Registrering av föl

Kirre

Trådstartare
Vad händer om man inte gör det? Eller gör det väldigt sent? Händer något mer än att det blir dyrare och man även måste DNA -kolla mot stoet? Vid en eventuell avlivning om den inte är registrerad och har pass?

Blev lite nyfiken då jag känner till en åring som inte är vare sig chipmärkt eller har pass än, ett halvblod med full härstamning.
 
Vad som händer beror dels på rasen och dels vem som "upptäcker" det.
I vissa raser så innebär det att hästen, även om den är renrasig inte får registreras inom rasen. Andra raser går det bra att komma lite när som om man bara vill betala för det.
De största problemen är ju att alla hästar ska ha pass, så utan det bryter man lagen. Blir det kontroll av Länsstyrelsen så får ägaren ett föreläggande om att se till så att hästen får ett pass. Antar att om man inte ser till att ordna det så kan det i förlängningen leda till djurförbud. Men antar att de flesta ser till att få ordnat med pass.
Om den måste avlivas så kan man nog göra det. För har man inte hållit reglerna innan och fixat pass m m så gör man kanske inte det häller i fortsättningen. Går ju att få avlivat av t ex e jägare och bryr man sig inte reglerna så kan man ju gräva ner den själv utan tillstånd. Men det går också att få avlivat om det är av djurskyddsskäl.
Men eftersom den inte haft sitt pass från början så kommer den aldrig att kunna slaktas, utan blir kasserad för livsmedelsproduktion.
 
Kanske är så att dom inte betalat allt till hingstägaren och då kan dom inte registrera fölet:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 316
Senast: ii-ssa
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 814
Senast: MML
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 582
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 721
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp