regelbunden utfodring

Mili

Trådstartare
Hur regelbundet utfodrar ni era hästar? Utfodrar ni dem exakt samma tidpunkt varje dag? Själv är jag på väg att köpa egen häst, men skulle på förhand vilja veta lite hur andra gör. Tänkt främst med tanke på att jag på vardagarna åker till jobbet kl. 7 på morgonen och då skulle ju hästen/hästarna utfodras mellan kl. 6-7 på morgonen? Är det då ett måste att hästarna utfodras samma tid på helgerna? Eller kan man vänta tills kl. 9 på morgonen?

Har ingen riktig erfarenhet av hur känsliga hästar är på den här fronten och skulle vara tacksam om jag fick veta lite hur ni gör :)
 
Jag tror det är olika för olika individer. Personligen vill jag inte ge exakt tid varje dag då jag tycker de får olater om man inte råka komma på minuten.
Nu är det sällan maten tar slut (nästan fri tillgång inne, står på halm, gräs i hagen och mycket grovfoder i hagen), så det farliga (för hästens mage) är ju att bli utan mat länge. Sist jag läste stod det att det inte ska vara mer än 4 timmar mellan måltiderna.
Ut kommer de mellan 04 och 09 i dagsläget, sen kommer de att komma ut mellan 06 och 09.
 
Vi har hästarna hemma och vill inte heller ge på exakt samma tid varje dag, men vi håller ändå rätt hårt på regelbundenheten. Våra hästar får frukost ca 6.45 på vardagarna, på helgerna blir det oftast mellan 7 och 7.30. Vet man med sig att det kommer bli lite längre mellan ett par fodringar går det ju för vissa hästar iaf att kompensera genom att ge en större giva. Det är ju inte tiden mellan gångerna man ger mat som är det viktiga utan hur lång tid de står helt utan mat. Vi ger t ex våra hästar fin äthalm i hagen under vintern så de aldrig ska vara helt utan något att tugga på där. Det allra bästa om man inte har hästar som klarar att gå på ständig fri tillgång är ju små portioner ofta, men det är ju inte alltid så lätt att lösa rent praktiskt.
 
Okej, bra att veta att det är mängden timmar utan mat som man bör fästa störst uppmärksamhet på. Kanske jag ska försöka att inte ha allt för exakta utfodringstider då. I stallet där jag nu rider tenderar hästarna att bli lite sura och griniga om inte maten kommer exakt vid rätt tid och så vill jag verkligen inte ha det i mitt eget stall ;)
 
Jag har eget stall, med en inhyrning. haft fler inhyrningar också.
Vi har satt att senast 08 ska de va ute, tidigast 06. Finns undantagsfall.
mellan 11-12 får de lunch
16-17 em hö
just nu får två av tre hästar komma in kl 20 å få lite mat.
vid 22 tiden får de sista givan.
Har funkat bra i två år nu med detta uppläget, vill inte ha exakta tider.
 
Mina riktlinjer är

07.00
11.00
15.00
19.00
23.00

Sedan kan jag förskjuta tiderna men försöker hålla timmarna mellan. Jag har en kolikhäst som aldrig får kolik om han står inne. Det betyder att jag kan länga tiderna där de står inne, typ natten då de ändå får mer mat. Dock gör jag det helst inte med tiderna ute.
Det betyder att jag kan välja om jag vill ge hästarna före, eller efter klockan sju på morgonen (aldrig senare än 8) och förskjuter resten av tiden så att timmarna mellan blir max 4 timmar.

Det mesta de blir utan mat på dagarna är alltså ca 2,5 till 3 timmar eftersom de äter i hönät.

Jag har lättfödda kallblod som varken kan gå på fri tillgång på hö eller halm. Det är testat.

Jag jobbar halvtid så det är lätt för mig att fodra 5-6 ggr per dag. 6 gånger blir det när de går in mellan dessa tider som står här uppe. Då kan jag ytterligare korta tiderna mellan målen.
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?
 
Jag ger på ungefärliga klockslag :

04.00
08.00
12.00
17.00
22-23.00

När vi fått ordning på automaten är tanken att de ska få mat sex gånger per dag.
04,08,12,16,20,24.00
Varav fyra fodringar blir på exakta klockslag.
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?

Om det fungerar för hästarna man har så kan man ju ha fri tillgång på hö i hagen.
Borde väl annars fungera att ge mycket hö på morgonen sedan ha fri tillgång på halm om hästarna blir för tjocka på fri tillgång till hö? Sedan fodra hö igen när man kommer hem och innan man går och lägger sig :)
 
Alltså på minuten blir det inte. Vi har sagt att hästarna senast går ut klockan 8 (då får de morgon burken innan de går ut), sen har de fri tillgång ute på hö tills vi tidigast tar in de vid 18 (oftast senare). Då får de sin kvälls burk och så har man fyllt på hönäten inne i boxen också som räcker under natten. Jag har inte upplevt några stressade hästar vid fodertider. De vill bara komma ut på morgonen men betydligt lugnare än jag sett andra stall ha det. :)
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?
Automatisk fodring. Jag har en lunchgrind på timer. Fungerar väldigt bra för oss.
Kan varmt rekommendera.
 
Bra, verkar finnas en hel del fungerande system. Antar att jag bara måste pröva mej fram till vad som fungerar bäst :)
 
Okej, men hur borde man bäst utfodra om man har 8 timmars arbetsdag och inte har möjlighet att utfodra med så korta tider mellan målen? Har nån erfarenhet av en sådan situation?

Vi har SMH-nät med hö och även ett med halm, då står aldrig mina utan något att tugga på. Helt fri tillgång fungerar inte här.
 
Hur regelbundet utfodrar ni era hästar? Utfodrar ni dem exakt samma tidpunkt varje dag? Själv är jag på väg att köpa egen häst, men skulle på förhand vilja veta lite hur andra gör. Tänkt främst med tanke på att jag på vardagarna åker till jobbet kl. 7 på morgonen och då skulle ju hästen/hästarna utfodras mellan kl. 6-7 på morgonen? Är det då ett måste att hästarna utfodras samma tid på helgerna? Eller kan man vänta tills kl. 9 på morgonen?

Har ingen riktig erfarenhet av hur känsliga hästar är på den här fronten och skulle vara tacksam om jag fick veta lite hur ni gör :)

Hästar ska som nämnts inte vara helt utan foder i mer än 4 timmar. Eftersom alla jobbar 8-9 timmarsdagar här har vi löst det genom att bygga baljor med upphängning av stora slowfeednät ovan. Sedan fylls de, och så har hästarna automatiskt fri tillgång hela dagen utan att vräka i sig massor och bli feta, och utan att orsaka onödigt spill med fodret.
Man får dock inte hänga dem för högt då hästar är gjorda att beta i markhöjd och kan få spänningar av att äta högt upp hela tiden.
 
Om både jag och min man jobbar så får dom mat i småmaskigt hönät ute runt 07.15 Den maten är uppäten runt 16.00 Alltså typ fri tillgång under begränsning.
Nästa mål får dom då runt 18.30 och sista vid 21.30


Men dagar någon är hemma (minst fyra dagar i veckan inkl helg) får dom mat ungefär såhär:
08.00 Frukost
12.00 Lunch nr 1
15.00 Lunch nr 2
18.00 Middag
21.30 Kvällsmat

Det blir till att springa ut och in en del men det funkar bra :)
 
Om både jag och min man jobbar så får dom mat i småmaskigt hönät ute runt 07.15 Den maten är uppäten runt 16.00 Alltså typ fri tillgång under begränsning.
Nästa mål får dom då runt 18.30 och sista vid 21.30


Men dagar någon är hemma (minst fyra dagar i veckan inkl helg) får dom mat ungefär såhär:
08.00 Frukost
12.00 Lunch nr 1
15.00 Lunch nr 2
18.00 Middag
21.30 Kvällsmat

Det blir till att springa ut och in en del men det funkar bra :)
Ungefär hur många kilo hö/nät och häst blir det för att få det att räcka sålänge?
Har också småmaskiga nät till våra två hästar. Varav en väldigt lättfödd.
Ger 2 kg hö, 1 kg halm/nät.
Det tar ca 2 timmar för dem att äta upp.
Har automatisk grind som öppnas kring lunch med samma giva igen.
Totalt får min lättfödda häst ca 6 kg hö samt 3 kg halm/dag och håller sig då i skapligt hull:)
 
I stallet där min häst står kan det diffa ett par timmar gällande tiden då foder ges (främst på helgerna, då de går ut något senare. På vardagarna går de ut och får frukost ca kl 5.30-6). 4st fodringar/dygn.
Det funkar väldigt bra i stallet - det är aldrig något liv på morgnarna utan hästarna står lugnt. Samma vid andra fodringar. Är de ute kan de stå och kika lite vid grinden/grindarna på eftermiddagen, om nån är i stallet, men inte mer än så. Jätteskönt!
 
Ungefär hur många kilo hö/nät och häst blir det för att få det att räcka sålänge?
Har också småmaskiga nät till våra två hästar. Varav en väldigt lättfödd.
Ger 2 kg hö, 1 kg halm/nät.
Det tar ca 2 timmar för dem att äta upp.
Har automatisk grind som öppnas kring lunch med samma giva igen.
Totalt får min lättfödda häst ca 6 kg hö samt 3 kg halm/dag och håller sig då i skapligt hull:)

Jag har tre hästar (A-ponny, B-ponny och storhäst). Ger 10 kg hö i två nät ( 5 kg per nät) och har dubbla nät. Då har de hö kvar fram till ca kl 13 (släpper ut dom vid 06), sen får de hö på marken kl 17 , de har däremellan halm att tugga på.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 846
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp