Konstiga uppringningar.

Svarar inte när det är uppenbara spamnummer men idag kom det från ett vanligt mobilnummer som inte var registrerat till någon. Engelsktalande från uppenbart callcenter som la på själv. Det var första gången och helt klart konstigt.
 
För ngr veckor sen ringde det säkert 10 ggr per dag under ngr dagar. Svarade några gånger och då var det en engelsk röst som sa att dom ringde från Amazons kundtjänst och att det var ngt fel på mitt betalningssätt. Spärrade och spärrade men olika nummer hela tiden (nummtena var helt normala mobilnr).

Sen slutade samtalen lika fort som dom började.
 
Många svenska "okända" nummer man söker på ENIRO eller om man ringer upp numret och får automat svar från teleoperatören man har på mobilen som säger "Numret finns ej" är från call centers som gömmer sig bakom ett gemensamt huvudnummer, jämför diverse kommunala eller region kontorsnummer så som vårdcentral, socialtjänst eller vilken som helst tjänsteman med eget nummer inom kommun/region, där dessa nummer är nåbara på direkt ringning och via centralbord. Kruxet med Call centers är att man inte kan lista ut numret till centralbordet.
 
Många svenska "okända" nummer man söker på ENIRO eller om man ringer upp numret och får automat svar från teleoperatören man har på mobilen som säger "Numret finns ej" är från call centers som gömmer sig bakom ett gemensamt huvudnummer, jämför diverse kommunala eller region kontorsnummer så som vårdcentral, socialtjänst eller vilken som helst tjänsteman med eget nummer inom kommun/region, där dessa nummer är nåbara på direkt ringning och via centralbord. Kruxet med Call centers är att man inte kan lista ut numret till centralbordet.
Eller så svarar du när du ser att Sven från Stockholm 70+ringer men när du svarar så hör du på rösten att personen som ringer är betydligt yngre och kan inte svenska alls. Eller du ringer upp nummer och den du ringer låter helt förvirrad för hen har inte ringt.
 
Vad som faktiskt fungerat bra för mig när försäljare ringt, är att svara och förklara att jag inte är intresserad, OCH att jag vill att de tar bort mitt telefonnummer ur deras register så att de inte ringer igen.

Jag testade en gång, telefonförsäljaren blev tydligt förvånad men hade visst möjlighet att göra det jag bad om, och sedan var det tyst länge (tills nästa företag började ringa).
 
Jag får i perioder mycket samtal från okända mobilnummer, och det är i nio fall av tio försäljare. Hittar dem inte alltid på hitta eller eniro, men svarar aldrig på okända nummer och blockar alltid om de ringer flera gånger. Oftast brukar det bli så att de ringer från ett nummer, jag svarar inte, blockar och så ringer de igen från ett snarlikt. Svarar aldrig på okända samtal, kollar upp numret i efterhand och gick det till en person som jag tror försökte få tag i mig i ett seriöst ärende så ringer jag upp. Annars utgår jag från att de ringer igen, skickar ett sms eller hade talat in ett meddelande om de ville mig något på riktigt.

Någon gång har jag svarat på ett okänt nummer för att det var ett snarlikt nummer som veterinären har och jag hade satt upp mig på en väntelista för vaccination så det skulle ha kunnat vara dem. Det var någon telefonförsäljare som var riktigt aggressiv i sin framtoning. Jag slängde på till slut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
1 922
Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Kirre
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
26 781
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp