• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
A

Alazan

Är nyfiken på era funderingar angående reflexer? Har haft många diskussioner i stallet angående detta och vad folk anser som säkerhet. Många ser det som en självklarhet att rida med hjälm och säkerhetsväst, men inte att använda reflexer. :( Så vad anser ni? Varför? Har ni något tips på bra reflexer? Och hur mycket tycker ni att man ska ha på hästen/ryttaren?

Sv: Reflexer

Jag klagade på min sköthästs ägare för jag tyckte inte vi hade några reflexer, då sa hon: men vi har ju hur många som helst! jag undrade vartdå? då sa hon att det fanns till benen och sedan en till man kunde sätta på tygeln. Jag tycker med andra ord att det INTE räcker, skulle aldirg våga rida ut med bara det, jag vill ha ett reflexländtäcke eller en reflexväst. Alt. reflex till hjälm och fler på tyglar, sadel ländtäcke etc.
Jag vågar helt enkelt inte rida ut när det är mörkt annars.

Jag har transreflexer, reflex landtacke, benreflexer, reflexvast och pannlampa men har pa irland tycker de fortfarande jag e alldeles tokig som rider ut i morkret. De skulle aldrig fa for sig att gora det.

Jag tycker att man ska minst ha följande; Tränsreflexer, benreflexer, reflexväst och stigbygelreflex. Fast om man nu inte har några reflexer är det ju helt upp till den personen själv! Det är precis som att rida utan hjälm, händer nåt så får man skylla sig själv :devil:

När jag rider ut i mörkret så vill jag kunna KÄNNA mig säker och VETA att jag syns. Därför är reflexländ/ridtäcke ett MINIMUM. + benen och ev. väst. De som säger något annat delar inte mina åskter

Rider de inte ut alls i mörker?

Jag har lite tvångstanke på svansreflex också, har fått för mig att det inte räcker med reflexväst bakifrån, fast det gör det väl egentligen.

när jag red i mörker hade jag refelxer överallt:D ..
träns, ben, stigbyglar,reflexväst, hjälm, reflextäcke och svansen
travtränarens hästar (som finns på samma) gård blev rädd för mej:o

har på hjälmen
alla ben på hästen
reflex på ryggen och bröstet på mig
dressyrspöet i v,h tejpat med reflextejp

Kul att det finns fler som faktiskt bryr sig :) Jag tycker att som hästägare/skötare är det ens skyldighet att ha reflexer både på sig själv och häst. Det är en sak om man inte är rädd om sitt eget liv, men det handlar ju om hästen också, plus alla som vistas i trafiken också. Och som bilförare blir jag vansinnig på folk utan reflexer. Det handlar ju om så mångas liv. Bara för att jag inte bryr mig, så kanske killen i bilen vill fortsätta leva. Men folk är så egoistiska. :(

Jag rider alltid med benreflexer, brösta, huvudreflexer till hästen, reflextäcke, reflexer som fästs på sadeln och svansreflex. Till mig själv kör jag vägverkskläder (sånna som lastbils chaffisar har, de är ju t.o.m. godkända :D ), dvs jacka och byxor, hjälmreflex samt pannlampa med hel- och halvljus. Och detta är det jag använder som MINST. Har hänt ett flertal gånger att folk har stannat och tackat för att jag syns så bra, och samtidigt passat på att klaga på de som struntar i det.

Trillade av min ena pålle för ca 2 år sedan, och han hade alla dessa saker på sig. Han och hästkompisen (som också kastade av sin ryttare...) sprang hemmåt och det enda som satt kvar på min när jag hade sprungit hem till stallet var reflexen på huvudet (en sån som sitter som en grimma, under tränset). Tränset hade han trampat sönder, reflextäcket hade åkt av precis som övriga reflexer. Två benreflexer fanns kvar men var alldeles leriga och reflekterade därför ej. När jag sprang hemmåt stannade en bil som hade upptäckt hästarna i tid tack vare reflexerna (som inte hade åkt av ännu allihop...) och ville tala om vart de hade sprungit. Han sa att han antog att jag var ryttaren eftersom jag såg ut som ett monster med alla reflexer. Hade de inte haft reflexerna hade han förmodligen inte hunnit stanna bilen heller :crazy:

Så jag tycker att reflexer borde vara en självklarhet för alla.

Kardinal skrev:
Rider de inte ut alls i mörker?

Jag har lite tvångstanke på svansreflex också, har fått för mig att det inte räcker med reflexväst bakifrån, fast det gör det väl egentligen.

Det tycker jag att du har alldeles rätt i! :bow: Kommer det en bil bakifrån måste man ju synas där med! Tyvärr så är de flesta svansreflexer väldigt dåliga och trillar av, jag brukar fläta svansen och vid snodden så fäster jag en vanlig reflex (sån som man har på ett snöre i fickan). Dessutom brukar jag hänga några på ländtäcket i bak kant också, så att man syns bakifrån. :banana:
Har man bara reflexväst och trillar av så syns inte hästen bakifrån annars :crazy:

Jag tycker det är ren idioti att rida ut i mörker utan reflexer. Vi har inte särskilt många dock, men jag anser att det kan vara tillräckligt så vi sällan rider på vägar.
Vår reflexlåga innehäller:
- Reflexäst
- Benreflexer till häst och ryttare
- Svansreflex
- Tränsreflexer, fyra stycken
- Reflexbrösta
- Ländtäcke med reflex på

jag tycker att man ska ha på sig så mycket feflex som möjligt... man får hellre se ut som ett reflexmonster:p för säkerheten går före!!

Jag använder:benreflexer till alla 4 benen, svansreflex, reflexbrösta, ländreflex, reflexväst och om jag rider i skogen har jag också pannlampa

Jag har benreflexer på alla fyra ben, svansreflex, reflexbrösta samt reflexväst på mig själv.
Detta har jag på mig även om jag bara ska till paddocken eller ridhuset, det finns ju en risk att h'sten kommer lös och då vill jag att han ska synas ordentligt.
När vi kör har jag även en del reflexer på vagnen och lite varstans på selen.

suisyola skrev:
har på hjälmen
alla ben på hästen
reflex på ryggen och bröstet på mig
dressyrspöet i v,h tejpat med reflextejp

Tänk på att om du trillar av, så har hästen bara benreflexer. Om den går i snö/högt gräs eller bakom en buske så ser inte bilföraren det. Om de dessutom blir leriga så reflekterar de inte heller...:crazy:

Asfolath skrev:
Jag har benreflexer på alla fyra ben, svansreflex, reflexbrösta samt reflexväst på mig själv.
Detta har jag på mig även om jag bara ska till paddocken eller ridhuset, det finns ju en risk att h'sten kommer lös och då vill jag att han ska synas ordentligt.
När vi kör har jag även en del reflexer på vagnen och lite varstans på selen.

Ett tack till alla som tänker som du :bow: :)

Och om jag inte minns fel så är det lag på vissa reflexer på vagnen, så jag har några på min vagn som är "fasta", dvs dit skruvade, sen sätter jag på andra reflexer också, för att synas riktigt ordentligt! :D

Jag rider aldrig ut när det är mörkt, men använder ändå reflexer när jag rider ut.
Just nu har jag ingen sadel men annars har jag även stibygelreflexer (såna klossar man klämmer ner genom fotplattan med röd och vit reflex). Annars har jag 4 benreflexer, reflexbrösta och reflexväst. Hade även ett reflexländtäcke men det har jag sålt eftersom jag ändå inte har nån sadel och så störde jag mig på att det var kort. Så fort jag har en sadel ska jag köpa reflexländtäcke igen.
Sen har jag även 4 fasta reflexer på mina ridstövlar på sidorna.
Detta rider jag med när det är ljust bara och även om jag inte ska ut i trafiken, för hästen kan ju komma lös eller vad som helst.
Hade jag ridit i mörker, hade jag dock skaffat fler reflexer som:
*armreflexer eller ev reflexjacka
*hjälmreflex
*svansreflex
*träns o tygelreflexer
Om jag haft sadel hade jag då som sagt även haft reflexländtäcke och reflexklossarna på stigbyglarna + alla de andra reflexerna som jag nämnt längst upp.

Tycker det är oerhört idiotiskt att inte använda reflexer!

Senast ändrad av en moderator:

ja brukar ha reflexväst, hjälmreflex, benreflexer, reflextäcke ibland.

Som yrkesförare så ser jag en hel del hästekipage, några bättre på att använda reflexer än andra. Nått som jag vill säga är att det räcker INTE med en reflexväst. Och inte med reflexväst och 2 benreflexer heller. Jo, man syns, men det går inte att avgöra vad som kommer gående. För mig som kör buss känns det viktigt att på långt håll se om det är en häst eller bara en gående människa, eftersom farten måste anpassas på olika sätt om det är häst med. Så ju mer reflexer som visar att ni rider eller har häst med er, desto bättre för oss som ska kunna vidta åtgärder.

Alazan skrev:
Tyvärr så är de flesta svansreflexer väldigt dåliga och trillar av, jag brukar fläta svansen och vid snodden så fäster jag en vanlig reflex (sån som man har på ett snöre i fickan).

Det var iof grymt smart, tack för tipset!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka