Regional tävling???

B

Båbbe

Hjälp! Jag fattar ingenting av året proposition. Kan någon förklara vad det är för skillnad på Regional tävling, vanlig tävling, Nationell tävling och World Ranking tävling?

Kan man kvala till SM på Regional tävling? Eller måste man åka till Skåne, Göteborg resp Wången för att kvala för de var de enda nationella tävlingar jag hittade? Jag vet vad det är för skillnad mellan lätt, kval och vanlig tävling. Men vad är alla dessa nymodigheter? Hur kvalar man till Regional? Behöver man kvala till den? Och som sagt: Hur kvalar man till SM?
:confused: :confused: :confused:

Dessutom verkar det inte bli någon tävling på Häringe iår - kommer sakna den för det var verkligen roligt att se alla duktiga ryttare på "hemmaplan"! :cry:

Jag har läst å läst å bara hittat info gällande säsongen 2003... Exakt VAR finns infot?

hej det är klart en djungel...mindotter har tävlat lite grann, man börjar med att t ävla i lättklasser en del klubbar har endast en helg med lättklasser därifrån kvalar man till KM, för att sen rida riktiga klasser måste ekipaget haftöver 5,0 (tror jag) tre gånger det året.För at komma till SM ska man kvala till NM tror jag, kontakta någon tävlingsklubb ex Strokkur, propositionerna för 2004 är inte klara än, de har endast satt ut de större tävlingarna håller på med klubbtävling lycka till

Det är något i stil med det här, rätta mig om jag har fel. Regional tävling behöver man inte kvala till. Man kan kvala till SM på regionala tävlingar, men för att komma med i landslaget måste man kvalat på nationella.

*väntar på rättningskontrollen* ;)

Och jag trodde väl att Vallfari skulle ha en regional tävling på Häringe i vår, dvs Stockholmsmästerskapen. Vi MöRS:are skulle iaf hjälpa till som funktionärer, likaså Stormuriterna trodde jag..? :confused:

/Erica

Ser att du troligtvis har rätt, inget Stockholmsmästerskap. :( Men tydligen är det tärande ekonomiskt så Vallfari kanske inte kände att de hade ekonomin att dra det själva. I framtiden kan vi ju hoppas att det kan bli ett Vallfari-MöRS-ev Stormur Stockholmsmästerskap när vår klubb kommit lite mer på fötterna ekonomiskt. :)

/Erica

:)ja så är det nog, men om man aldrig tävlat ska man börja i lättklasserna iaf. Sen så är det nog så att man måste ha en bra häst för att kunna komma till SM om man nu siktar på det, så den häst man tävlar i från början kanske inte håller hela vägen dit

Nä däremot ska STORMUR ha en Regional tävling enligt propositionen som ligger ute nu! (istället för Stormur vår) Det finns propositioner för alla sorters tävlingar ute nu fram till augusti!

Hmm vad synd att de riktigt duktiga måste kvala så långt bort - då får ju inte vi se dem tävla alls i år annat än på NM... :crazy: Om de nu inte är snälla och ställer upp på Regionala ändå för att visa upp sig för hemmapuliken i Sthlm dvs...

Kanske Häringe ska ha en Nationell som Stormuriterna ska hjälpa till på? *hoppas*

Dessutom verkar det lite knepigt att VAR man kvalat avgör ifall man är med i landslaget eller ej. Det KAN ju innebära att tex segraren i T1 inte kommer med i landslaget för det ekipaget har inte läst på ordentligt och råkat kvala på fel ställe!!! :eek: Eller hade en bättre häst än man trodde i början av säsongen... :p

Nu tror jag du har lite fel. Som systemet har varit innan så KAN man börja i lättklass om man vill. Har man en bra häst eller en ny häst så kanske man tycker att det är ytterst onödigt och ganska taskigt mot övriga ryttare. Jag menar hur kul är det att på första tävlingen ställas mot proffsen bara för att de har en ny häst. Eller mot en väldigt bra häst med en orutinerad ryttare!

Man FÅR tävla i Öppen klass (klubbmästerskap) och Kvaltävling redan från början. Men man MÅSTE tävla i dessa klasser om ekipaget haft över 5,0 3ggr samma år (dvs då får man inte lov att rida lättklass tävlingar längre). I Öppna och Kval tävlingar så kvalar man till Nationella tävlingar. I nationella tävlingar kvalar man sedan till SM. NM står för Nordiska Mästerskapen och är något man rider om man blivit uttagen i landslaget - för det krävs normalt bra prestationer på SM...

Det jag nu undrar är var de Regionala tävlilngarna passar in i detta mönster och HUR man ev kvalar till dessa och vad man kan kvala TILL på dessa tävlingar!

Anledningen till att det blev som det blev med de nationella tävlingarna var att det beslutades att det bara skulle hållas tre nationella tävlingar. En uppe i norr så att folk däruppe inte skulle behöva åka så långt, och en på nya banan i Strömsholm som behövde tävlas på innan NM (men det stod fritt för vilken klubb som helst att arrangera den) och den tredje neråt landet någonstans.

Däremot får ju klubbarna arrangera hur många regionala tävlingar som helst och förhoppningsvis får vi ju se många duktiga ryttare där ändå. :) Sedan vet jag ju inte heller om det är rätt det där med kvalningen så det är möjligt att det blir annorlunda..

/Erica

Hmmm men den 3:e nationella skulle ju gå i Göteborg? Eller läste jag fel då? Strömsholm är ju möjligt att åka och titta på i så fall... :)

Ja vi får hoppas att de duktiga ställer upp i de Regionala istället då! Jag vill ju se Askur, Hrafnfaxi, Hrimnir, Brana, Frami å alla de andra mer än 1 gång ju! :crazy:

Skillnaderna mellan regionala och nationella tävlingar har att göra med hur många kvalificerade domare man har. Vet inte exakt hur det är men det krävs naturligtvis mer för en nationell tävling.

Här är lite urklipp från anteckningar från SIFs höstmöte:
- 3 lokalklubbsdomare dömer lokala tävlingar.
- En regional tävling med minst 3 regionala domare av fem är godkänd för SM kval. Arrangören kan välja om förutom A och B klass även vill ha C klass.
- Det är fortfarande A och B klass på nationella.
- De tre nationella tävlingarna kommer att ligga geografiskt utspritt. En kommer automatiskt ligga i norrland eftersom de fått så långt att åka till tidigare nationella tävlingar.
- För att det ska vara en godkänd World Ranking tävling krävs det 3 nationella domare av fem.

Hela finns att läsa här:
http://www.mokkur.com/hostmote.htm

/Erica

Ehm, fråga inte mig faktiskt, jag vet inte... :o Vad jag har hört så var iaf syftet med en tävling på Strömsholmsbanan att en större tävling skulle hållas där innan NM för att testa banorna, men jag gissar att alla ändringar har en anledning iaf. :)

/Erica

Jag tycker vi i Sthlm (som ändå har de allra flesta landslagsryttarna inom 1 timmes bilväg) har blivit grovt misshandlade i årets prop.! Jag menar av de som kvalar till SM så kanske det är 15-30 st från Sthlms regionen! Ska alla dessa då åka 5-8 timmar för att 2-3 st ska få närmare! Det är ju LÖJLIGT!!!

Dessutom är väl majoriteten av publiken från Sthlm också. Jag tycker det är oerhört trist att inte få se våra duktigaste ekipage alls iår (ok de 2-3 bästa ser vi väl på NM - men alla de andra...)!

Till de regionala tävlingarna kan man kvala på lokalklubbstävling och på kvaltävlingar. På en regional tävling är det upp till arrangörerna om de ordnar bara B-klass eller både B -och C-klass (och till C-klass behöver man ju inte kvala alls). På nationella tävlingar ordnad B -och A-klass.

/Malin

Ja fast enligt proppen verkar det ju vara A-klasser på de regionala tävlingarna också! Men kanske att regionala och nationella tävlingar är mer likställda i status i år. Vart man kan kvala beror helt enkelt på vilka klasser som anordnas å inte på vad tävlingen heter!

Alltså i en C-klass kan alla som vill rida och där kvala till B- resp A-klass. För att få rida B- och A-klass måste man kvala, antingen på kvaltävling, vanlig öppen tävling eller på en Regional tävling (C-klass). I B- och A-klass (oavsett Regional eller Nationell tävling) så kan man kvala till SM.

Vad tror ni om den teorin? :confused:

Konstigt bara att vissa klubbar (tex Stormur) inte skrivit i proppen vilka klasser som anordnas då den informationen verkar vara ganska viktig... :crazy:

Som jag har fattat det. :smirk:I propositionen anges det om det är A,B, och C klass.
Vissa regionala tävlingar har bara Aklass och andra kanske bara har B och C klass.Från dom regionala tävlingarna kan du kvala till SM.Men dom regionala tävlingarna är inte för uttagning till Landslaget.För att komma till landslaget måste man vara med på minst en nationell tävling...

Tja det är ju bara ett faktum att långt ifrån alla anger vilka klasser som arrangeras. Det är ju bara att läsa propositionen på SIF:s sida för att se det! :crazy:

Ok då är det bara landslags aspekten som är knepig. Jag menar det KAN ju som jag skrev ovan bli så att vinnaren i T1 eller någon annan klass (kanske tom flera klasser) inte kommer med i landslaget då pga den väg man har kvalat! Låter som det är uppgjort för STORA diskussioner framåt sommaren... :crazy:

Vet du (eller någon annan) förresten var den 3:e nationella tävlingen ska hållas? Som det är nu finns det 2 nationella tävlingar (en i Skåne å en i Wången) samt en Internationell tävling i Göteborg. Blir det en 3:e nationell tävling någonstans? Strömsholm eller någon annanstans? :confused:

Vad jga har hört ska den tredje nationella vara på strömsholm just eftersom den måste "ridas in" innan NM. :)

Sen i fortsättningen kommer lokalklubbarna få möjligheten att ansöka om att anordna nationella tävlingen.

Och, ja det är lite konstigt att man inte kan kvala till Landslag fårn regional tävling men om man satsar på landslag så får man nog se till att anmäla sig till nationella tävlingar ändå.

Sen kan man ju faktiskt kvala till Landslaget från SM också, utan att man ridit några nationella, tror jag....

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 965
Senast: Filippan
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 305
Senast: Maltise
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 809
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30