Redan börjat sätta vinterpäls? :O

E

emgard98

Min häst har redan börjat sätta vinterpälsen? :O hon är en kallblodstravare som inte är den som fryser i första taget. Har alltså lätt för att svettas. Hon brukar aldrig sätta pälsen såhär tidigt. Hon började med detta redan då det var jätte varmt ute :S.

Hon har ingen feber och är pigg som vanligt.
Är det någon mineral som fattas eller vad är det? Hon började ju sätta denna päls redan när dom var på bete och då fick dom ju inget foder alls. De andra hästarna är korthåriga som dom ska. Hästen är en liten köttbulle just nu så hon är ju inte undernärd så att hon fryser på nå vis.

Någons om vet något om detta?

Sv: Redan börjat sätta vinterpäls? :O

Alla våra hästar har börjat sätta vinterpäls. Det har faktiskt börjat bli lite kallare på nätterna, men jag håller med om att det är väldigt tidigt.

Alla våra hästar har börjat sätta vinterpäls. Det har faktiskt börjat bli lite kallare på nätterna, men jag håller med om att det är väldigt tidigt.

Jaha okej. jo men jag tyckte det var så kosntigt för hon satte redan för typ två veckor sen och då va det ju fortfarande varmt ute? :S Eller det har väl egentligen inte vart någon ritkigt värme på hela sommaren. Men så är det ju ingen av dom andra hästarna som har satt nå vinterpäls, och det är dom som brukar sätta före henne :S.

Även min halvblodstant börjar bli luddig :crazy: Sen har hon rätt mycket päls året runt, men konstigt nog svettas hon inte mer nu då hon har lite extrapäls?! Suck, det blir till att klippa tidigt i år :crazy:

hej har själv en nordis som som började sätta vinterpäls för ca 2-3v. sedan. det har ju variet en kall o regnig sommar och nätterna är ju kyliga nu och har varit det ett tag!

Pälssättning/fällning är även styrt av ljuset. Oavsett om det är varmt just nu behöver det ju inte vara det imorgon. Bättre att vara förberedd och svettas lite innan dess..!

Min kbl.travare fick vinterpäls för ca 4 veckor sedan. Nu har hon blivit ännu lurvigare, så pälsen står rakt upp på rumpan :p Tänkte nästan klippa henne förra veckan, då det fortfarande var så varmt och hon blev svettig bara av att stå i hagen. Nu får hon ha pälsen kvar, när det blev kallare, för hon brukar frysa lätt (är 20 år och börjar bli frussen :crazy:)

Ah okej. då är det väl kanske normalt då? De andra hästarna i hagen är bland annat halvblod och fullblod och de får ju bara pyttelite vinterpäls i vanliga fall. Medan min blir en riktig lurvel. Så det kanske är så bara. Det är väl individuellt bland hästarna då när dom sätter sin vinterpäls.

Tack för svar. då ska jag inte oroa mig då =P

Pälssättning/fällning är även styrt av ljuset. !

Precis! :) Många tror att det beror på temperaturen men det är ljuset som styr precis som du säger.

Om man tänker efter så har den ljusa delen av dygnet blivit en hel del kortare.

Vår Kallblodstravare började sätta vinterpäls för några veckor sedan.

Vår ena ponny är redan klippt första gången för i höst. Har hört fler säga att vinterpälsarna är på gång.

Min shettis har redan TJOCK vinterpäls! Just nu tror jag faktiskt att hon mår bra av att ha den. Verkar skydda mot knotten...

Japp, jag konstaterade att med en bruksnordis på lösdrift har man ca 3 månader utan ryamatta! Sommaren är alltför kort...

Min började byta päls för två veckor sedan. På köpet blir hon en j*vla satkärring som är brutal mot allt och alla så fort man rör henne. Och hon är den absolut mest godhjärtade hästen i världen annars.

Så jag hoppas att snart ska gå över, så jag kan rida igen, utan att riskera mitt liv.

Det har ju blivit väldigt mycket mörkare på kvällarna nu så det är ju inte alls konstigt att de sätter päls. Ju förr desto bättre så kan man klippa. :angel:

Min nordis har också börjat få vinterpäls nu. Började fälla för ca 1 månad sen :D
Klipper inte än för hon rids inte så mycket nu och hon svettas bara lite då.

Min fjording har också börjat sätta vinterpäls, riktigt luddig har han blivit ;)

Mitt kallblod ser redan ut som om han utan problem kan klara en vinter på Nordpolen:crazy:..

Ni som har hästar med mycket päls, och som tränas under vinter, ska ni klippa? Står lite i valet och kvalet just nu. Jag tycker visserligen att det är skönt att han har mycket päls, så man slipper hålla på med så mycket täcken, men å andra sidan blir han ju så fruktansvärt svettig..

Haha! Min ponny ser ut som en nallbjörn, pälsig och go! :bump:

Vissa påsatår ju att om hästarna sätter päls tidigt så blir det en tidig/kall vinter? Nån som har teorier på det?
Min hästhar fällt i 1,5 månad iaf, men lugnat sig nu!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 465
Senast: Fetaost
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka