Registreringsfrågor om Quarter

alazzi

Trådstartare
Går det att registrera en äldre quarter i efterskott? Vad kan det kosta och hur gör man?
Var kan man kolla om hästen är registrerad?

Sv: Registreringsfrågor om Quarter

Det går men jag tror det kostar lite mera ju äldre dom är.
Sen lär du få påskrivet av hingstägaren och mamman till hästen. Sen även ägarbyten ska med också om du inte köpt den direkt från uppfödaren.
Om hästen är registrerad så borde du fått med reg.papper från den du köpte hästen av. Annars är det nog svårt att få fram papper.
Om du inte kollar med USA om dom har någon häst reggad i det namn som din har, men det är ju inte säkert att det är samma häst för det. Då lär du få tag kopior på regbeviset, där finns kort och beskriving av hästen och utefter det borde du kunna se om det är din häst.. Och då kan du bara göra ett ägarbyte.
Men som sagt..svårt utan regnummer och papper och leta reda på om han är reggad el. ej.

Minst en av de hästar som vi har ringt på har inte varit registrerad, därav frågan.

Övriga hästar vill vi kolla om de är registrerade om det går.

Hej,

Är hästen fyra år eller mera så kostar det 1000 dollar att regga den, är den treåring 500 dollar, en tvååring 250 dollar. Är man inte medlem i AQHA så kostar det ytterligare några dollar, typ 25-30 vill jag minnas.

Du kan ladda hem en sk Registration Application på AQHA´s hemsida. Denna skall fyllas i och skrivas under av ägarna till din hästs föräldrar, alltså hingst resp stoägaren.

Om hingsten ägare inte betalt hingstavgiften så kommer du att åka på ytterligare en avgift där.

Vidare så måste stoägaren ha gjort en DNA typning, -utan en sådan kan man idag inte registrera en ev avkomma. Om stoet inte är typat så blir det ytterligare en avgift (mellan 35-60 dollar) för det (stoägaren måste ju medverka lite där oxå genom att skicka man/svanshår till AQHA).

Vad gäller DNA typning på hingstar så vet jag inte vad som gäller i skrivande stund. Kanske du kan forska vidare på AQHA.

Lycka till!

mvh Eva

Glömde...

För att kontrollera om en häst redan är registrerad så kan du antingen ringa till Amarillo och fråga. Eller om du känner någon som är medlem i AQHA så kan den personen gå in på medlemssidorna på nätet och slå i deras databas.
Man kan söka antingen på registreringsnummer eller namn (delar av namnet funkar också, då får man upp alla med liknande namn).

mvh Eva

Tack Eva :bump: :bow:

Jag hade för mig att det var både krångligt och dyrt att regga en quarter i efterhand och det stämde ju :crazy:

Så lite så,

Ha det bra därnere och pussa lilla söta Marianne

mvh Eva

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Nikan
·
Samhälle Har senaste veckan blivit uppringd av 5 för mig okända nummer. (svarar inte på nummer jag inte känner igen) När jag kollar upp dessa...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 824
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar