Sv: Reflexer
Kul att det finns fler som faktiskt bryr sig

Jag tycker att som hästägare/skötare är det ens skyldighet att ha reflexer både på sig själv och häst. Det är en sak om man inte är rädd om sitt eget liv, men det handlar ju om hästen också, plus alla som vistas i trafiken också. Och som bilförare blir jag vansinnig på folk utan reflexer. Det handlar ju om så mångas liv. Bara för att jag inte bryr mig, så kanske killen i bilen vill fortsätta leva. Men folk är så egoistiska.
Jag rider alltid med benreflexer, brösta, huvudreflexer till hästen, reflextäcke, reflexer som fästs på sadeln och svansreflex. Till mig själv kör jag vägverkskläder (sånna som lastbils chaffisar har, de är ju t.o.m. godkända

), dvs jacka och byxor, hjälmreflex samt pannlampa med hel- och halvljus. Och detta är det jag använder som MINST. Har hänt ett flertal gånger att folk har stannat och tackat för att jag syns så bra, och samtidigt passat på att klaga på de som struntar i det.
Trillade av min ena pålle för ca 2 år sedan, och han hade alla dessa saker på sig. Han och hästkompisen (som också kastade av sin ryttare...) sprang hemmåt och det enda som satt kvar på min när jag hade sprungit hem till stallet var reflexen på huvudet (en sån som sitter som en grimma, under tränset). Tränset hade han trampat sönder, reflextäcket hade åkt av precis som övriga reflexer. Två benreflexer fanns kvar men var alldeles leriga och reflekterade därför ej. När jag sprang hemmåt stannade en bil som hade upptäckt hästarna i tid tack vare reflexerna (som inte hade åkt av ännu allihop...) och ville tala om vart de hade sprungit. Han sa att han antog att jag var ryttaren eftersom jag såg ut som ett monster med alla reflexer. Hade de inte haft reflexerna hade han förmodligen inte hunnit stanna bilen heller
Så jag tycker att reflexer borde vara en självklarhet för alla.