Konstiga uppringningar.

Då så, kan de bara ta vems nummer som utan att vetta vem det tillhör. Man måste ju få lov att svara i telefon.
Ja, dom kan använda vilket nummer som helst och struntar i vem det tillhör bara det är svenskt när dom ringer till Sverige. Ringer du upp numret så är det någon förvånad som svarar och säger att dom inte ringt och det har dom ju inte.

Nej jag är inte rädd bara jävligt irriterande när det är så många spoofing samtal på samma dag. Därför har jag bara så jag hör om det är nummer jag har inlagt i mobilen eller när jag vet att jag väntar samtal där jag inte har numret.
 
Ja, dom kan använda vilket nummer som helst och struntar i vem det tillhör bara det är svenskt när dom ringer till Sverige. Ringer du upp numret så är det någon förvånad som svarar och säger att dom inte ringt och det har dom ju inte.

Nej jag är inte rädd bara jävligt irriterande när det är så många spoofing samtal på samma dag. Därför har jag bara så jag hör om det är nummer jag har inlagt i mobilen eller när jag vet att jag väntar samtal där jag inte har numret.
Ok, har aldrig hänt mig så jag har aldrig kunnat irritera mig på just det. Bara blivit uppringt från dolt eller utländskt nummer.
 
Min man får sms från vår son att han behöver hjälp med lite pengar. Från en kompis telenummer. Synd att sonen befinner sig 10 m bort i huset.
Jag fick ett mejl från en granne att han hade blivit rånad på sitt bankkort och befann sig i något öststatsland .Skulle sätta in det på ett kontonummer .Han ville ha 20 000 .När jag satt och läste mejlet så passerade han utanför huset med sin traktor .Han behövde pengarna för att resa hem stod det :) Var flera som han hade inlagt på sin mejllista som fick samma
 
Jag fick ett mejl från en granne att han hade blivit rånad på sitt bankkort och befann sig i något öststatsland .Skulle sätta in det på ett kontonummer .Han ville ha 20 000 .När jag satt och läste mejlet så passerade han utanför huset med sin traktor .Han behövde pengarna för att resa hem stod det :) Var flera som han hade inlagt på sin mejllista som fick samma
Vår scammer var ganska smart ändå. Han använde sonens namn. Hej pappa, det här är xx. Mitt konto funkar inte. Kan du swisha 4200 kr till min kompis Axxxxxx så får jag dom. "Kompisens" namn var mitt förnamn. En förvirrad åldring kunde mycket väl ha tänkt att det var bekant. Summan var ju inte så stor heller.
 
Vår scammer var ganska smart ändå. Han använde sonens namn. Hej pappa, det här är xx. Mitt konto funkar inte. Kan du swisha 4200 kr till min kompis Axxxxxx så får jag dom. "Kompisens" namn var mitt förnamn. En förvirrad åldring kunde mycket väl ha tänkt att det var bekant. Summan var ju inte så stor heller.
Jag har själv sagt till pappa flera gånger att jag aldrig kommer ringa eller sms om pengar.
 
Man kan ju komma överens om speciella "lösenord" inom familjen.
Så om en ringer en annan frågar man efter lösenordet (eller nåt annat privat som bara familjen känner till).
Skulle man kunna göra, i mitt fall är pappa äldre om än frisk i kropp och knopp så känns det som en risk med att krångla till det med hemliga lösenord eller liknande.
 
Läste nyss bra tips som förtjänar att spridas. :up:

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som ringer och försöker lura dig. Om du pratar med någon på telefon, antingen som ringt dig eller som du har ringt upp efter att du har fått ett sms eller ett mejl, tänk på följande;

● Lägg på om samtalet känns konstigt och agera inte på uppmaningar i oväntade sms.

● Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis Bank-id) på någon annans uppmaning.

● Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

● Var skeptisk – kom ihåg att banken aldrig ringer för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.

Det förekommer att bedragare manipulerar telefonnummer att se som ut som till exempel bankens, polisens eller ett företags. Om du får ett SMS som ser ut att komma från banken, polisen, posten eller någon annan med en uppmaning att ringa upp, tänk då på följande;

● Ring inte upp – Bedragare kan försöka stressa fram ett beslut genom att göra dig orolig.

● Klicka inte på länken – oavsett vad som utlovas

● Var uppmärksam – Bedragare kan manipulera avsändare och hemsidor att se trovärdiga ut.

● Tänk efter och var skeptisk – Bedragare kan utnyttja aktuella händelser för att luras

Källa: Finansinspektionen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
1 922
Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Kirre
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
26 781
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp