regler vid prov/kvallopp i monté!??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare mariamadelene
  • Startdatum Startdatum
M

mariamadelene

funderar om man behöver licens för att rida prov och kvallopp i monté? var kan man läsa om regler för detta?

mycket tacksam för svar.

Sv: regler vid prov/kvallopp i monté!??

Ja, du behöver licens för att rida prov-/kvallopp.

På vissa banor kan man få köra provlopp om man HAFT tävlingslicens men det gäller inte kval.

Sån info borde väl stå i licenshäftet eller tävlingsreglementet?

Sök på www.travsport.se under blamketter så hittar du mycket nyttigt. :idea:

På vissa banor kan man faktiskt få köra/rida provlopp utan licens, just för att man ska få erfarenhet nog för att kunna ta licensen.
Så mitt råd är att höra med den bana det gäller, hur de gör.

Då ska du ha påbörjat en licenskurs, dvs inskriven på hemmabanan & startpersonalen ska vara informerad att man kör licenslopp pga att dom ska kunna ha extra koll och det är xtra provstarter

Det måste man väl ändå inte, åtminstone inte överallt. Jag har då kört en hel del provlopp och har aldrig gått nån licenskurs.

på min bana behöver man inte ha licens för att köra provlopp.. vet flera som kör som inte har licens (och dom är inte speciellt duktiga heller, så de blir ett mindre kaos ibland :rofl: ) och i höstas var dom på mig att köra några provlopp och jag har heller inte nån licens :smirk:

Annars så brukar det ju vara så att licens=försäkring. Hos oss behöver man varken tränar-kör-eller monté licens men då tillhör vi inte nån av dom tävlingsberättiga banorna

Nej, man måste inte ha en licens för att köra. Och man kan ha en egen försäkring som täcker olycksfall.

Nej, man måste inte ha en licens för att köra. Och man kan ha en egen försäkring som täcker olycksfall.

Är du inte lite kortfattad nu? Eller har du kollat upp sen sist du svarade i tråden?

För att köra Kval som TS också frågar om måste du absolut ha licens.

Och på VÅR bana måste man numera (åtminstone de senaste 10-15 åren) ha eller haft licens för att få köra provlopp. Alltså varierar det.

Alltså jag svarade ju Nilema om det med försäkring... och har man en egen försäkring så är det ok att köra med i provlopp.
Provloppen skall vara i utbildnings syfte både för hästar och kuskar... Så vad jag har förstått så gör de banor fel som nekar licenslösa att köra provlopp. Men det är ju faktiskt så att alla banor tyvärr inte vill att man ska köra provlopp utan licens... frågan är ju bara när skall dessa personer få erfarenhet av att köra i med flera hästar på banan??
Kval vet jag att man måste ha licens för att köra.

Provloppen skall vara i utbildnings syfte både för hästar och kuskar... Så vad jag har förstått så gör de banor fel som nekar licenslösa att köra provlopp.

Orutinerad kusk med orutinerad häst=kaos
I Boden får du inte köra provlopp om du inte har licens eller påbörjat en licenskurs. Men tydligen olika från bana till bana.

Nån koll på hur mkt vana den som ska köra borde startpersonalen iaf ha.... kan ju sluta hur som helst annars.
Oftast har man ju åtminstone tränarlicens om man har travhäst eller kanske jobbar åt en A/B tränare så man har körvana. (då går dennes försäkring in vid ev. olycka, om dom inte ändrat)

Jag har inte körlicens men hade tränarlicens dom få gångerna jag körde provlopp. Överlät det dock oftast till ordinarie kusk då provloppen var en test på träningen.
Vi har dock ingen tävlingsbana utan en träningsbana. Men provloppspersonalen har full koll på alla och är du orutinerad så löser dom det på lämpligaste sätt, gäller även dom som kör provlopp för licens. STC har godkänt att man får köra 10 av 15 provlopp på "vår" bana

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Miingla
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar