Redo för häst?

W

Wolftrust

Hej! Jag är 12 år och har hållit på med hästar så länge jag kan minnas. Alltså har jag alltid haft hästar i min närhet. Jag har problem att sitta ner i galoppen, men det håller jag på att träna bort. Jag kan det mesta runtomkring hästar. Foder och sjukdomar t. ex. Jag känner mycket folk som har hästar hela sitt liv. Mina kusiner har hästar. Så som sagt har jag mycket "hästfolk" runt mig. Min mamma är hästintresserad och gillar att rida. Så jag undrar. Tycker ni att jag är redo för en egen häst? :crazy: (En rätt "gammal" häst som jag kan lita på!)
P.S. Kan nämna att jag går på ridskloa nu sen 4 år och har haft en nordsvensk som medryttarhäst! :angel:
 
Sv: Redo för häst?

Jag tror att du knappast kan allt om hästar, mycket kan man läsa sig till men väldigt mycket mer måste man uppleva! Vart gallorna sitter, hur hästen ska röra sig osv. Det finns många barn som har hästar men bakom dessa finns mammor och pappor som är villiga att betala och arbeta för hästen. Alla dagar ska hästen ha mat, vatten, mockat osv. Fast hästen går på bete på sommaren så måste man se till den!

Äldre hästar brukar ha bättre erfarenhet men de har (ibland) ålderskrämpor. Oerfaren ryttare - erfaren häst. Hästar kan man aldrig lita på till 100% hur mycket man än vill det.

Jag tycker du är för ung, det kommer hända mycket i ditt liv de närmsta fem åren. En häst köper man inte för ägandes skull, om man inte vill ha hästen längre så säljer man den vidare... En häst är ett åtagande för minst 10 år! MED kostnader.

Jag var 21 när köpte min första häst och då tyckte min ridlärare att jag var för ung! :)
 
Sv: Redo för häst?

Oj, jag har inte tänkt på det förut. Och förresten sa jag inte att jag "kunde ALLT om hästar". Men rätt mycket. Men som sakt är min mamma med och vill också köpa häst. Hon är 34 och har hållit på med hästar länge så.. Och så glömde jag att min moster har häst, och henne hälsar vi på väldigt ofta. ^^
 
Sv: Redo för häst?

Är man tolv så är man knappast helt redo för egen häst. Men har man en mamma som är intresserad så kan man ju hjälpas åt. För två år sedan köpte vi en häst (Welsh Cob - Dponny) som både jag och min dotter kunde rida tillsammans (hon var då 12 år). Det har fungerat rätt bra, idag är jag glad att vi valde den typen av häst eftersom hennes intresse inte är fullt lika stort längre men själv tycker jag det är jättekul fortfarande.

Tänk på att mycket ändrar sig under ett år när man är 12, nu vet jag inte vilken klass du går i men t ex när man börjar högstadiet så kan det bli rätt annorlunda.

Jag betvivlar inte att du är jätteduktig men man inser fort hur lite man vet när det börjar hända saker med hästen, vår bröt t ex hovbenet och fick stå från april till oktober förra året. Olyckor händer med hästar. Om din mamma kan läsa den här tråden och fortfarande ställer upp på att köpa häst, då kanske det kan fungera.

Lycka till!
 
Sv: Redo för häst?

Jag kan också "rätt mycket" om hästar men jag lär mig ändå något nytt varje dag! Sedan ska du ställa dig en viktig fråga: vad ska du göra med hästen? Skogsridning, dressyr, banhoppning, fälttävlan, distans osv.

Sedan det rent praktiska med häst: inköpspris, fraktkostnader, uppstallningsplats, utrustning, foderkostnad, veterinären, hovslagaren... Listan görs lång! Om en häst kostar 40 tusen att köpa är det BARA hästen. Veterinärsbesiktning, ev frakt, utrustning (sadel, träns, borstar typ), stallplat måste man hitta. Mycket att göra innan du får hem hästen. Räkna med en lång tid också innan hästen har vant sig vid sin nya miljö och ni lärt känna varandra.

I slutänden är det Ni som bestämmer, hästägandet är ofta askul men det händer saker på vägen =)
 
Sv: Redo för häst?

Jag känner igen mig super mycket i din text!
Jag ville också ha häst när jag var 12 år. Tjatade på mina föräldrar varje dag! Vart jätte arg när kompisarna fick egna hästar och inte jag. Men när jag kom in i högstadiet och fick se mina kompisar sälja sina hästar för dom inte hade tid med dem, eller råd så ångrade jag mig inte att jag skaffat en häst! För sälja för mig är helt omöjligt!

Mina föräldrar sa lugnt att jag gärna fick köpa en häst.. när jag vart vuxen och hade en egen inkomst! Köpte min första och nuvarande häst när jag skulle fylla 22 år, och hade haft fast inkomst i några år. Min häst kostar mig mer än en tredjedel av min inkomst.... så det är DYRT att ha häst! Helt plötsligt måste man köpa något, få ut en veterinär eller liknande! Å så är plånboken tom!

Tänkt dig för en extra gång. Inte kul att skiljas från en vän!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 222
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp