Regler om skoning?

Ryver

Trådstartare
Någon som vet om det är tillåtet att tävla med easy boots?
Vet ni om de tål tuffa tag som maratonkörning?
Är snart desperat, då jag har sååå mycket tappskor!

Sv: Regler om skoning?

Risken finns väl att inte boots sitter kvar om inte ens fastspikade gör det! :D

Dom tål tuffa tag och jag tror dom faktiskt inte åker av i första taget heller, iaf inte Easy boots epics?!

Kolla här om du kan hitta nått:
http://www.naturligahovar.se/

/L

Han har aldrig trampat av sig någon sko när han rids/körs. Det är i hagen dom åker av. Tanken är att han ska gå barfota och bara ha på dom vid arbete.
Är osäker på om de är godkända att tävla körning med? Tror bara att det står i TR att hästen ska vara skodd.

Nej det är inte ok att tävla med easy boots, hästen måste vara skodd. Om jag var du skulle jag byta hovslagare. Jag hade själv stora problem med tappskor och trasiga hovar tidigare. Men med en super hovslagare som varmskor och vi skor var 5 vecka så har jag nu superfina hovar och slipper oroa mig för om jag kan träna el inte. /M

Ja, jag kanske skulle överväga det. Det konstiga är att han inte har tappat de innan.Det började för några månader sedan.Vi har provat att tårikta fram och korta bak, boots i hagen men det hjälpte inte.
Det är lite känsligt att byta när man känner hovslagaren väl!
Jag funderar på att testa flappskor men nackdelen är att det inte går att brodda i trakterna.

Oj vad jag hade problem med det i sommras! Helt plötsligt flög dom bara av och hovarna gick sönder ordentligt!! Skodde om han redan efter tre veckor och då sa hovslagarn att han knappast var verkad innan (vilket kanske var en del i orsaken) men på kvällen efter hade en sko lossnat!! Den sattes på, ej av hovslagare, men morgonen därpå var den borta igen. Som man svor. Tror att han tappade varje sko två gånger, alltså två tapp/hov totalt om det inte var mer...

Han fick ha boots på sig hela tiden förutom inne i boxen och jag tejpade med silvertejp efter tips, fast det funkade väl sisådär... Det var som om han vred loss skorna och då han var broddad gick det ju ännu lättare. Att brodda av var ingen möjlighet då, då vi bara körde på gräs. Ett förslag vi fick var att ordna skor med sidokappor istället så de var svårare att vrida av. Vet inte hur din häst får av dom men det kanske kan vara nåt?

Sen så kan ju dålig hovkvalitet komma från dåligt foder långt tidigare, när det dåliga vuxit ner. Så det kan ju vara en period som du vet med dig att fodret vart dåligt/sämre för en tid sen? Då går det ju förhoppningsvis över. Det kanske skulle funka att ha honom barfota nu, för det är väl ett tag kvar tills tävlingarna börjar även söderut (?), och verka regelbundet men ganska snara mellanrum och få ordning på dom och sen sko igen. Fast håller de inte för att spika skor i kanske dom håller dåligt för att gå barfota med...?

Det är ju i alla fall inte mitt i tävlingssäsongen nu som tur är!!

va?, du får väl visst tävla med easy boots.

Jag har tränat maratonhinder med boots, och det gick då bra.

med Epicsen då, för de sitter Alltid kvar :) /jenny

Jag kan inte svara på om du får tävla med dem, men jag kan rekommendera dojorna.
Det är lite knepigt att få på dem i början, innan man får in vanan, men sedan är det inga problem.
Min häst var lite snubblig första gångerna, men det gick snart över.

Nej det är inte ok att tävla med easy boots, hästen måste vara skodd. Om jag var du skulle jag byta hovslagare. Jag hade själv stora problem med tappskor och trasiga hovar tidigare. Men med en super hovslagare som varmskor och vi skor var 5 vecka så har jag nu superfina hovar och slipper oroa mig för om jag kan träna el inte. /M

Inte ok vad menar du med det, är det förbjudet då??
Fast i distans måste ju hästen vara skodd :crazy:

/L

Annat i maraton. Men på riksfinalen 2004 vet jag en som körde maraton med "sånna där skor", för det såg så kul ut när han hade tennissockar innanför för att inte skava tror jag... Men kan ju ha varit nån dispens eller ändrade regler nu, eller olika för vilken klass man kör.

inga boots. bara nakna små fötter.

jag fick pressa igenom henne på vetbesiktningen eftersom veterinären som enligt mig : inte kan ett skit om hästar eftersom han är mer eller mindre rädd för dem (men han e billig) anklagade mig för total idioti för att jag dragit av skorna på våren innan tävling.

Till saken hörde att jag hade kört hästen i vagn 1 mil på grusväg TILL tävlingen dagen innan, men enligt vet så var det djurplågeri att inte a skor på när jag skulle köra i ridhus! Hon gick igenom efter tjat o bråk, jädrans veterinär. Hon fick en 7:a eller 8:a på gångarter och 97 p i dressyren samma dag :) och det är en travare jag kör. *stolt*

Jag vill gärna ha hästar barfota 2 månader om året för att hovarna ska bli fina och hårda efter skornas skadliga verkan. Ser redan nu hur sulorna gör att hovarna luktar lite grann sura och blir mörkare och porösare. Längtar till våren!

/jenny

Hoppas jag minns det rätt nu.

Enligt TR så ska hästar som körs i delgrenen maraton vara skodda på alla 4 hovarna. Ingen dispens lämnas. Om det ska vara järnskor, PG skor, flappskor, softstep, eller boots, framgår inte.

vad är softstep?

Jag gillar inte den delen i tr, tycker synd om shettisar o andra småponnyer som funkar bra barfota, man har ju bättre grepp utan skor än med skor utan broddar.

Har ni broddar runt om i maraton som går i tex sandskog?

/jenny

Det är därför man broddar ju! Maraton kan gå på många olika underlag och då är det inte lämpligt att inte sko. Vill man inte sko får man avstå från maratonmomentet.

Jag ansåg inte att man behövde broddar i tex stöcke.. hade du broddar då?
Jag hade extra grip på mina, skodde med travskor efter barfota perioden nämligen, så jag hade ju lite greppeffekt.
Kanske hade jag vunnit med broddar, NOT!
/jenny

Har ALLTID broddar, även rötter kan vara hala och greppar bättre med brodd. Vet ingen häst som klarar den träningen som krävs för att kunna orka med maraton utan att vara skodd. Dom blir ömfotade och en ömfotad häst får andra problem pga spänningar.
På tävling kan man aldrig veta vilket underlag det är på sträckorna och det är inte kul att köra en oskodd häst på stenig grusväg. Själv har jag även sulor på under tävlinssäsongen el equi pac i hovarna för att skydda sulan. I maraton utsätts hästen för stora påfrestningar och det är vår skyldighet som kuskar att göra förutsättningarna optimala för våra hästar.
Det finns massor av diskutioner som är intressanta på aftonbladets ridsportssida om skodda och oskodda hästar.
Har även mycket svårt att förstå att 2 månader utan skor skulle göra annat en att förstöra en hoven som hovslagaren har jobbat med att få så bra som möjligt. Vet ju hur slitna skona är efter 5 veckor! Man vill ju sko ofta för att behålla hovens vinklar för att slippa onödig belastning.
/M

Liknande trådar

Tävling Någon som vet om det är tillåtet att tävla med barfotaboots i hoppning och fälttävlan? Som jag tolkar TR så kan jag använda...
Svar
6
· Visningar
3 250
Senast: Lella
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 947
Senast: Intejag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar