Reda ut tovig svans?

Sv: Reda ut tovig svans?

hehe joo iofs, tänkte bara om pälsglans sliter på svansen, men svansglans måste ju funka! Men aha :idea: att börja nerifrån och uppåt har jag aldrig testat, bara tvärtom! Tackar :)
men hallå man och svanglans innehåller samma sak som pälsglan. det är ju bara fusk i marknadsföring.

Jag använder alltid Sjöbogårdens pälsglans, och det är snarare välgörande än slitande för taglet att bli glansigt :) För mig lossnar inte ett enda tagel när jag borstar ut svansen (trots piggborste).

Sjöbogårdens fungerar bäst (av alla jag provat, ink foxfire) och har det bästa priset! :banana:

sjöbogårdens tycker jag är sämst. känns som man sprayar vatten i svans som luktar typ tall:smirk:

Hejsan :)

Tycker inte att man ska använda massor av pälsglans, hästen kan få nässelfeber av det, & de är dessutom onaturligt för hästen. Jaghar själv en häst med väldigt tjock svans, Men jag borstar igenom den med rotviska varje dag och sätter pälsglans i den 1 gång i veckan. Och borstar den varje dag. Fortsätter man så så brukar dne bli jätte fin, dessutom extra glans ;)

foxfire pälsglans o så har jag en sån borste med trähandtag (kommer inte på vad dom heter :crazy:) finns såna till människor med ialla fall.
o sen ta lite svans i taget.
jag har också en häst med jättetjock svans o det tar lång tid men oj så fin den blir sen :banana:

Tvätta svansen med Grönsåpa, sen kan man ha i lite balsam, eller ja mycket, och skölja ur, sen sprayar du i pälsglans när den är blöt, låt det verka en liten stund, sen smetar du i Cowboy Magic, underbar uppfinning, det är nästan sm silikon, håller svansen fin huuuur länge som helst ! världens uppfinning, jag lovar.

Och red alltid ut svansen nerifrån och upp, annars förstör man den bara. Börja typ kamma längst ner med en vanlig hårborste (människo), sen flyttar du upp handen lite och fortsätter så.

Hejsan :)

Tycker inte att man ska använda massor av pälsglans, hästen kan få nässelfeber av det, & de är dessutom onaturligt för hästen. Jaghar själv en häst med väldigt tjock svans, Men jag borstar igenom den med rotviska varje dag och sätter pälsglans i den 1 gång i veckan. Och borstar den varje dag. Fortsätter man så så brukar dne bli jätte fin, dessutom extra glans ;)

Nässelfeber?
Det har jag aldrig hört talas om, av pälsglans.

hehe joo iofs, tänkte bara om pälsglans sliter på svansen, men svansglans måste ju funka! Men aha :idea: att börja nerifrån och uppåt har jag aldrig testat, bara tvärtom! Tackar :)
Det sliter nog betydligt mer på svansen om man försöker borsta ut den utan pälsglans i... ;) Det är ju typ som balsam.

tack för alla tips! :D men jag tänkte, hur hårt ungefär ska man reda ut svansen? Ska man vara hyperförsiktig eller kan man ta i lite mer? Vad är bäst tycker ni?

Jag masserar in en massa balsam i svansen exempelvis på kvällen, när han ska stå inne, sen kommer jag på morgonen innan utsläpp o sköljer med ljummet vatten, sen är det bara att dra fingrarna försiktigt igenom. sen är den utredd o fin!! :banana:

joo, nässelfeber kan dom få, De visste inte jag heller, men en klubbhäst i stallet fick på sig pälsglans och därefter blev han väldigt sjuk, svullen runt ögonen jätte trött & hängig, Och hästen är bara 9 år, annars är han hur pigg & glad som helst, men till slut visade de sig att de var nässelfeber.. :/

Jag har haft problemet själv. När jag fick min häst hade hennes svans inte borstats på ett år och då hade hon gått på lösdrift hela den tiden. Både man och svans var fulla av dreadlocks:crazy::D.

Jag gjorde så här åt svansproblemet:idea::

Jag tog en hink med ljummet vatten och hade i en 5-6 pumpslag med parfymfri kroppslotion för människor. Balsam funkar säkert också, men då måste det vara ett drygt och fettigt balsam.
Jag doppar sedan hela svansen i hinken och låter den ligga i blöt i någon minut. Sen drar jag ur vattnet ur svansen och börjar borsta den med en vanlig hårborste för människor. Tar en liten del i taget och börjar nerifrån och upp. Alla tovor är lösta inom loppet av 5 minuter totalt.

Lycka till nu!:bump:

Glansspray fungerar alltid! Bäst tycker jag Foxfire är.

Att det skulle vara farligt för hästen (alla hästar) tror jag inte på. Att det däremot kan finnnas överkänsliga/allergiska hästar mot just ngt specifikt ämne som ingår i ngt specifikt medel - självklart. Så är det ju med allt. En del tål inte spån, en del tål inte vissa fodersorter, en del tål inte damm osv. Precis som vi människor. :smirk:

Och varför i hela världen har ngn fått för sig att det skulle slita på svansen :confused: det är ju precis det man undviker när man reder ut svansen med hjälp av pälsglans?

Senast ändrad av en moderator:

Tvätta svansen med schampo, använd därefter balsam, låt verka 5 min, skölj ur, finns jätte bra prod på apoteket för häst/hund/katt. Använd därefter pälsglans i rikliga mängder, låt svansen torka innan du borstar ur den med en vanlig människohårborste, använd lite pälsglans varje dag för att underhålla och minska slitaget på svansen...

jag tror att de bästa sättet är att hålla svansen så ren som möjligt... å använda pälsglans i den mån man behöver.. För jag tror inte de spelar någon roll hur mkt pälsglans man sätter i en svans om den är riktigt skitig, och är svansen skitig utan att jag kan tvätta den vid tillfälle, så borstar/reder jag inte ut den heller...

När jag reder ut en svans brukar jag ta topparna först, sen tar jag slinga efter slinga. sen borstar jag till hela svansen så den ligger fint. Det brukar sällan lossa nån större mängd hårstrån (rör sig om 2-5 kanske när de är RIKTIGT tovigt).

Dessa tips har jag fått från en kompis som ställer ut sina hästar. Hon borstar bara med rotborstar dock, eftersom de sliter minst och sen så har hon sån koll på svansarna under utställningssäsongen så de sällan blir riktiga tovor. Under vintern däremot borstar hon väldigt sällan. Om hon inte tvättar svansen först.. då händer de även att hon använder en borste som är lite grövre för just svansar, påminner om en hårborste till människor. Men denna används bara vid behov..

Är det riktigt ihoptovat så använder jag fingrarna till att reda ut med. (och pälsglans på)
När man reder ut med fingrarna tar det visseligen tid, men det lossnar inte en massa tagel.

Är det riktigt ihoptovat så använder jag fingrarna till att reda ut med. (och pälsglans på)
När man reder ut med fingrarna tar det visseligen tid, men det lossnar inte en massa tagel.

Mina hästar har så kraftiga svansar så det gör liksom inget om det lossnar tagel när jag reder ut dem :angel: Det är nästan bara bra :D

Balsambad och foxfire efteråt är rena mirakelkuren för toviga svansar. Regelbunden dusch med foxfire håller dessutom svansen fin!

att det skulle vara dåligt för svansen med pälsglans och att hästarna kan få nässelfeber av det låter bara fånigt.

Jag vet en tjej som använde den billiga pälsglansen från b**jes (inte foxfire eller sjöbogården) på sin shettis och han fick exem under pannluggen av den men han kanske var överkänslig, den pälsglansen var ändå värdelös så den använder jag inte jag använer sjöbogården eller foxfire. Tycker nog att foxfire är lite bättre men den är ju mycket dyrare!:D

pälsglans å en vanlig hårborste. red ut lager på lager

Jag har fått lära mig att inte spraya pälsglans på själva svansroten utan bara där det är rent tagel.
Det finns nämligen dom som inte tål det och tappar allt tagel:crazy:, inte vackert!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 226
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka