Rega 2 åring

Sv: Rega 2 åring

Vi köpte åring på danska auktionen och det kostade ca 1500kr att få honom reggad i SG. Dessutom står det faktiskt i galoppförbundets regelverk att äldre hästar bara undantagsvis reggas (men det gäller helt oregistrerade hästar, inte hästar reggade i utländska galoppförbund)

Jag antog att stoet var reggad i det Engelska förbundet som fullblod och att de inte orkade regga henne i det svenska.

Jag vet inte så mycket om varför stoägaren inte vill rega sin häst i sv, förutom det nyvarande ägaren till 2åringen har sagt mig. Det e att stoägaren tycker att det e för dyrt (6000) samt att hon får sina föl/unghästar sålda iaf.

Att stot skulle vara stulet betvivlar jag då stoägarne kunde tänka sig att rega fölet i england. Men det ville inte köparen då ungen skulle stå på en annan i england.

Kl
Jag ska se om jag kan få fatt i stoägarens numer och prata med henne. Så jag få förstahandsinformation om varför hon inte vill rega sin häst i sverige.

Så nu har jag pratat med stoägaren.

Anldeningen till att stot inte e rega e att när hon kom till sverige lånades hon ut på foder (varför frågade jag inte). Fodervärden skulle rega henne i sverige och fixa pass till fölet. Men gjorde inte detta.

Sen 2åringen har inte stot blivit betäckt och därför inte behövt regas om. Men e nu under regning. Och förhoppningsvis ska allt vara klart innan jag hämtar hem hästen så jag kan rega henne.

Då en ny fråga. Måste jag har tagel från föräldrarna när både e DNA-typade?

Mamman e regad i england, men håller på att regas i svarige (alla uppgifter e insända). 2åringen e inte regad någonstans för tillfället. Men när mamman e klar/Jag har köpt henne kommer även hon regas.

Till Olga-klara

Jag har liksom Fleur köpt hästar från utlandet. Det kostar att få dem svenskregistrerade i Svensk Galopp. Det är ev tull att betala plus importavgifter, på ca 1500 kr per häst enbart till SG.

Om du kollar in Svensk Galopps hemsida så står det under registrering av häst, att över 1 år endast i undantagsfall, och till betydligt högre avgift.

Jag betvivlar att du registrerat en 9 år gammal häst, det måste vara så att du importerade den. Och att den var regad i sitt hemland. Då blir det ju bara en import ;)

Men i TS fall finns ju en 2-åring. Jag frågade efter språngsedel/språngrullar. Fick till svar att hingsten var stoägarens. Det var ej det jag frågade efter.
Det räcker ej med att den är godkänd. Alla avgifter för att få verka i avel måste vara betalda också. Och proverna tagna och svaren inskickade.

Och till TS är 2-åringen född i Sverige eller England? Jag tror inte att man som uppfödare kan välja vilket land man registrerar uppfödningen i. Det finns mängder med regler inom Svensk Galopp för detta. Ex löpningar som bara är öppna för svenska hästar.

Nej, något är fel i historien...

Senast ändrad:

2åringen har asvh pass med okänd härstamning för tillfället.

Registrerar ASVH öht hästar med okänd härstamning? Trodde de hamnade på SH's bord

2åringen e inte regad någonstans för tillfället.

Håller med er andra. Först reggad i ASVH, sedan inte.

Pappan e godkänd i sv.
I vilken avelsförening är hingsten godkänd? Och varför står inte han med i härstamningen?

Aliil: Du får nog börja om från början. Det här är mer än något förvirrat om vad som gäller.

Till Olga-klara

Jag har liksom Fleur köpt hästar från utlandet. Det kostar att få dem svenskregistrerade i Svensk Galopp. Det är ev tull att betala plus importavgifter, på ca 1500 kr per häst enbart till SG.

Jag är väldigt nyfiken att veta vad för slags tullavgifter du pratar om?? Har importerat 9st hästar varav tre fullblod och ingen av dessa har jag betalt någon tull eller importavgift för.

Har importerat hästar från Estland, England, Tyskland, Irland, Danmark och Norge

Om du kollar in Svensk Galopps hemsida så står det under registrering av häst, att över 1 år endast i undantagsfall, och till betydligt högre avgift.

Nu är ju TS sto reggat i det Engelska förbundet och då är det inga problem att inregga den där. Alla hästar som är reggade och som importeras är det inga som helst problem med att regga i Sverige är fölet fött i England skall den reggas där. Annars är Svensk galopp väldigt bra att prata med så det brukar aldrig vara några problem att inregga en äldre häst.

Jag betvivlar att du registrerat en 9 år gammal häst, det måste vara så att du importerade den. Och att den var regad i sitt hemland. Då blir det ju bara en import ;)

Ja liksom TS hästs mamma vilket jag riktade mitt svar till. Dessutom skrevs det att man inte kunde regga en häst över 1år vilket är fel. Regga kan du!

Och till TS är 2-åringen född i Sverige eller England? Jag tror inte att man som uppfödare kan välja vilket land man registrerar uppfödningen i. Det finns mängder med regler inom Svensk Galopp för detta. Ex löpningar som bara är öppna för svenska hästar.

Nej, något är fel i historien...

Är den född i England skall den reggas där. Och ja jag tycker också att det hela låter lite underligt

Från Norge är det förtullning som gäller.

I mina övriga fall ca 1500 kr plus moms till SG. Danmark.

Visst är det något konstigt. Får se när TS svarar.

Till er alla: Jag ber om ursäkt om jag e lite virrig. Jag trodde att en regad häst och en häst med bara pass var två olika saker. Men hur som helst hon har pass (men blir nu fundersam om det va SH eller ASVH). Dock har hon ingen stamtavla.

2åringen e född i sverige.

Jag pratade med stoägaren i går(för första gången då det inte e hon som säljer "min" häst. Tydligen e det nu så att mammans papper e insända till SG.

Pappan ska vara godkänd galopphingst. Men hur mycket sanning det ligger i det funderar jag på då jag inte kunde hitta honom på galoppens hemsida.

När stots papper e klara ska ägaren skicka regnr på sto och hingst.

Har hingsten betald betäckningslicens för året då din blev till? Finns stoet med på språngrullarna? Språngsedel?

Allt går att kolla med Svensk Galopp. De är mycket hjälpsamma!

Från Norge är det förtullning som gäller.

I mina övriga fall ca 1500 kr plus moms till SG. Danmark.

Visst är det något konstigt. Får se när TS svarar.

Det är ingen tull från Norge helt enl de regler som finns, Norge är undantaget :D

3. Om hästen importeras från icke EU-land (Norge undantaget) ska handlingar från Tullverket insändas.

När alla dessa handlingar (ansökan med signalement, exportcertifikat samt ev tull) inkommit till SG kan hästen registreras och ett registreringsbevis utfärdas. Inregistreringsavgiften på 1.500 kr inkl moms debiteras ägarens konto hos SG.

1500kr kostar det att regga en utlands EUreggad häst i Sverige, samma som på de andra avelsförbunden

Det låter som hästen är reggad hos SH, och inte ASVH. Men jag tycker nog du ska vänta med att köpa hästen till det är lite klarare vad som gäller.

Vad då lite klarare? Unghästen har pass men ingen "härstamning".

Jag trodde att en rega häst = Den har härstamning. Oregad häst = Bara pass.

En häst är registrerad när den har papper på sig. Det kan vara pass, men även andra registeringspapper. En häst kan vara reggad med eller utan härstamning. Är hästens härstamning godkänd så står det på reggningspapperna. Är härstamningen inte känd så står det okänd där istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 093
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat