regler för avel???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lizzi Eres
  • Startdatum Startdatum
L

Lizzi Eres

vilka regler finns för att få annonsera ut en hingst till betäckning av ston?
har en ponnyhingst som är korsning med bla welsh.
trevlig svartvitskäck med blå ögon!!
Är intresserad av att sätta ut honom för betäckning om intresse finns.
Måste man premiera en hingst (måste vara renrasig då) och måste man ha löst licens? eller får man använda hingsten till "avel" bara som han är???

Sv: regler för avel???

Oavsett ras på hingsten så måste den dels vara helt frisk. Det får inte finns några veterinära fel på honom som diskvalificerar honom för avel. Sedan måste hingstägaren föra språngrulla och betala SH-avgift för alla ston som hingsten tar emot. Licens och var som språngrullan ska redovisas m m beror på ras på hingsten. I ditt fall skulle jag tro att den hamnar hos SH men det beror på vad han är registrerad som. Enklast är nog att höra med den som utfärdat hans pass om var han kommer att höra hemma.

På Svenska Hästavelsförbundets sida kan du läsa vad som krävs för att det ska vara lagligt att använda din hingst för att ta emot ston för betäckning.
http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp

Sen är det väl så att många kommer idiotförklara dig för att du vill upplåta hingsten för att han har en kul färg. Vi som håller på med avel brukar vara ganska eniga om att hingstar som ska betäcka ska hålla en viss lägstastandard exteriört och gärna prestationsmässigt. Mitt allmänna råd till dig är att du frivilligt låter avelsvärdera din hingst för att i alla fall ha en objektiv "varudeklaration" för stoägarna, så att de vet vad det är du har att erbjuda.

(du behöver inte skriva här i tråden vad din hingst har för egenskaper, det blir för mkt av en "reklamtråd" av det då, och den kommer tas bort...)

hingsten är registrerad som welsh partbreed. pappan till honom är renrasig welsh som är godkänd hingst och är i bruk inom avel

Det är nog ändå en klok idé att låta honom bli avelsvärderad så att HAN som individ kan "varudeklareras".
För stoägare är ju inte bara stam intressant utan även att själva hingsten inte har extriöra avvikelser etc.

Och även om det inte är några exteriöra avvikelser så får man ju en exteriör beskrivning vid avelsvärderingen. Den kan man som stoägare använda för att hitta en hingst som har samma positiva egenskaper som stoet har och att han inte har samma mindre positiva egenskaper.
Man vill ju förstärka det som är bra och försöka kompensera bort det som är mindre bra hos stoet när man väljer vilken hingst som ska ge den ultimata avkomman.

Att pappan till ts hingst är godkänd är ju positivt, grejen är ju att i princip alla avelshingstar är godkända hingstar men det innebär inte automatiskt att alla deras avkommor är bra eller lämpligt avelsmaterial.

vart ska jag vända mig för en avelsvärdering av min hingst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 378
Senast: qitis
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 097
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 911
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka