Regler ang vaccination

nordsvensken

Trådstartare
Vad är det som gäller ang. vaccinering av (aktiva) travhästar? Är det samma som ridhästar, att de skall vaccineras 1 gång/år mot influensa?

Har av en travtränare fått höra att man bara behöver vaccinera en enda gång. Enl denna person så vaccineras hästarna med en spruta influensa+stelkramp i samband med frysmärkningen, och detta räcker sedan hela livet.

I mina öron låter det tokigt! Hjälp mig nu, vad är det som gäller?

Sv: Regler ang vaccination

i sverige är det inget krav på att dom ska vaccinerade men om man ska starta utomlands (t ex i norge så måste dom vara grundvaccinerade + 1 gång årligen)

i sverige är det inget krav på att dom ska vaccinerade men om man ska starta utomlands (t ex i norge så måste dom vara grundvaccinerade + 1 gång årligen)

Väcker denna tråd för jag sökte just på ämnet. Vill bara säga att reglerna just hade ändrats (se datum)
Nya vacc regler enligt www.travsport.se är:

Vaccinationer

Nya rekommendationer för vaccination mot hästinfluensa.

STC har anpassat sina vaccinationsbestämmelser till övriga hästsporter och internationella överenskommelser. De nya reglerna gäller fr.o.m. den 15 november 2006.
Vaccination A bör ej ges förrän hästen är minst 6 månader gammal

Vaccination B 21-92 dagar efter A

Vaccination C 150-215 dagar efter B

Därefter sker revaccination med högst 12 månaders intervall.

Vid utebliven vaccination ges vaccination A. Karenstiden i Sverige för influensavaccin är 96 timmar, men man rekommenderar att inte utsätta hästen för hård ansträngning veckan efter vaccination. I flera EU-länder är det förbjudet att starta häst 7 dygn efter att den vaccinerats.

Väcker denna tråd för jag sökte just på ämnet. Vill bara säga att reglerna just hade ändrats (se datum)
Nya vacc regler enligt www.travsport.se är:

Vaccinationer

Nya rekommendationer för vaccination mot hästinfluensa.

STC har anpassat sina vaccinationsbestämmelser till övriga hästsporter och internationella överenskommelser. De nya reglerna gäller fr.o.m. den 15 november 2006.
Vaccination A bör ej ges förrän hästen är minst 6 månader gammal

Vaccination B 21-92 dagar efter A

Vaccination C 150-215 dagar efter B

Därefter sker revaccination med högst 12 månaders intervall.

Vid utebliven vaccination ges vaccination A. Karenstiden i Sverige för influensavaccin är 96 timmar, men man rekommenderar att inte utsätta hästen för hård ansträngning veckan efter vaccination. I flera EU-länder är det förbjudet att starta häst 7 dygn efter att den vaccinerats.

Innebär detta någon förändring att det nu skulle vara krav på att alla travhästar ska vaccineras?

Nej det gör det inte, klippt från travsport.se:

" Inom travsporten finns inget krav på influensavaccination. Notera dock att för tävling i de flesta länder utanför Sverige gäller vaccinationstvång även för svenska travhästar."

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 242
Senast: canine
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka