Red roan vs. Rose grey?

Huntress

Trådstartare
Vad är skillnaden på färgerna Red roan och Rose grey? Vad kallas de på svenska? Rödskimmel? Bilder?

Mvh Huntress :)

Sv: Red roan vs. Rose grey?

Red roan är defintivt rödskimmel = konstantskimmel med fux som grundfärg.
Rose grey skulle jag gissa är annat samn på samma sak, låter mest som en beskrivning av hur färgen ser ut - vilket tyvärr är vanligt i mång andra länder. Alltså man benämner färgen efter utseende i stället för efter vad den kommer från för anlag..

Med "konstantskimmel med fux som grundfärg" menar du då tex en häst född fux, som senare bleknat av och blivit (röd)skimmel? Och den har inte ändrat färg på man och svans utan har mycket pigment (fuxfärg, lite svart och annat)?

Tack för himla snabbt svar! :bow:

Huntress skrev:
Med "konstantskimmel med fux som grundfärg" menar du då tex en häst född fux, som senare bleknat av och blivit (röd)skimmel? Och den har inte ändrat färg på man och svans utan har mycket pigment (fuxfärg, lite svart och annat)?

Tack för himla snabbt svar! :bow:

En skimmel som bleknar kallas aldrig för "rödskimmel" (eller vad den nu har för grundfärg/födelsefärg) utan den ska benämnas enbart som skimmel. Möjligen (helst, kanske) med tillägget "född fux".

Hur en konstantskimmel ser ut kan du se i en annan just nu aktiv tråd! Kolla där! :)

Ok, tack för snabbt svar igen! ;)

Så egentligen är det så att det spelar ingen roll hur mörk hästen är, den kallas (bara) skimmel iaf för att den har bleknat av/ändrat färg? En konstantskimmel är en häst som inte har ändrat färg överhuvudtaget? Ska kika i den andra tråden... Du har inte några länkar eller annat som man kan kika på om man vill veta mer? Tycker att det verkar intressant!

Tack!

konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt olika färger (genetiskt), som tyvärr har liknande benämning...

Förlåt Ameo om jag kommer och rör till det nu. :angel:

Red roan är vad vi i Sverige kallar brunskimmel, alltså A- E- Rnrn. Strawberry roan heter det när grundfärgen är fux.

Rose grey är ett uttryck för en brun eller fux som skimlar av, och fortfarande har lite rött på kroppen.

Här är en bild på arabstoet Noora som räknas som rose grey. Detta är alltså ett "tillstånd" som så småningom försvinner, då hästen blir vit. Personligen anser jag att det bara förvirrar med uttryck enbart efter hur hästen ser ut för stunden.

http://www.sahf.se/Galleri/noora.jpg

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

aspartam skrev:
Förlåt Ameo om jag kommer och rör till det nu. :angel:

Red roan är vad vi i Sverige kallar brunskimmel, alltså A- E- Rnrn. Strawberry roan heter det när grundfärgen är fux.

Rose grey är ett uttryck för en brun eller fux som skimlar av, och fortfarande har lite rött på kroppen.

Här är en bild på arabstoet Noora som räknas som rose grey. Detta är alltså ett "tillstånd" som så småningom försvinner, då hästen blir vit. Personligen anser jag att det bara förvirrar med uttryck enbart efter hur hästen ser ut för stunden.

http://www.sahf.se/Galleri/noora.jpg

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Vi importerade ett ponnysto 1994, i hennes papper är hon redroan, och hon inregistrerades i sverige som stickelhårig fux.
I sommras skulle vi byta till pass för henne, och enligt hon som gjorde identitetskontrollen var hon forfarande stickelhårig fux!

vaaa inte visst jag att snoris räknades till sån färg? men hon är ju vit idag med svart man och "halv" svans (överdelen svart, nedre vit)

aspartam - du vet att Noora ska få föl nu snart.....vi bara går och väntar! Kanske blir en ny liten rose grey då ;)

Jag har märkt att (iaf i England/Storbrittannien) så är de inte så noga med att skilja på konstantskimlar och stickelhåriga, REd roan kan lika gärna vara en stickelhårig fux som en rödskimmel - kasnke även brunskimmel som någon nämnt ovan...

*lånar knapp*

Det är ingen som har lust att lägga in lite bilder på de olika "sorterna" t ex Red roan, rose grey osv. (utöver de som ni redan har visat)? Skulle vara intressant att få lite mer att jämföra med. Och finns det några bra hemsidor att kika på? Jag tycker att det verkar himla intressant!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags tangerade Red Rose America det svenska rekordet då hon imponerande på Solvalla. Nu väntar snart en ny karriär inom aveln. Men...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·
Hästvård Vår ettåring har drabbats av ngt som vi aldrig tidigare stött på. Idag när vi tog in henne från hagen var ngt "på väg ut" ur slidan på...
2
Svar
30
· Visningar
8 977
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18