Registrering av korsningsföl??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tosca
  • Startdatum Startdatum
T

Tosca

Finns det någon som kan berätta för mig hur det går till när man skaffar pass åt ett korsningsföl? Jag menar då får man väl inget papper från hingsthållaren? Och det finns väl ingen betäckningsrapport? :confused: Bara nyfiken..

Det beror väl på om hingsten är godkänd och har betäckningslicens? Har han det så finns det förstås en betäckningsrapport.

Jag ringde till ASVH och då skickade de en betäckningsrapport till mig som jag skickade vidare till uppfödaren som bara fyllde i och returnerade till ASVH.
Om du inte gör DNA-tester på din häst modern och fadern står de som "Okända" så då är väl betäckningsrapporten mest för att hästen ska få rätt uppfödare och födelsedatum.
Ring till din avelsförening och kolla!
Lycka till

Om du betäcker ett registrerat sto med en godkänd hingst så ska det inte behöva vara speciellt krångligt. I så fall kollar du med både mammans och pappans rasförening vad de har för register som kan passa. Vissa raser, som t ex welsh, har ett part bred-register där man kan registrera korsningar, och då får man även vara med på utställningar och andra aktiviteter med hästen. Det kan alltså vara en fördel att registrera i ett part bred-register jämfört med ett vanligt register för icke stambokföringsberättigade hästar.

Man ska alltid få papper när man betäcker med godkänd hingst, oavsett vad det är för ras på stoet.

Om mamman inte är registrerad och/eller hingsten inte är godkänd blir det krångligare. Om du vill registrera hästen med stam måste man kunna DNA-typa avkomman mot föräldrarna. Är inte föräldrarnas ägare intresserade av att bekosta det så får du erbjuda dem att betala för det. Även avkomman måste DNA-typas.

Alternativet är att regga avkomman utan stam, som okänd. Då räcker det att DNA-typa avkomman.

Jag behövde inte DNA-typa min kille :confused:
Han står utan härstamning, kanske är olika rasföreningar? Reggade honom i ASVH

Till trådskrivaren:

Vad är det för raser på din korsning?

Tack för era svar!

Mitt sto är ett halvblod med full stam, och hon är betäckt med en godkänd connemarahingst. Det är dock min fodervärd som betäckt henne, vi gjorde en överrenskommelse om det. Men det är ju ändå jag som äger henne och är ansvarig för att fölet blir ordentligt registrerat. Nu har jag fått hem mitt dräktiga sto, men när jag frågade fodervärden om pappren från hingsthållaren så sa hon att några såna fick man inte för att det inte var renrasigt... :confused: Jag tyckte det var lite konstigt, för ett halvblod/connemara kan man väl registrera som en partbred? Jag har dock ingen erfarenhet av korsningar så jag har ingen aning om vad det är för papper som gäller osv? :confused: Egentligen skulle fodervärden ha tagit hand om allt det här själv, (och haft stoet under fölning, i princip bara låna mitt sto för att ta fram en avkomma) men sen meddelade hon mig plötsligt att hon inte kunde ha kvar henne, därför litar jag inte riktigt på henne längre... :crazy: Får ringa till hingsthållaren i vilket fall, men jag tänkte nån här kunde upplysa mig lite... :idea:

Då får man ju hoppas att fodervärden också betäckt med den hingst hon påstår...så det inte blir nåt mer kludd. :o

Ring hingsthållaren så fort du bara kan! Berätta gärna hur det går sen. Väldigt intressant. :)

Alla hingsthållare är väl skyldiga att lämna ett betäcknings intyg på varje sto? Har hingsthållaren tagit emot ett sto av annan ras så är han ju ändå skyldig att lämna ett betäcknings bevis. Rätta mig om jag har fel.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer med registreringen men välj vilken förening du vill registrera fölet i och ring och prata med dom eller båda och kolla hur du ska gå till väga, priser osv.

Lycka till

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka