Regler på ridbanan?

Sv: Regler på ridbanan?

Det är just på grund av olycksrisken som vi har som regel att man logerar ensam på banan!

Litet barn med liten ponny går ner på ridbanan och ska longera, på banan rider två lite större barn, liten ponny börjar bocka och fara runt som en galning, de övriga två ger sina ryttare varsin fin avsittning och sedan var det tre lösa hästar på byn, självklart hade de inte stängt grinden. Alla klarade sig utan skador.

Sv: Regler på ridbanan?

En sak ni glömmer är säkerheten!

Tänk på vad som kan hända, den longerade hästen sliter sig och springer runt med 8m lina efter sig :eek:

En av ryttarna trillar av och hästen springer mitt in i longeringen :eek:

Jag ser helst inte att någon rider när jag ska longera och rider helst inte om någon annan blir longerad.
Undantagen är när det är två stabila hästar som känner varandra, hade aldrig gjort det om det/de andra ekipagen var okända för mig.

Jag tycker att tjejen i fallet gjorde rätt som inte lät er rida där även om konsekvensen blev aningen fel men tänk om det gått rent åt skogen istället.

Det är viktigt att ha tydliga regler för longering men det är tyvärr många som glömmer bort det. Reglerna bestämmer varje ridbaneansvarig själv.
Reglerna finns ju pga just säkerheten, men man måste kunna vara flexibel också och rucka på reglerna ibland. Ett exempel tex om man är på banan ensam för att man har en galen unghäst, så måste man kunna be folk vänta en stund om man anser att det är klart olämligt med fler på ridbanan. Nån gång tex har jag ridit unghästar som ej gått att styra och bett de andra att jag måste få hålla mig på spåret i vä varv när jag ska galoppa och det har aldrig hittills någon gång varit på problem under mina ca 30-talet år som ryttare. Bara man frågar och pratar med varann brukar allt kunna lösa sig, men normalt så är det viktigt att alla följer de regler som finns om man inte säger nåt annat.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 024
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar