Sv: Regler om skoning?
Oj vad jag hade problem med det i sommras! Helt plötsligt flög dom bara av och hovarna gick sönder ordentligt!! Skodde om han redan efter tre veckor och då sa hovslagarn att han knappast var verkad innan (vilket kanske var en del i orsaken) men på kvällen efter hade en sko lossnat!! Den sattes på, ej av hovslagare, men morgonen därpå var den borta igen. Som man svor. Tror att han tappade varje sko två gånger, alltså två tapp/hov totalt om det inte var mer...
Han fick ha boots på sig hela tiden förutom inne i boxen och jag tejpade med silvertejp efter tips, fast det funkade väl sisådär... Det var som om han vred loss skorna och då han var broddad gick det ju ännu lättare. Att brodda av var ingen möjlighet då, då vi bara körde på gräs. Ett förslag vi fick var att ordna skor med sidokappor istället så de var svårare att vrida av. Vet inte hur din häst får av dom men det kanske kan vara nåt?
Sen så kan ju dålig hovkvalitet komma från dåligt foder långt tidigare, när det dåliga vuxit ner. Så det kan ju vara en period som du vet med dig att fodret vart dåligt/sämre för en tid sen? Då går det ju förhoppningsvis över. Det kanske skulle funka att ha honom barfota nu, för det är väl ett tag kvar tills tävlingarna börjar även söderut (?), och verka regelbundet men ganska snara mellanrum och få ordning på dom och sen sko igen. Fast håller de inte för att spika skor i kanske dom håller dåligt för att gå barfota med...?
Det är ju i alla fall inte mitt i tävlingssäsongen nu som tur är!!