Receptfritt mot nervositet?

Om du vänder på steken och andas genom höger näsborre, får du motsatt effekt med mer energi i kroppen.

Och om du andas genom ett sugrör blir du väldigt lugn efter en stund. En lite svårare övning är att helt enkelt sluta andas. Otroligt hur avslappnad man blir.
10_3_1v.gif
 
Om du vänder på steken och andas genom höger näsborre, får du motsatt effekt med mer energi i kroppen.

Fast:

Redan i bakre delen av näsan är det bara ett rör, så det måste då finnas nån slags receptorer i näsborrarna....?
Sa den tråkiga naturvetaren :p

Om luften man andas in ändå möts bak i näsan så skulle då centrum för avslappning sitta i vänster näsvinge och centrum för uppladdning i den högra? Medan alla andra centrum sitter i hjärnan?

Mitt centrum för humbug är blir högaktivt av blotta tanken ;)
 
Fast:



Om luften man andas in ändå möts bak i näsan så skulle då centrum för avslappning sitta i vänster näsvinge och centrum för uppladdning i den högra? Medan alla andra centrum sitter i hjärnan?

Mitt centrum för humbug är blir högaktivt av blotta tanken ;)

Kundaliniyogahumbug menar du? :p

Lite text:

Växelvis andning innebär att du andas växelvis genom höger och vänster näsborre. Öva genom att med höger hands tumme täppa för höger näsborre och andas igenom vänster näsborre. Lägg sedan lillfingret över vänster näsborre, lyft tummen och andas genom höger näsborre.

Effekter
Näsborrarna har kopplingar till det autonoma nervsystemet. Höger näsborre är kopplad till det sympatiska nervsystemet som ökar aktiviteten i kroppen. När du andas genom höger näsborre blir du varm och pigg och får nya krafter. Vänster näsborre är kopplad till det parasympatiska nervsystemet som har motsatt effekt och sänker aktiviteten i kroppen. När du andas genom vänster näsborre blir du sval, lugn och avspänd. På kvällen kan det vara en metod för att lättare kunna somna. Näsborrarna är också kopplade till hjärnans båda halvor, höger näsborre till vänster hjärnhalva och vänster näsborre till höger hjärnhalva. Det finns flera forskningsprojekt som styrker detta.
 
Kundaliniyogahumbug menar du? :p

Lite text:

Växelvis andning innebär att du andas växelvis genom höger och vänster näsborre. Öva genom att med höger hands tumme täppa för höger näsborre och andas igenom vänster näsborre. Lägg sedan lillfingret över vänster näsborre, lyft tummen och andas genom höger näsborre.

Effekter
Näsborrarna har kopplingar till det autonoma nervsystemet. Höger näsborre är kopplad till det sympatiska nervsystemet som ökar aktiviteten i kroppen. När du andas genom höger näsborre blir du varm och pigg och får nya krafter. Vänster näsborre är kopplad till det parasympatiska nervsystemet som har motsatt effekt och sänker aktiviteten i kroppen. När du andas genom vänster näsborre blir du sval, lugn och avspänd. På kvällen kan det vara en metod för att lättare kunna somna. Näsborrarna är också kopplade till hjärnans båda halvor, höger näsborre till vänster hjärnhalva och vänster näsborre till höger hjärnhalva. Det finns flera forskningsprojekt som styrker detta.
Fast hur går det ihop med att näsborrarna blir en och samma kanal redan lite längre bak i näsan? Det är ju det man kan undra över.
 
Kundaliniyogahumbug menar du? :p

Lite text:

Växelvis andning innebär att du andas växelvis genom höger och vänster näsborre. Öva genom att med höger hands tumme täppa för höger näsborre och andas igenom vänster näsborre. Lägg sedan lillfingret över vänster näsborre, lyft tummen och andas genom höger näsborre.

Effekter
Näsborrarna har kopplingar till det autonoma nervsystemet. Höger näsborre är kopplad till det sympatiska nervsystemet som ökar aktiviteten i kroppen. När du andas genom höger näsborre blir du varm och pigg och får nya krafter. Vänster näsborre är kopplad till det parasympatiska nervsystemet som har motsatt effekt och sänker aktiviteten i kroppen. När du andas genom vänster näsborre blir du sval, lugn och avspänd. På kvällen kan det vara en metod för att lättare kunna somna. Näsborrarna är också kopplade till hjärnans båda halvor, höger näsborre till vänster hjärnhalva och vänster näsborre till höger hjärnhalva. Det finns flera forskningsprojekt som styrker detta.
Vad händer om man andas genom munnen då?
 
Om luften man andas in ändå möts bak i näsan så skulle då centrum för avslappning sitta i vänster näsvinge och centrum för uppladdning i den högra? Medan alla andra centrum sitter i hjärnan?

Mitt centrum för humbug är blir högaktivt av blotta tanken ;)

Tja, man kan antingen avfärda det rakt av eller så kan man prova själv (och få det antingen bekräftat eller dementerat). Båda sätten är gratis. Jag bryr mig inte vilket du väljer.
 
Tja, man kan antingen avfärda det rakt av eller så kan man prova själv (och få det antingen bekräftat eller dementerat). Båda sätten är gratis. Jag bryr mig inte vilket du väljer.
Håller du inte med om att det faktum att två näsborrar går ihop till ett "rör" åtminstone besvärar den där teorin lite grand? Eller rättare sagt, det är ingen teori, bara ett påstående.
 
Det här var under ett yogapass lett av instruktör. Vi hade blivit ombedda att andas långa djupa andetag en stund efter en meditation. Jag tog ett andetag och satt sedan stilla, så stilla man kan vara och fortfarande vara vaken. I övergången till nästa moment brukar alltid instruktören be oss ta ett långt djupt andetag och när hon gjorde det nästa gång insåg jag att jag inte andats på länge. Jag frågade henne efteråt hur länge vi satt och hon svarade en minut. Läraren har alltid koll på sånt.
Ok. Jag tvivlar inte på att det är möjligt att andas så långsamt men jag skulle inte lita på min egen tidsuppfattning under någon typ av meditation.
 
Kundaliniyogahumbug menar du? :p

Lite text:

Växelvis andning innebär att du andas växelvis genom höger och vänster näsborre. Öva genom att med höger hands tumme täppa för höger näsborre och andas igenom vänster näsborre. Lägg sedan lillfingret över vänster näsborre, lyft tummen och andas genom höger näsborre.

Effekter
Näsborrarna har kopplingar till det autonoma nervsystemet. Höger näsborre är kopplad till det sympatiska nervsystemet som ökar aktiviteten i kroppen. När du andas genom höger näsborre blir du varm och pigg och får nya krafter. Vänster näsborre är kopplad till det parasympatiska nervsystemet som har motsatt effekt och sänker aktiviteten i kroppen. När du andas genom vänster näsborre blir du sval, lugn och avspänd. På kvällen kan det vara en metod för att lättare kunna somna. Näsborrarna är också kopplade till hjärnans båda halvor, höger näsborre till vänster hjärnhalva och vänster näsborre till höger hjärnhalva. Det finns flera forskningsprojekt som styrker detta.

Jag skulle verkligen, verkligen vilja ta del av de forskningsprojekten!
 
Jo men om du har hört det sägas så vet du väl vem som sa det?
Min kompis sa det en gång, med tillägget att han inte hade någon tillförlitlig källa på det. Därefter har jag läst det på ett flertal webbsidor som inte heller presenterar några evidens för sina påståenden. ;)
 
Jag tror att det där med att hålla för en näsborre kan göra att man får lättare att koncentrera sig på andningen. Det kan tex heta täck för vänsternäsborre med sidan av vänster tummen övriga fingrar pekar uppåt- slut ögonen - andas djupt in och ut- tänk sat vin inandning -nam vid utandning- då har man som stressad person litet att göra medans man andas lugnt in och ut och blundar...

Betydligt mer poetiskt än att ta silvertejp över ena näsborren och över den andra näsborren sätter du också silvertejp som du tidigare stuckit ett sugrör igenom och nu- andas!
 
Blir förresten lite överrraskad över hur utbrett det är att folk tror att två näsborrar leder till två luftvägar :D.

Får flashback till när jag i tioårsåldern hade ett astma-anfall och fick detta brilljanta förslag när jag i panik försökte få luft:

"Meh! Du kan väl bara andas genom näsan?!"
 
Blir förresten lite överrraskad över hur utbrett det är att folk tror att två näsborrar leder till två luftvägar :D.

Får flashback till när jag i tioårsåldern hade ett astma-anfall och fick detta brilljanta förslag när jag i panik försökte få luft:

"Meh! Du kan väl bara andas genom näsan?!"
Men gud så hemskt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp