Refraktometer

asterix_zaphir

Trådstartare
Har sökt på Google om refraktometer och fick upp massor av sidor. Det jag undrar är om det är samma funktion på de som finns för bla salt och honug. läste inte så noga på sidorna utan kollade mest bra.
Hur fungerar en sådan. Ni som har får gärna sätta in lite bilder för det var det båligt med på nätet tycker jag..

Sv: Refraktometer

Funktionen är ju rätt enkel. Man tar några droppar mjölk på en liten "ruta", väntar i 30 sekunder. Sedan finns en graderad skala att läsa av, allt mellan "poor" till "very good", och det är ju alltså antikroppshalten man läser av. Hoppas jag inte är för otydlig...

Så här ser den ut:

e97dc9d0.jpg

Man lägger några droppar mjölk på den plana ytan till vänster, och fäller ner glasskivan på. Sedan tittar man in i refraktometern i "munstycket" till höger. Inne i den finns då en skala, där det blir vitt upp till det strecket som motsvarar mjölkens gvärde. Ovanför strecket är det blått.

Efteråt gör man ren den med destillerat vatten, och pappersnäsduk.

Denna är köpt hos Piab.

Waltzing Mathilda : Jag förstår :)

via: En ganska enkel uppfining som kan rädda liv. Har de någon hemsida. Kunde vara kul att jämföra lite priser också ;)

Är inne på att skaffa en sådan till nästa gång jag har föl, även om jag inte vet när det blir. Hade ett sto som droppade lite här i år och det är ganska nervöst.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 590
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
948
Senast: Tuvstarr
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
978
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka