgen.. SKÖNT! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var min 2-åriga valack fruktansvärt öm i ryggen, främst över länden/korset. Det har regnat hela dagen och...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag stod och borstade och kände över min ardennertjej som är 1 år gammal så märkte jag att hon var öm i ryggen.. ja la ett fjäderlätt...
Svar
9
· Visningar
1 941
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka