regelbunden utfodring

Frukost och utsläpp 6.30-7.30
Lunch 11.30-12.30
Middag 16-16.30
Kväll och insläpp 19-20.30

Så ser det ut hos oss ungefär. Är det kvällsträning kan kvällsgivan bli senare men då får dom en extra hötuss att tugga på mellan insläpp och träning
 
Mina har alltid halm tillgänglig inte och ute, hö får dom morgon och kväll och mat i krubban när jag tar in dom för skötsel och ridning.
 
Fritt med hösilage (ser till att köpa värden som passar hästarna).

Kraftfoder (100 resp 150 g) diffar max 8 h, oftast ca 4 h. Men det spelar ju ingen som helst roll.
 
Jag har två lättfödda individer så fritillgång fungerar inte för dem. Nu äter inte mina halm men de hade ändå inte kunnat få fritillgång på halm för även halm innehåller energi och då hade de blivit feta. Jag ger mina hö så att de aldrig står utan foder mer än max 3 timmar och det fungerar bra. Inne äter de ur småmaskiga hönät och ute ur en höhäck. De är helt lugna även om jag skulle komma 2 timmar senare en dag bara jag anpassar tiden jag ger övriga givor. De har alltid grenar och sly i hagen att gnaga på.
 
Ger inte så regelbundet. Frukost ute 6-7.30. Om jag är hemma får de lunch vid 10.30-13. Annars lägger jag ut 6-7 kg per häst på morgonen, fördelat på ca 3-4 platser i hagen så de går omkring och käkar i många timmar. Sen har de en station med halm också.

Sen får de lite hö när jag kommer hem runt 17 om de inte fått lunch. går in och käkar kraftfoder och lite hö vid 18-19. Kvällshö runt 21-23.

De är lugnare och nöjdare med lite mer fri tillgång på förmiddagen utan lunch än om jag ger ett par kg åt gången 2-3 gånger under dagen. Men orkar inte pulsa runt och preppa hagen om jag är ledig och ska sova vidare efter frukosthö. ;)
 
Våra får frukostmorötter 05:15 och höet ute i hagen direkt efter, lunch vid 11 och eftermiddagshö vid 16:30 - 17:00. sen kommer de in vid 20:30 och får betfor, morötter och lucern samt hö för hela natten.
 
Nu - fri tillgång
Innan - fodring var 4e h dygnet runt. Då var det på samma tid alltid, men det säger sig ju själv eftersom det var för att de inte skulle stå utan mat mer än 4 h i sträck.

Sen har jag haft allt däremellan, och är rent generellt en vän av flextid för hästarna i det mesta. Inklusive när de tas in/ut.
 
Fri tillgång på hösilage av väldigt bra kvalitet i hagen, och sen en rejäl giva i boxen på natten, som oftast finns kvar på morgonen.
En av ponnysarna är ändå lite smal, så får kraftfoder morgon och kväll. Är inte supernoga med tiderna där. Kan diffa 1,5 timma ca. Även kvällen lite olika tider. Men för våra är det inget problem alls med olika tider, men de är väl heller aldrig hungriga eftersom de ha hösilage hela tiden.
 
Jag fodrar ganska regelbundet faktiskt. En gång i veckan... :p
(ställer ut hösilagebal i hagen, så de har fri tillgång - men trots att de är många så räcker balarna en hel vecka...)
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?

Automatisk grind i hagen som öppnar upp till en mindre del i hagen där lunchhöet placeras på morgonen.

Står inackorderade.

Frukost oftast 06, helger senast 08.
Lunch, mina har automatisk grind så ca 12-13
(stallägaren har inte hungriga ponnyer så hennes får en rejäl hög på morgonen och har att peta i under dagen).
Kväll vid intag 17.30-19
Natt 21-22

Jag hade gärna gett nattfoder lite senare men kompletterar m halm så de har att peta i.
 
Ungefär en gång i veckan just nu. Blir en gång om dagen sedan när sista storbalen är slut och jag går över till hö i småbalar.
 
Hur regelbundet utfodrar ni era hästar? Utfodrar ni dem exakt samma tidpunkt varje dag? Själv är jag på väg att köpa egen häst, men skulle på förhand vilja veta lite hur andra gör. Tänkt främst med tanke på att jag på vardagarna åker till jobbet kl. 7 på morgonen och då skulle ju hästen/hästarna utfodras mellan kl. 6-7 på morgonen? Är det då ett måste att hästarna utfodras samma tid på helgerna? Eller kan man vänta tills kl. 9 på morgonen?

Har ingen riktig erfarenhet av hur känsliga hästar är på den här fronten och skulle vara tacksam om jag fick veta lite hur ni gör :)
Våra hästar utfodras 5 gånger per dag 06.00, 10.00, 14.00. 18.00. 22.00 och i princip på minuten varje dag, inga ändringar gällande in utsläpp eller fodringar för att det är helg.
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?

Jag har 24 h arbetsdag ibland, plus resa.
Jag hade automatiserad utfodring när jag inte hade fritt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 846
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp