Ngt på väg ut ur slidan??

Sv: Ngt på väg ut ur slidan??

Angelique: Nej, normalt skulle jag inte kalla det. Vi har som sagt aldrig sett ngt liknande och vi har haft ganska många hästar och varit i kontakt med ännu fler. Hon verkar dock inte må dåligt av det och ska in till klinik efter midsommar.

CK: Du har pm ;) Nej, livmoderframfall har jag aldrig hört talas om på en så pass ung häst men vet tror ändå på ngn form av framfall men det är såklart svårt att avgöra över telefon.

Palle: Veterinärerna tror på någon form av framfall men behöver undersöka och ultraljuda för att veta säkert. Hästen ska in till klinik efter midsommar för att avgöra säkert och behöver eventuellt sys. Det verkar dock inte som att det skulle vara farligt mer än infektionsrisken ifall det följer med smuts in i slidan.

Mvh JV

Nåt sånt, men för stort och för rött för att vara exakt. Det jag sett det på har varit i max hönsäggstorlek, tittat ut i nedre delen, och varit jämnt rosa.

Såg i en annan tråd att du har ett ett års sto gående med en betäckande valack vilket fungerar för att stoet inte börjat brunsta än. Är det möjligen samma 1 åring ? Är du säker på att inte valacken varit på henne ?

Ja, ungefär sådär ser det ut fast på henne är själva slidan "stängd" och bullen utanför s.a.s.

Mvh JV

Ja, det är samma sto men jag är 100% säker på att han inte har rört henne. Jag har även bollat den tanken (för säkerhets skull) med veterinären som vågade säga att det med största sannolik inte har med det att göra.
Valacken är mkt snäll och funkar bra med unghästar men inte vuxna kraftigt brunstande ston. Han KAN gå med vuxna ston också men man kan inte lita på honom, därför undviker vi det helt. Vi har uppsikt över hagen i princip hela dagarna och visst, man KAN inte se allt, men han har aldrig visat minsta tendens. Dessutom har det kommit fram att en f.d. inackorderad hos oss noterade detta på stoet redan i våras när hon gick med ett annat avellsto.

Mvh JV

Veterinärundersökning och UL på måndag.
Vet tror att det bara är att sticka hål på "bubblan" och att det är helt ofarligt. Dock kan han ju inget lova före undersökning.

Mvh JV

Det är troligtvis en mödomshinna som är hel! Min kompis åring fick precis likadant. Det visade sig vid första brunst eftersom hon då hade sekret som skulle ut. Då blev det en vätskefylld bubbla som "kikade" ut och hon kliade baken mot väggar. Vi åkte in till ATG och dom klippte upp den.

Det låter högst troligt faktiskt. Vi ska ju in på måndag och "sticka hål" på den så det kan säkert vara ungefär samma sak. Det är heller inte orimligt att hon börjar brunsta så smått nu.

Mvh JV

Det är tydligen inte helt vanligt enligt många men våran veterinär på ATG sa att det inte var så ovanligt...Han hade sett det flera gånger. Han tog en sax och klippte upp den. Hon brydde sig ingenting av att han var där och drog utan såg snarare lättad ut, ungefär som att det hade varit väldigt irriterande.
Väldigt ofräscht dock

Mkt riktigt så var det mödomshinnan som var hel och den klipptes upp av vet utan större konstigheter. Skönt att det inte var värre och nu får hon gå ut på betet som vanligt så inga konstigheter över huvud taget!

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 682
Senast: Karminnie
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025