Regional tävling???

Jag gissar att du menar klasserna som finns med på Stormur vår?! :D

Hmm det borde stå i proppen iaf - annars måste ju ALLA ringa de arrangerande å fråga ju! ;)

Nä det måste det inte, det är bara ryttarna som måste hålla reda på i vilken klass de tävlar i. Tävlingen kommer att genomföras på vanligt sätt, det är inget som skiljer från tidigare mer än den sk statusen.

Båbbe skrev:"Ok då är det bara landslags aspekten som är knepig. Jag menar det KAN ju som jag skrev ovan bli så att vinnaren i T1 eller någon annan klass (kanske tom flera klasser) inte kommer med i landslaget då pga den väg man har kvalat! Låter som det är uppgjort för STORA diskussioner framåt sommaren... :crazy:"

Nu tycker jag DU är lite löjlig, Båbbe. :cool: Tänk efter så inser du att de nya reglerna är en förbättring för de flesta. Det kommer ju att finnas fler tillfällen att kvala till SM, och man kommer att i flera fall kunna tävla regionalt utan att ha klarat kvalgränsen till B-klass. Sen behöver man tävla mot, och kanske också slå, de bästa för att kvalificera sig till landslaget, och det är väl bra? Dessutom tycker jag det hör till att kunna läsa och förstå
tävlingreglerna om man vill representera Sverige... :rofl:

Dessutom skall vi komma ihåg att detta är ett mellanår, utan VM, så vi har en säsong på oss att testa det här systemet. :D

Jo men om jag som ryttare rider i C-klass och det inte står i proppen vilka klasser som arrangeras så vet jag ju inte vilken tävling jag kan anmäla mig till. Vissa regionala ska ju tydligen bara ha A och B-klasser så jag tycker verkligen att det är relevant information att skriva ut i proppen!

Ska A-, B-, och C-ryttare alltså tävla MOT varandra? Det verkar konstigt... :crazy:

Ja som tur är har jag efter att jag skrev det inlägget fått klart för mig att man visst kan komma med i landslaget även om man "bara" kvalat till SM via regionala. Men för det krävs såklart utmärkta prestationer på SM... ;)

Hmm efter vad jag har hört om vissa ryttare så skulle jag inte bli förvånad om någon/några har missat detta. Det är ju lätt att säga att man ska kunna läsa regler - problemet är ju bara att FIPO 2004 inte finns ute, det tycks inte finnas någon info om detta på hemsidan eller någon annanstans heller så det är väldigt svårt att LÄSA om detta eftersom det inte finns något skrivet om det...

Ja och då är det väl ganska relevant för en ryttare att veta vilka klasser som anordnas tycker jag...

Men tydligen har Boj och tävlingsledningen för Stormur vår en avvikande uppfattning! Dessutom undrar man ju då onekligen om Stormur folket har tänkt på att ordna 3 separata prisutdelningar och finaler i alla klasser... :confused:

Jag skulle inte dra mej för att ringa Pia (Stormur) och fråga om jag undrade om klasserna!

I C-klass rids oftast inte finaler och i de övriga klasserna så ordnad det väl i alla fall A-finaler och även B-finaler omdet är tillräckligt många tävlande och Stormur brukar inte ha minsta problem med att ordna de finalerna. På de Stormur-tävlingar jag tävlat på har allt varit mycket korrekt och proffsigt skött.

/Malin

FIPO är inte nytt för i år, det är samma som förra året, den utgåva som kom lagom till SM. I FIPO står ju alla de allmänna reglerna som gäller för alla för FEIF-länder. Dt svenska tillägget finns i Proppen och där borde årets ändringar vad gäller klasser och tävlingar finnas med.

Håller annars med om att klasserna som anordnas borde stå i propositionen, i allfall om man inte avser att ha alla tre. (Ooh jag var en av dem som korrläste Stormurs, så där får jag skämmas lite :o)

Ett förtydligande bara om regional tävling. En anledning till att man inte kan kvala in till landslaget enbart på regional tävling är att uttagningarna på dessa kan, och ofta kommer att, tävlas med flera ekipage på banan. Det innebär att man inte kan välja sin egen gångartsföljd t e x, eller visa upp sin häst helt ensam på banan, något som landslagsedningen vill se en göra innan man får representera Sverige.

Du behöver inte skämmas för det, eftersom tävlingarna inte skulle avvika från det normala utom den skillnad vi har nu.

Skillnaden är inte så stor, det ryttaren ska komma ihåg är i vilken klass man avser att anmäla sig till och skriva det på anmälan. Ingen av de klubbar som har tävling i regional nivå, har skrivit sina klasser i proppen. Riddari har dessutom lättklasstävling under samma tävling, om man skulle skriva ut klasserna beror det enbart på att alla inte har tillträde i tävlingen. Så är det inte i Stormurs fall, där är den som vill välkommen att tävla.

Jo visst brukar Stormur sköta allt proffsigt! Jag har varit funktionär några gånger och tycker allt funkar jättebra. Just därför irriterar detta mig lite. Men tydligen avser man köra alla klasser samtidigt i varje gren... Hmmm det blir ju kul för nybörjaren som plötsligt hamnar i samma uttagningsheat som världsmästaren! :crazy:

Hmmm det blir ju kul för nybörjaren som plötsligt hamnar i samma uttagningsheat som världsmästaren!

Vem har påstått det? Och om så vore, vad spelar det för roll? Personligen skulle jag tycka att det var störtkul, eftersom även duktiga/kända ryttare även kan misslyckas ibland.

Ungdomar har tex inte tävlat med vuxna, om inget sådant angivits. Barn och ungdomsklass har körts i ett, men haft separata prisutdelningar.

En nybörjare kan vara vuxen. Alla som vill kan anmäla sig i C-klass (alltså nybörjaren). A-, B- och C-klass ska köras samtidigt i samma gren. Det innebär ju att en vuxen nybörjare som råkat anmäla sig i C-klass mycket väl kan komma att rida uttagning i samma heat som världsmästaren (om man nu förutsätter att dessa ryttare ställer upp - men åtminstone vissa behöver ju kvala i år och jag har förstått det hela rätt)!

Eller planerar man att sätta ihop startlistorna så C-människor rider ihop med andra C-klassare osv?

Har man uppnått poäng som motsvara A eller B-klass skall detta anges på anmälningsblanketten, om detta inte görs kommer man att bli placerad i C-klass.

När det gäller A-klass så gäller väl samma regler som nationell, dessa har isåfall rätt att få göra en enskild visning. B och C-klass rids som under nationella, dvs med flera ekipage på banan samtidigt. Så risken att du får rida med en världsmästare ser jag som liten, dels med ovanstående som jag iofs inte är 100 på men ändå nästan.

Sen kommer nog inte världsmästaren att behöva kvala, eftersom kvalet till SM redan är avklaratn i det fallet. Om en sådan person dyker upp, så torde det vara med en ny häst som inte ens har kvalat in i B-klass. :D

Jag vet inte om jag tycker situationen är mindre skräckinjagande bara för att det inte är "rätt" häst jag... :crazy: :D

Det kommer att vara i princip samma ekipagestandard som tävlar nu, dessa har du ju redan sett på banan. Sen har du ju alltid möjligheten att tävla lätt klass, då blir det ju inte lika skräckinjagande.

Om du inte redan visste det, så är flera av de du sett tidigare A-klassekipage men majoriteten håller B och C-klass. Så tyckte du inte våra tidigare tävlingar var så skräckinjagande, borde inte heller detta skrämma bort dig. :D

JO jag tyckte allt det verkade skräckinjagande då också! (men att vara funktionär är inte alls farligt!) Å jo då jag har ju sett samma ryttare både på Stormur kval och på SM så det vet jag allt... Men jag hade ju hoppats att man nu skulle bli indelade i klasser så det skulle vara mindre läskigt! ;) :angel:

Så OM jag säger OM jag ska tävla nåt så tror jag nog att jag börjar i lätt klass... :D

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 965
Senast: Filippan
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 305
Senast: Maltise
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 809
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30